PracaGrupypl.praca.dyskusjeco zrobic, zeby bylo lepiej? › Re: co zrobic, zeby bylo lepiej?
    From: Piotr <p...@p...fm>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: co zrobic, zeby bylo lepiej?
    Date: Tue, 09 Nov 2004 16:18:00 +0100

    Józek wrote:

    > Po tym "relikcie" już nic nie zostało, i zrzucanie po 15 latach winy na
    > socjalizm jest co najmniej jakąś paranoją.

    Trochę źle się zrozumieliśmy. Chodziło mi o to że kodeks pracy bardziej
    pasuje do czasów socjalizmu gdzie istniały ogromne zakłady z organizacjami
    związkowymi niż do obecnej gospodarki złożonej z małych i średnich firm. I
    potem dochodzi do takich paranoji jak np. z kobietami w ciąży, są tak
    chronione prawami pracowniczymi że w końcu obraca się to przeciwko nim bo
    nikt nie chce zatrudnić młodych kobiet wogóle.

    > Podobnie wygląda wysokość tych danin, to równie ma marginalne znaczenie na
    > bezrobocie. Policz jaka jest różnica międzi podatkiem 15 a 20%.
    > Co można z taką różnicą zrobić, iści na piwo?

    Podatki nie są jeszcze takie najgorsze (choć zawsze mogłyby być niższe),
    miałem na myśli przede wszystkim ZUS. Jest on bardzo dotkliwy dla osób
    które chciałyby rozpocząć własną działalność, zwłaszcza na początku i w
    branżach typu usługi itp. gdzie zysk jest niepewny i nieregularny. Podatek
    nie jest problemem bo jest naliczany od zysku (OK, wiem że to duże
    uproszczenie) natomiast haracz na ZUS trzeba płacić niezależnie od tego czy
    i ile się zarobiło, choćby trzeba było dokładać do interesu. Tak samo
    pracodawca nie śpieszy się z zatrudnianiem nowych osób skoro pracownik
    kosztuje go prawie 2 razy tyle ile wypłaca mu "na rękę".

    > Co chcesz zrobić , wyekspediować wszystkich bezrobotnych i biednych.
    > A znasz taki kraj który ich przyjmie bo brakuje mu swoich.

    Wszystkich nie, poprostu pomóc tym którzy chcieliby znaleźć pracę za granicą
    a barierą jest nieznajomość języka itp. Wiem że to doraźne rozwiązanie ale
    nie ma się co oszukiwać, u nas w dającej się przewidzieć przyszłości nie
    nastąpią widoczne zmiany na lepsze a wyjazd może być dla tych ludzi
    ratunkiem przed biedą.

    > Choć bym niewiem jak pragnął skosztować twojego produktu, chociażby ten
    > produkt nie był obciążony żadnym podatkiem a będzie kosztował więcej od
    > przysłowiowego grosza to jak go nie skosztuje bo nie mam tegoż grosza.
    > I to właśnie jest przyczyną bezrobocia. Ty nie produkujesz bo nie masz
    > komu, a jak nie produkujesz to nie będziesz zatrudniał pracownika choćby
    > państwo pokryło wszystkie koszty z nim związane, oprócz oczywiście pensji.

    Dokładnie tak, żeby naprawdę uporać się z bezrobociem potrzebny jest wzrost
    gospodarczy. A ten na razie jest tylko w statystykach...

    pozdrawiam
    Piotr