PracaGrupypl.praca.dyskusjeWspomnienia z lat '80 i początku lat '90 › Re: Wspomnienia z lat '80 i początku lat '90
    From: AMX <r...@b...cy>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Wspomnienia z lat '80 i początku lat '90
    Date: Wed, 20 Apr 2011 18:50:27 +0000 (UTC)

    On Tue, 19 Apr 2011 11:38:24 +0200,
    Dominik & Co <d...@c...invalid> wrote:

    > Rosjanie znając wady T-34 (bo praktycznie tylko o niego chodzi)
    > woleli jednak zamiast wymyślać cuda na kiju trzepać masowo sprawdzony
    > (w produkcji!) czołg.

    No i tu dochodzimy z powrotem do socjalizmu i kapitalizmu.

    Chociaż oba państwa były socjalistyczne (jedno narodowo- a drugie
    międzynarodowo) i w obu wódz mieszał się do wszystkiego, to
    jednak w Niemczech ministrem przemysłu był Speer, który doszedł
    do wniosku, że przemysł sam najlepiej wie, jak sobie organizować
    produkcję i nie należy mu w tym (w miarę możliwości)
    przeszkadzać. Dlatego Niemcy są _nieco bliżsi_ wolnemu rynkowi
    niż ZSRR.

    Jako piszesz, Rosjanie masowo trzaskali sprawdzony sprzęt a
    Niemcy szukali różnych koncepcji Wunderwaffe. Wojna trwała krótko
    (stosunkowo), więc pierwsi wygrali. Ale jakoś dziwnym trafem po
    wojnie wszyscy zwycięzcy urządzali niemal regularne polowania na
    konstrukotorów tychże, mniej czy bardziej wunder, ale waffe.

    Tymczasem lista tych osiągnięć jest dość imponująca, kilka
    przykładów:

    - rakiety balistycze (pytanie pomocnicze: kto był konstruktorem
    V2 a kto był konstruktorem amerykańskich rakiet kosmicznych?)

    - kierowane rakiety powietrze-woda, powietrze-powietrze i
    ziemia-powietrze (nieco prymitywne, ale niektóre były skuteczne)

    - mg-42, do dzisiaj powszechnie obowiązująca koncepcja ukm

    - noktowizor

    - Pantera, cierpiąca na chorby wieku dziecięcego za wojny ale
    jeszcze przez lata technologcznie nieosiągalna przez przemysł
    zachodni, nie mówiąc o niezachodnim

    - pierwszy odrzutowy myśliwiec

    Gdyby wojna potrwała znacznie dłużej, to obawiam się, że
    koncepcja trzaskania dobrze sprawdzonego sprzętu mogłaby się
    nieco smutno skończyć.

    W krótkiej perspektywie, centralnie sterowana gospodarka jest
    efektywniejsza. W dłuższej nie jest w stanie nadążyć za
    rzeczywistością.

    AMX

    PS.

    > No to liczymy: SU-12,SU-57,SU-76(I),SU-85,SU-100,SU-122,SU-152,
    > ISU-122,ISU-152,ZiS-30,ZSU-37.. Hmm, to bliżej 3 czy 4? :-P

    Liczyłem: su-76, su-85+su-100, su-152+isu152, ew. isu-122. O su-122
    zapomniałem. Reszta nie warta wzmianki. =:-)

    > Może EOT, bo i tak się nie dogadamy, a temat mocno offtopiczny :-)

    W porządku, nie dyskutujmy tutaj o militariach.

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy