PracaGrupypl.praca.dyskusjeWspomnienia z lat '80 i początku lat '90 › Re: Wspomnienia z lat '80 i początku lat '90
    From: AMX <r...@b...cy>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Wspomnienia z lat '80 i początku lat '90
    Date: Mon, 18 Apr 2011 23:05:02 +0000 (UTC)

    On Mon, 18 Apr 2011 10:49:25 +0200,
    Dominik & Co <d...@c...invalid> wrote:

    > "Wówczas" nie było "czołgów podstawowych"- to pojęcie
    > zrodziło się dopiero po II WŚ :-)
    >
    > Poza tym, wg http://pl.wikipedia.org/wiki/Czo%C5%82g_podstawowy
    > to "kategoria czołgów wprowadzona po II wojnie światowej,
    > która zastąpiła dotychczasowe kategorie - średnią i ciężką."
    > Czyli jak najbardziej KW czy IS się liczą ;-)
    >
    > Jeśli mówimy o czołgach średnich, to Niemcom można liczyć
    > dwa: PzKpfw IV i PzKpfw V (Pantera), a wcześniej
    > (do 1943) PzKpfw III i IV, więc gdzie te cztery typy?

    Właśnie dlatego użyłem współczesnego pojęcia czołgu podstawowego
    a nie określenia według wagi, bo w czasie wojny czołgi nie
    trzymały diety i szybko przybierały na wadze. W 39 IV była raczej
    uważana za coś bliższego czołgowi ciężkiemu - występowała zresztą
    w niewielkich ilościach . Z kolei Rosjanie nie mieli wtedy nawet
    średnich T34. W roku 43 (jako piszesz) IV to już ewidentnie
    czołg średni. Rok później powinien uchodzić za lekki w
    porównaniu do Tygrysa Królewskiego.

    Pojęcie _czołgu podstawowego_, rozumianego jako _typ stanowiący_
    _główną masę sił pancernych_ - w odróżnieniu od specjalistycznych
    występujących w niewielkich ilościach, np.~czołgów pływających,
    jest o wiele wygodniejsze.

    Po wojnie stało się koniecznością, gdyż Brytyjczycy używali
    czołgów o dużej masie a Rosjanie o niewielkiej. Gdyby trzymać się
    klasyfikacji wg. wagi, to pierwsi nie mieli czołgów średnich a
    drudzy ciężkich.

    To wszystko uproszczenia i mam świadomość, że na bardziej
    specjalistycznej liście, taki skrót myślowy wywołałby burzliwą
    dyskusję - dosyć jednostronną zresztą =:-). Tutaj chodziło o
    proste zilustrowanie dosyć skrajnego ograniczania różnorodności
    stosowanego przez Rosjan i odwrotnego podejścia stosowanego przez
    Niemców.

    Jeśli przykład czołgów Cię nie przekonuje, to policz typy dział
    pancernych/samobieżnych po obu stronach. U Rosjan mogę się
    doliczyć 3 do 4. U Niemców będzie może 20.

    Pozdrawiam serdecznie

    AMX
    --
    adres w rot13