PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zobowiązanie do zwrotu kosztów szkolenia

  • 1. Data: 2006-05-29 17:48:48
    Temat: Zobowiązanie do zwrotu kosztów szkolenia
    Od: "Agnieszka M." <s...@W...gazeta.pl>

    Witam,
    Mam zacząć nową pracę. Dziś podpisałam umowę zlecenie do 30.06.2006 a po tym
    okresie, jeśli wszystko będzie OK, dostanę najpierw umowę na trzy miesiące, a
    następnie rok. Tak poinformowano mnie w kadrach i z rozmów ze "starszymi"
    pracownikami wynika, że rzeczywiście tak to w tej firmie wygląda.
    Dylemat mam taki, że zorganizowano nam dziś szkolenie i między innymi
    papierkami podsunięto nam do podpisania "Umowę o podnoszeniu kwalifikacji
    zawodowych". W umowie jest taki ustęp:

    "Pracownik zobowiązuje się do przepracowania w [FirmieXZY] 1 roku od daty
    zawarcia pierwszej umowy o pracę z Pracodawcą. W przypadku niedopełnienia
    tego zobowiązania z powodu wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę z winy
    Pracownika za wypowiedzeniem lub rozwiązania umowy przez Pracodawcę bez
    wypowiedzenia z winy pracownika, zobowiązuje się do zwrotu całości kosztów
    szkolenia poniesionych przez Pracodawcę w wysokości 2000 zł netto."

    Pytanie mam takie: czy podpisanie tego papierka rzeczywiście zobowiązuje mnie
    do przepracowania w tej firmie roku? Czy też jeśli, po tej pierwszej umowie o
    pracę, po trzech miesiącach po prostu nie podpiszę kolejnej umowy o pracę, to
    muszę zwracać koszty szkolenia? Zakładam, że proponowana kolejna umowa będzie
    na dokładnie takich samych warunkach jak pierwsza.
    I jeszcze jedno: czy jest jakaś różnica pomiędzy podpisaniem tego papierka
    teraz a za miesiąc, po podpisaniu umowy o pracę?

    Będę baaaardzo wdzięczna za pomoc, bo do jutra mam dać odpowiedź w tej
    sprawie.

  • 2. Data: 2006-05-29 17:54:27
    Temat: Re: Zobowiązanie do zwrotu kosztów szkolenia
    Od: "the_foe" <t...@W...pl>

    Użytkownik "Agnieszka M." <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > teraz a za miesiąc, po podpisaniu umowy o pracę?
    >
    > Będę baaaardzo wdzięczna za pomoc, bo do jutra mam dać odpowiedź w tej

    jak bedziesz zarabial 600-1000 zl na miesiac to po podpisaniu tego stajesz sie
    niewolnikiem. Wzglednie zarobia na Tobie 2K bo jak rozumiem to szkolenie to
    lipa.

  • 3. Data: 2006-05-29 19:18:36
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska.pl>

    W wiadomości news:e5fc60$5bv$1@inews.gazeta.pl Agnieszka M.
    <s...@W...gazeta.pl> pisze:

    > Pytanie mam takie: czy podpisanie tego
    > papierka rzeczywiście zobowiązuje mnie do przepracowania w tej firmie
    > roku?
    Zasady nawiązywania, rozwiązywania i wygasania umów o pracę określa KP.
    Żadne inne porozumienia nie mogą być dla pracownika mniej korzystne niż
    zapisy ustawy.

    > Czy też jeśli, po tej pierwszej umowie o pracę, po trzech
    > miesiącach po prostu nie podpiszę kolejnej umowy o pracę, to muszę
    > zwracać koszty szkolenia?
    IMO nie - w piśmie są wyszczególnione przyczyny ustania stosunku pracy,
    które zobowiązują Cię do zwrotu kosztów szkolenia, a wygaśnięcia umowy o
    pracę zawartej na czas okreslony tam nie widzę.

> [...]
    > na dokładnie takich samych warunkach jak pierwsza. I jeszcze jedno: czy
    > jest jakaś różnica pomiędzy podpisaniem tego papierka teraz a za
    Obecnie nie jesteś pracownikiem tej firmy (i - jak wynika z Twojego opisu -
    jeszcze co najmniej miesiąc nie będziesz), zaś dokument dotyczy pracownika.
    Moim zdaniem on Cię w ogóle nie dotyczy i nie powinnaś go podpisywać (ale
    jeśli się zdecydujesz to uwaga na datę!). Podpisanie go obecnie wg mnie
    niczym nie skutkuje, powtarzam - nie jesteś pracownikiem. Jeśli podpiszesz
    już jako pracownik, to będzie obowiazywał.

    Zaznaczam, że opieram się na podanych przez Ciebie _fragmentach_ dokumentu,
    nie wiem co tam jeszcze jest.

    Jotte

  • 4. Data: 2006-05-29 23:43:48
    Od: "Malina" <m...@C...pl>

> [...]
    > Witam,
    Witam

    > Mam zacząć nową pracę. Dziś podpisałam umowę zlecenie do 30.06.2006 a po
    czyli nie jestes pracownikiem z punktu widzenia KP.

