PracaGrupypl.praca.dyskusje › controlling

  • 1. Data: 2004-07-08 15:18:15
    Temat: controlling
    Od: "Ela Busz" <s...@p...onet.pl>

    Poszukuję informacji o tworzeniu controllingu. Nowy dzial w firmie .
    Chętnie poznam opinię osób , które to tworzyły lub w takim dziale
    pracują.

  • 2. Data: 2004-07-08 15:45:56
    Temat: Re: controlling
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    From: [Ela Busz] - 2004-07-08 17:18:

    > Poszukuję informacji o tworzeniu controllingu. Nowy dzial w firmie .
    > Chętnie poznam opinię osób , które to tworzyły lub w takim dziale
    > pracują.

    IMHO controllingu się nie tworzy tylko stosuje ale to już pewnie kwestia
    podejścia do znaczenia samego słowa. Zna firmę w której controlling
    polegał na pilnowaniu żeby nikt nie dzwonił prywatnie czy mejli nie
    wysyłał :) Generalnie moje zdanie jest takie że jeśli w firmie nie ma
    dyscypliny i ściśle określonego (i przestrzeganego) zakresu obowiązków i
    odpowiedzialności to wprowadzenie controllingu może wprowadzić więcej
    zamieszania niż korzyści.

    --
    Pozdrawiam _ _ _ _
    //\ _|_|_ //\ [Pe.Ka] Paweł Kruk //\

  • 3. Data: 2004-07-08 15:58:34
    Od: amfora <a...@i...pl>

    Pe.Ka <c...@t...cy> wrote:

> [...]
    > dyscypliny i ściśle określonego (i przestrzeganego) zakresu obowiązków i
    > odpowiedzialności to wprowadzenie controllingu może wprowadzić więcej

    Ejże, kolego, Ty wiesz w ogóle o czym piszesz? Bo mam wrażenie, że
    nie bardzo...
    Pytanie dotyczyło raczej kontrolingu finansowego - to taka odmiana
    rachunkowości zarządczej; bliżej zarządzania strategicznego niż
    inwigilacji pracowników. :> Budżet, planowanie i raportowanie...
    słyszałeś kiedyś? Do tego fajne systemy informatyczne są...

    amf. niosąca kaganek oświaty

    --
    ./|\. http://akson.sgh.waw.pl/~ad20082/ ./|\.
    Błogosławiony ten, co nie mając nic do powiedzenia,

  • 4. Data: 2004-07-08 16:22:04
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    From: [amfora] - 2004-07-08 17:58:

    > Pytanie dotyczyło raczej kontrolingu finansowego - to taka odmiana

    Czy finansowy czy marketingowy to nie ma większego znaczenia. Jeśli nie
    masz porządku w firmie, dobrego obiegu dokumentów i odpowiedzialnych
    pracowników to całe to budżetowanie możesz sobie między bajki włożyć.
    Jedna dziura w przepływie informacji i plan się przekracza. Potem nikt
    nie wie kiedy i dlaczego. Aplikacja jest pomocą ale nie załatwi
    wszystkiego. Zresztą przy odpowiednio skonstruowanym planie kont,
    bieżącym księgowaniu i analizie zapisów dodatkowe aplikacje są IM<HO zbędne.
    Ten przykład z telefonami miał na celu pokazanie jak niektórzy
    "dyrektorzy" widzą controlling w firmie.

    > amf. niosąca kaganek oświaty

    razi ;)

  • 5. Data: 2004-07-08 16:43:41
    Od: amfora <a...@i...pl>

    Pe.Ka <c...@t...cy> wrote:

> [...]
    > wszystkiego. Zresztą przy odpowiednio skonstruowanym planie kont,
    > bieżącym księgowaniu i analizie zapisów dodatkowe aplikacje są IM<HO zbędne.

    W dużych i średnich firmach powszechne jest rozdzielanie działów
    księgowych od kontrolingu. Księgowość ma dbać o to, żeby cyferki we
    właściwym czasie znalazły się we właściwych rubryczkach. Zaś dział
    kontrolingu dostarcza menedżerom informacji o charakterze zarządczym,
    np. że faktyczny poziom kosztów odbiega od założeń budżetowych i
    konieczne jest podjęcie jakichś decyzji. I na serio nie ma to nic
    wspólnego z dyscypliną, odpowiedzialnością czy obiegiem dokumentów.

    > Ten przykład z telefonami miał na celu pokazanie jak niektórzy
    > "dyrektorzy" widzą controlling w firmie.

    ...ja zaś mam wrażenie, że po prostu chlapnąłeś głupotę bez zastanowienia, a
    teraz poguglałeś i się wymądrzasz.

    amf.

