PracaGrupypl.praca.dyskusje › Wyjście prywatne - pytanie prawne ?

  • 1. Data: 2002-12-30 13:10:21
    Temat: Re: Wyjście prywatne - pytanie prawne ?
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl>

    marcin wrote:

    > Czy przełożony może odmówić pracownikowi możliwości wyjścia
    > prywatnego, w sytuacji np. kłopotów rodzinnych lub zdrowotnych ?

    Moze - Kp przewiduje w takich wypadkach odpowiednie dni na opieke, urlop
    wypoczynkowy, bezplatny, okolicznosciowy itp. Reszta zalezy od
    dobrowolnych i rozsadnych negocjacji pomiedzy pracownikiem a pracodawca
    ewentualnie pozostaje udanie sie do lekarza po zwolnienie ;).

    > Czy w sytuacji odmowy przełożonego pracownik opuści pracę w celu
    > prywatnym mogą być wyciągnięte konsekwencje dyscyplinarne ?

    Tak --> art 52

    > Czy przełożony może odmówić wydania książki wyjść ?

    To nie jest regulowane Kp. Ale nawet gdybys sie wpisal i tak nie masz
    zgody przelozonego.

    Flyer

  • 2. Data: 2002-12-30 13:22:14
    Temat: Wyjście prywatne - pytanie prawne ?
    Od: n...@p...fm (marcin)

[...]

    z góry dziękuję za pomoc (to dla mnie ważne)

  • 3. Data: 2002-12-30 13:43:23
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl>

    flyer wrote:

> [...]

    W uzupelnieniu:

    art 167 (2)

    Pracodawca jest zobowiazany udzielic na zadanie pracownika i w terminie
    przez niego wskazanym nie wiecej niz 4 dni urlopu w kazdym roku
    kalendarzowym. Pracownika zglasza zadanie udzielenia urlopu najpozniej w
    dniu rozpoczecia urlopu.

    (wchodzi w zycie od 1.01.2003r.)

    > To nie jest regulowane Kp. Ale nawet gdybys sie wpisal i tak nie masz
    > zgody przelozonego.

    Sposob powiadamiania jest regulowany Regulaminem pracy (art 104(1) par 1
    ust 9) lub 104(4) ust 5 - w obu jest tylko formulka kto ustala te
    rzeczy. Proponuje zapoznac sie z regulaminem pracy pracodawcy (jest
    obowiazany to udostepnic) w celu znalezienia jakichs haczykow.

    Flyer

  • 4. Data: 2002-12-30 15:52:23
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik flyer napisał:

    > Moze - Kp przewiduje w takich wypadkach odpowiednie dni na opieke,
    > urlop wypoczynkowy, bezplatny, okolicznosciowy itp.

    Tylko cieżko przewidzieć, że nagle sie źle poczujemy w danym dniu i
    uważam, że powinno być prawo do opuszczenia stanowiska pracy w razie
    problemów zdrowotnych. Szczególnie jeśli np. ktoś pracuje na tokarce to
    zmuszanie go do pozostania przy niej przy złym sampoczuciu jest skrajnie
    niebezpieczne.

    --
    Jego Szara Eminencja Czcigodny mag. Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: mag. Przemysław Adam Śmiejek)

  • 5. Data: 2002-12-30 17:57:01
    Od: "TS" <f...@o...pl>

> [...]
    > problemów zdrowotnych. Szczególnie jeśli np. ktoś pracuje na tokarce to
    > zmuszanie go do pozostania przy niej przy złym sampoczuciu jest skrajnie

    Wtedy idzie się do lekarza i nie jest to już wyjście prywatne.

    --
    ______________________
    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2002-12-30 18:17:02
    Od: Wiesław Wronowicz <w...@p...com>

    Użytkownik "TS" <f...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Wtedy idzie się do lekarza i nie jest to już wyjście prywatne.

    Dokładnie tak, a L4 lekarz wystawia z dniem dzisiejszym.

    Wiesiek

  • 7. Data: 2002-12-30 20:29:00
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik Wiesław Wronowicz napisał:

    >Użytkownik "TS" <f...@o...pl> napisał w wiadomości

    >Dokładnie tak, a L4 lekarz wystawia z dniem dzisiejszym.

    Owszem, jednak w naszej rzeczywistości nie zawsze da się lekarza dorwać,
    zwłaszcza jak ktoś chory.
    Poza tym -- ja zrozumiałem pytanie w ten sposób, że pracodawca siłą
    zatrzymuje pracownika i nieumożliwia wyjścia z przyczyn zdrowotnych.
    Również niektórych przyczyn rodzinnych nie można przewidzieć. Np. nagła
    śmierć członka rodziny.

  • 8. Data: 2002-12-30 21:07:35
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Tristan Alder wrote:

> [...]
    > problemów zdrowotnych. Szczególnie jeśli np. ktoś pracuje na tokarce to
    > zmuszanie go do pozostania przy niej przy złym sampoczuciu jest skrajnie

    To akurat nie jest zaden problem bo idziesz do lekarza po faktycznie
    nalezne zwolnienie. Zreszta pracodawca ze swej strony w Regulaminie
    pracy, moze wymieniac inne przypadki niz kodeksowe, byle nie byl on
    (Regulamin) bardziej restrykcyjny niz Kp w tej materii.

    Flyer

  • 9. Data: 2002-12-30 23:07:40
    Od: "TS" <f...@o...pl>

    > Poza tym -- ja zrozumiałem pytanie w ten sposób, że pracodawca siłą
    > zatrzymuje pracownika i nieumożliwia wyjścia z przyczyn zdrowotnych.

    Siłą to pracodawca nie może (nie wolno mu) nic zrobić.

    > Również niektórych przyczyn rodzinnych nie można przewidzieć. Np. nagła
    > śmierć członka rodziny.

    No ale wtedy pracodawca może się nie zgodzić. Wszystko powinno odbywać się w
    granicach rozsądku.

    Gdyby przepisy miały na coś takiego pozwalać, to powinny to być traktowane
    jako urlop bezpłatny. W przeciwnym razie pracownicy będą tego nadużywać,
    zwłaszcza w państwowych firmach.

    --
    ______________________
    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2002-12-31 00:06:57
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik TS napisał:

    >No ale wtedy pracodawca może się nie zgodzić. Wszystko powinno odbywać się w
    >granicach rozsądku.

    Owszem, ale chyba prawo niepowinno dopuszczać do tego, że nagła śmierć
    matki/ojca nie uprawnia do opuszczenia stanowiska pracy bez ryzyka
    legalnego zwolnienia dyscyplinarnego.

    >Gdyby przepisy miały na coś takiego pozwalać, to powinny to być traktowane
    >jako urlop bezpłatny. W przeciwnym razie pracownicy będą tego nadużywać,
    >zwłaszcza w państwowych firmach.

    Nadużywać? No jeśli zakład przyjmie, że pracownik ma wiele matek-ojców?
    Ja w mojej pracy nie dostałem nawet zwolnienia z powodu śmierci dziadka.