PracaGrupypl.praca.dyskusjeZreformujmy ortografię.Dyslektycy łączcie się, bo mnie zaszczekają. › Re: Zreformujmy ortografię.Dyslektycy łączcie się, bo mnie zaszczekają.
  • Data: 2005-09-13 06:55:55
    Temat: Re: Zreformujmy ortografię.Dyslektycy łączcie się, bo mnie zaszczekają.
    Od: "J. B. 29" <j...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    stokrotka napisał(a):

    > Człowiek inteligentny stsuje reguły, ...

    Te ortograficzne również, z tymi dotyczącymi rozróżnienia "ó-u", "rz-ż",
    "ch-h" włącznie.

    > ... i zając brzmienie słowa potrafi je
    > zapisać, choć spotyka się ze słowem pierwszy raz w życiu.

    Jak zapiszesz słowo "wpędkiz", gdy je usłyszysz po raz pierwszy? Przez
    "w" czy przez "f" na początku? Przez "ę" czy przez "en"? Przez "d" czy
    przez "t"? Przez "z", czy przez "s" na końcu?

    > Czwiek nie inteligentny zapamiętuje całe słowa. Zapamiętuje "stół" i nie do
    > końca rozumie podział na literki "s-t-ó-ł".

    Chińczycy, Japończycy zapamiętują całe ideogramy dla poszczególnych
    słów/sylab swojego języka. Czy to takie nieinteligentne narody? Wyrazy
    angielskie też można uważać za ideogramy oddzielone spacjami i kojarzyć
    je w całości ze słowami języka mówionego. I to faktycznie ma miejsce,
    gdyż nie spotkałem się z jakimś kompletnym zestawem reguł kojarzenia
    liter i głosek w języku angielskim. We francuskim takowe są, ale bardzo,
    bardzo skomplikowane. Praktyka pokazuje, że łatwiej człowiekowi pamiętać
    tysiące wyrazów niż stosować reguły, choćby proste.

    > Inteligentne dziecko pisze pisze powoli, ale samodzielnie.
    > Nie inteligentne będzie mieć szalone kłopoty z napisaniem nowego słowa.

    Takie teraz czasy, że nowe słowo dziecko wpierw pozna napisane: na
    opakowaniu zabawki, w książeczce dla dzieci, na ekranie TV czy komputera.

    > "ć" i "ci" zwykle mają całkiem inną wymowę.
    > Inaczej wymuwisz ćma i cima (chioć nie ma takiego słowa "cima").
    > To słychać, choć usłyszenie tego wymaga pewnej wprawy, której nie mają małe
    > dzieci.

    Słychać bardzo wyraźnie. "Cima" to dwie sylaby: "ci-ma". Litera "i"
    oznacza tu samogłoskę "i" a ona tworzy sylabę - jak każda samogłoska.
    Zgodnie z regułami litera "c" przed samogłoską "i" oznacza miękką
    spółgłoskę "ć". Traktowanie "ci" jako dwuznaku oznaczającego "ć" jest w
    tym wyrazie nie na miejscu. Co innego "ciało". Tu litera "i" nie oznacza
    samogłoski "i": nie tworzy sylaby. Sylaby mamy dwie "ća-ło". Zgodnie z
    inną regułą grupa liter "ci" przed samogłoską (w tym wyrazie przed "a")
    oznacza jedną głoskę "ć". I żadnej różnicy brzmienia między "ci" w
    "ciało" i "ć" w "cma" nie słychać.

    > Podane przez ciebie przykłady są kolejnymi wyjątkami , jednak wyjątki te nie
    > sprawiają kłopotu, dlatego ich reforma nie jest pilna.

    To nie żadne wyjątki, to reguły. Wyjątek to np. "c" zaczynające wyraz
    "circa".

    > ... równie ważna była by reforma:
    > zamiana prz..... na psz......

    Jedyną sensowną reformą wydaje mi się zmiana obowiązujących metod
    nauczania ortografii. Jakąś pamięć wzrokową każdy chyba ma: pamiętamy
    wszyscy np. twarze pewnej ilości osób. Niech polskie dziecko pamięta
    wzrokowo wygląd wyrazu "stół" tak jak mały Japończyk zapamiętuje
    odpowiedni "krzaczek", albo mały John wygląd wyrazu "table". To naprawdę
    łatwiejsze niż stosowanie reguł. A i reguły są zresztą dla ludzi... Tych
    inteligentnych (patrz wyżej :-).

    P.S. Jestem j...@g...gorlice.pl. Adres zmieniłem z powodów nie
    mających nic wspólnego z meritum dyskusji. Nijak ono się zresztą ma do
    tematu grupy. Ale nie ja zacząłem tu ten wątek. Ale mnie wciągnął :-)