> [...]
    > wypowiedzenia z winy pracownika, zobowiązuje się do zwrotu całości kosztów
    > szkolenia poniesionych przez Pracodawcę w wysokości 2000 zł netto."
    Zobowiazanie - jak wskazuje tresc - dotyczy tylko pracownikow i tylko
    sytuacji, gdy bedziesz chciala odejsc na wlasne zyczenie (Ty rozwiazesz
    umowe o prace lub z Twojej winy zrobi to pracodawca (w KP sa wymienione
    punkty, kiedy moze to zrobic),
    bo np. masz lepsza prace lub ta Ci nie odpowiada. Dotyczy to tylko umowy o
    prace (na stale) lub umowy na czas okreslony dluzczy niz 6 miesiecy. Umowy
    na czas okreslony krotszy niz 6 miesiecy nie mozna rozwiazac. Ulega
    samorozwiazaniu po uplywie terminu.

    > Pytanie mam takie: czy podpisanie tego papierka rzeczywiście zobowiązuje
    > mnie
    > do przepracowania w tej firmie roku? Czy też jeśli, po tej pierwszej
    > umowie o
    Nie, obowiazuje on tylko w przypadku, gdy masz zawarta umowe o prace na czas
    nieokreslony lub okreslony powyzej 6 miesiecy.

    > pracę, po trzech miesiącach po prostu nie podpiszę kolejnej umowy o pracę,
    > muszę zwracać koszty szkolenia? Zakładam, że proponowana kolejna umowa
    > będzie
    to jest sposob. Po prostu nie przyjmujesz zaproponowanych warunkow i nic Ci
    nie moga zrobic. Umowa ulegla samorozwiazaniu.

    > I jeszcze jedno: czy jest jakaś różnica pomiędzy podpisaniem tego papierka
    > teraz a za miesiąc, po podpisaniu umowy o pracę?
    Duza, jak zauwazyl Jotte - dzis nie jestes pracownikiem, a za miesiac
    bedziesz i beda Cie wiazaly warunki zobowiazania. Jednakze tylko na trzy
    miesiace.

    > Będę baaaardzo wdzięczna za pomoc, bo do jutra mam dać odpowiedź w tej
    > sprawie.
    Ja ze swojej strony uwazalbym na firme, ktora stosuje takie praktyki wobec
    przyszlych praconwnikow. Zobowiazania, tzw. "lojalki" to dosc powszechna
    metoda zabezpieczania sie pracodawcow, ale nie w taki nieuczciwy sposob.
    Sam to przerabialem, te lojalki.

    Zycze powodzenia,
    Jacek >kecajs<

  • 5. Data: 2006-05-30 07:24:15
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska.pl>

    W wiadomości news:e5g0vi$dha$1@news.onet.pl Malina
    <m...@C...pl> pisze:

    > Umowy na czas okreslony krotszy niz 6 miesiecy nie mozna rozwiazac.
    Oczywiście, że można. Za porozumieniem stron. Oraz wypowiedzieć z okresem
    2-tyg. , jeśli umowa to przewiduje.

    Jotte

  • 6. Data: 2006-05-30 08:43:48
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    > wypowiedzenia z winy pracownika, zobowiązuje się do zwrotu całości kosztów
    > szkolenia poniesionych przez Pracodawcę w wysokości 2000 zł netto."

    Zapis nieważny - obowiązuje Cię zwrot w wysokości proporcjonalnej do
    "nieodpracowanego" okresu.
    --
    Jackare

  • 7. Data: 2006-05-30 09:14:11
    Od: "Malina" <m...@C...pl>

    > Oczywiście, że można. Za porozumieniem stron. Oraz wypowiedzieć z okresem
    > 2-tyg. , jeśli umowa to przewiduje.
    Ale nie umowe na czas okreslony, krotszy niz 6 miesiecy. Oczywiscie umowa
    musi dopuszczac mozliwosc jej wczesniejszego rozwiazania. 2 tygodnie to
    najczesciej stosowany okres, dopuszcza sie takze inne, np. miesiac, trzy
    miesiace.

    Pozdrawiam,
    Jacek >kecajs<

  • 8. Data: 2006-05-30 10:54:38
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska.pl>

    W wiadomości news:e5h2d0$tu7$1@news.onet.pl Malina
    <m...@C...pl> pisze:

    > Ale nie umowe na czas okreslony, krotszy niz 6 miesiecy.
    Uściślę.
    Umowę na czas określony, nie dłuższy (nie zas krótszy) niż 6 mies. można
    rozwiązać za porozumieniem stron oraz bez wypowiedzenia w przypadkach
    przewidzianych kodeksem pracy.
    Umowę na czas określony dłuższy niż 6 mies. można rozwiązać za porozumieniem
    stron, bez wypowiedzenia (w przypadkach przewidzianych w KP - j.w.) oraz za
    2-tyg. wypowiedzeniem jeśli treśc umowy przewiduje taką możliwość..

    > 2 tygodnie to
    > najczesciej stosowany okres, dopuszcza sie takze inne, np. miesiac, trzy
    > miesiace.
    Jaka jest podstawa tych innych okresów (KP wymienia tylko 2 tyg.).

    Jotte