PracaGrupypl.praca.dyskusjeZreformujmy ortografię.Dyslektycy łączcie się, bo mnie zaszczekają. › Re: Zreformujmy ortografię.Dyslektycy łączcie się, bo mnie zaszczekają.
  • Data: 2005-09-13 13:55:58
    Temat: Re: Zreformujmy ortografię.Dyslektycy łączcie się, bo mnie zaszczekają.
    Od: "J. B. 29" <j...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    stokrotka napisał(a):

    > ... Od regół są wyjątki.

    Których listę najlepiej zapamiętać. Jak tabliczkę mnożenia. Są reguły
    mnożenia dowolnej liczby przez dowolną. Dla liczb jednocyfrowych
    wygodniej jednak przywołać z pamięci iloczyn, niż te reguły stosować.
    Nadeszły zresztą czasy kalkulatorów i tabliczka mnożenia straciła na
    znaczeniu. Tak jak i "ortograficzna tabliczka mnożenia": edytory tekstu
    mają wbudowane słowniki - nawet podobno "może" od "morza" potrafią
    odróżnić" ;-).

    > ... nie da się odróżnić, brzmienia liter ż i dwuznaku rz, ,, u i ó ,
    > i dla większości Polaków h i ch.

    I co z tego? Nie da się odróżnić "ć" przed spółgłoską lub na końcu
    wyrazu od "c" przed "i" lub od "ci" przed samogłoską. To samo
    odpowiednio dla "dź-dz-dzi", "ń-n-ni", "ś-s-si", "ź-z-zi". To też
    będziesz chciała zreformować? Do "ż-rz", "u-ó", "h-ch" dorzuciłaś
    ostatnio "prz-psz" :-) . Zapewniam Cię, że gdy już zastąpisz dzisiejszy
    polski alfabet czymś w rodzaju transkrypcji fonetycznej (bo to jest
    naprawdę :-) alfabet "fonetyczny"), polski język pisany będzie dopiero
    koszmarem - nie tylko dla dyslektyków. Dość wspomnieć, że żeby poprawnie
    napisać "noc zimowa" lub "nodz zimowa", będziesz musiała zdecydować, czy
    czytający ma sobie zrobić przerwę na oddech między tymi wyrazami, czy
    nie. A co nam po reformie typu 3 krople z morza, choćby i te najbardziej
    kwaśne?

    > A co to znaczy ? W jakim kontekście ?

    Usłyszałaś to słowo ode mnie przez telefon. Mailem, SMSem lub listownie
    pytasz mnie, co to słowo znaczy. Jak je napiszesz? Przecież mowa była o
    słowie, które pierwszy raz słyszysz. No, niech Ci będzie. To imię mojego
    psa. Albo - zaczekaj - propozycja nazwy firmy, którą chcę założyć...

    > Nie wim czy wiesz, że mają 2 alfabety używane równolegle: obrazkowy i
    > fonetyczny.

    A i chodzą po ulicach ubrani po europejsku, choć i kimona dalej lubią:
    tradycja, kultura... Przypatrywałem się tym ich "obrazkom": nie
    przypominają kształtem przedmiotów, które oznaczają (pewnie są tu jakieś
    _wyjątki_, które przeoczyłem :-) ).

    > ... idiotyczne odejście od genijalnego wynalazku ludzkości jakim
    > jest alfabet.
    > NIe cofajmy się w rozwoju.

    Nie określiłbym osiągnięć językoznawców badających skomplikowane związki
    między reprezentacją dźwiękową elementów języka a ich reprezentacją
    graficzną jako cofanie się w rozwoju. Raczej jako postęp: obalanie
    naiwnych mitów o tym, że można w jakimkolwiek języku "pisać tak jak się
    mówi". Ponadto ma tu dużo do powiedzenia anatomia i fizjologia narządów
    mowy oraz psychologia, które też się chyba nie cofają w rozwoju.
    Spotkałaś się z opisem takiego zjawiska psychologicznego jak "mówienie
    ortograficzne"? Np. snobistyczne dźwięczne "b" na końcu słowa "chleb".
    Lub złudzenie, że "przecież mówię _chlebb_ a nie _chlep_".

    > Wybrałeś pismo obrazkowe ?
    > A co z alfabetem ? Co z genijalnym wynalazkiem zapisu fonetycznego różnych
    > słów ?
    > Uważasz że można bez niego żyć ?

    Jeśli aktualną pisownię polską, którą Ty chcesz reformować a ja
    zachować, nazywasz pismem obrazkowym, to tak. Ja tylko wskazuję na
    dydaktyczne zalety kojarzenia w umyśle całych wyrazów pisanych z całymi
    słowami mówionymi, które jest bardziej jednoznaczne (przymrużam tu oko)
    niż kojarzenie liter z głoskami. Widzę analogię takiego podejścia z
    odwzorowaniem ideogram-pojęcie ("krzaczek"-słowo/sylaba)
    charakterystycznym dla alfabetów dalekowschodnich.