  • 6. Data: 2004-07-08 17:09:09
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    From: [amfora] - 2004-07-08 18:43:

    > ...ja zaś mam wrażenie, że po prostu chlapnąłeś głupotę bez zastanowienia, a
    > teraz poguglałeś i się wymądrzasz.

    A ja mam wrażenie że ktoś Ci teorii w szkole do głowy nakładł ale z
    praktyką nie masz wiele wspólnego. Od 8 lat wdrażam oprogramowanie w
    firmach i z rachunkowością miałem do czynienia dość sporo. Zarówno w
    firmach prywatnych jak i budżetowych. Wiem co to jest planowanie,
    sprawozdawczość i kontrola realizacji budżetu w firmie. Wdrożeniowiec w
    tym kraju musi wiedzieć więcej od księgowych żeby dobrze wykonywać swoją
    pracę. Zapewniam Cię, że to czy pracownicy dobrze wykonują swoje
    obowiązki ma ogromny wpływ na sens całego planowania. Analiza zdarzeń
    sprzed dwóch tygodni może skończyć się dla firmy dość przykro. Cała
    zabawa ma sens jeśli prowadzi się ją na bieżąco a tego teorie i książki
    nie załatwią tylko zdysyplinowany personel.
    A ten przykład, który podałem to fakt autentyczny. Jeszcze jednym
    atrybutem controllingu w tej firmie było to że obiekt był strzeżony.
    Firma działała w Lublinie na przełomie wieków. Już jej nie ma.

  • 7. Data: 2004-07-08 17:19:12
    Od: "Ela Busz" <s...@p...onet.pl>

    No bardzo ładnie sobie popisaliście , ale jeśli wdrażałeś to proszę o
    rady a nie tylko takie pisanie.
    Oczywiście musi być team, współpraca itp i różnica między informacją
    z księgowości ( ex post) a controllingiem ( ax ante) . Nie mam na
    myśli śledzenia kto , gdzie dzwonił bo to jest mniej istotne , choć
    też sprawdzalne , ale ja mam na myśli ten prawdziwy controlling dla
    zarządu.
    Więc prosze o trochę podpowiedzi praktycznych

  • 8. Data: 2004-07-08 17:40:17
    Od: amfora <a...@i...pl>

    Pe.Ka <c...@t...cy> wrote:
> [...]
    > zabawa ma sens jeśli prowadzi się ją na bieżąco a tego teorie i książki
    > nie załatwią tylko zdysyplinowany personel.

    Teorii może i nakładli, ale z praktyką mam sporo wspólnego i to od dłuższego
    czasu.
    Czytam po raz kolejny, że nie do końca czujesz rolę i zadania działu
    kontrolingu w firmie. (A raczej wcale nie czujesz). Pozostań zatem przy
    swoich wdrożeniach.

    amf. (EOT z mojej strony)

    PS. Boże, broń nas przed wdrożeniowcami, którzy myślą, że wiedzą więcej
    o naszej pracy niż my sami...

  • 9. Data: 2004-07-08 18:07:45
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

    > PS. Boże, broń nas przed wdrożeniowcami, którzy myślą, że wiedzą więcej
    > o naszej pracy niż my sami...
    Nie myślą, że wiedzą. Jak spojżysz na problem od strony wdrożeniowej, to
    zrozumiesz.
    Drobny przykład - księgowa chciała ukryć przed swoją przełożoną, jak łatwo
    się domyśleć główną księgową źle zaksięgowaną kwotę. I zwróciła się do mnie
    (człowieka wdrażającego) z prośbą, czy bym przypadkiem nie mógł "odkręcić"
    jej wpadki. I powstał problem - odkręcić w systemie informatycznym czy nie
    odkręcić? jak rozwiazać problem?
    Wybacz, ale z wiedzą tylko rachunkową (od strony księgowości) to bym
    szybciutko się rozstał ze swoim zawodem ...
    A tak poza tym, to osoba wdrażająca oprogramowanie finansowe powinna mieć
    wiedzę co najmniej na poziomie głównego księgowego, w kadrach mieć kodeks
    pracy w małym palcu, w płacach rachunkowość i sprawy płacowe. Osoba
    techniczna dużo wyższą wiedzę od przeciętnego informatyka.
    Po to, żeby móc równoprawnie rozmawiać z tymi osobami merytorycznie. i tak
    pokierować pracami, żeby produkt finalny był właściwie wdrożony

    Generalnie - bez współpracy jednej i drugiej strony nie osiągniesz sukcesu

    gromax

  • 10. Data: 2004-07-08 20:28:08
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    From: [amfora] - 2004-07-08 19:40:

    > PS. Boże, broń nas przed wdrożeniowcami, którzy myślą, że wiedzą więcej
    > o naszej pracy niż my sami...

    Może nie więcej ale na tyle dużo żeby profesjonalnie wykonywać swoją
    pracę często zastępując niekompetentnych księgowych.