PracaGrupypl.praca.dyskusje › W kwestii formalnej...

  • 1. Data: 2004-07-07 02:45:07
    Temat: W kwestii formalnej...
    Od: "PiotrG" <p...@s...com.pl>

    Takie male pytanko do lepiej zorientowanych:
    wytlumaczcie mi, prosze, dlaczego naglowki posta wysylanego na p.p.o. (a
    konkretnie charset) maja miec znaczenie, jesli w calej tresci ogloszenia nie
    uzyje ani jednej pliterki.
    Mam wrazenie, ze intencja ustawodawcy ;-) bylo, aby tresc sie dobrze
    wyswietlala (tzn. bez krzaczkow) na wszystkich czytnikach newsow. Przeciez
    ustawienie charsetu ma wplyw tylko na znaki narodowe - jesli ich nie
    stosuje, to bez wzgledu na to, czy charset bedzie windziany, czy iso-8859-2,
    czy iso-8859-1, tekst zawsze bedzie wyswietlany tak samo.
    Wyobrazmy sobie sytuacje, gdzie w firmie X osoby odpowiedzialne za wysylanie
    ogloszen pracuja w trybie terminalowym na jakichs "cienkich klientach"
    laczacych sie z serwerem windzianym. Przeciez przy dobrze zrobionej polityce
    bezpieczenstwa taki user nie ma szansy zmienic czegokolwiek w ustawieniach
    newsreadera - bo ma wszystko poblokowane. Jedyne, co moze zrobic, to nie
    stosowac pliterek. Ale to nie wystarczy do opublikowania ogloszenia na
    p.p.o., mimo ze dla wszystkich byloby ono jak najbardziej czytelne. Czyli
    dla firm o tak skonstruowanej polityce bezpieczenstwa p.p.o. jest na zawsze
    zamknieta.
    Wydaje mi sie, ze z tym charsetem w naglowku to jest lekka przesada - nie
    prosciej byloby po prostu zrobic automacik, ktory przeleci tresc e-maila,
    wylapie wszystkie kody powyzej 128 i sprawdzi, czy naleza one wszystkie do
    iso-8859-2. Jesli nie - odrzucenie posta z automatycznym powiadomieniem
    nadawcy via e-mail, ze zle literki.
    I moderator mialby mniej roboty, i wielu ogloszeniodawcow dowiadywalo by sie
    b.szybko, dlaczego post sie jednak nie ukaze - oczywiscie tylko tych
    ogloszeniodawcow, ktorzy podali prawdziwy adres e-mail (a takich nadal jest
    sporo).
    Bo to wyglada, jakby z gory zostalo zalozone: zly charset -> na pewno beda
    krzaczki. A to guzik prawda przeciez...
    Cos ten FAQ jakos slabo przemyslany chyba...
    PiotrG

  • 2. Data: 2004-07-07 04:15:37
    Temat: Re: W kwestii formalnej...
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    PiotrG <p...@s...com.pl> wrote:

    > Cos ten FAQ jakos slabo przemyslany chyba...

    Nie wiem jak, co i gdzie czytałeś, ale widać niezbyt dokładnie.

    8. musi miec poprawnie zakodowane polskie litery zgodnie z norma
    ISO-8859-2 (o ile ogloszenie zawiera polskie litery) - dopuszczalne jest

    BTW: Nadal sugeruję, aby osoby, które mają problem z ogłoszeniami stosowały
    procedurę opisaną w FAQ, a nie biły pianę na grupie.
    Jeszcze jedna światła uwaga - ponieważ używanie kodowania ISO-8859-2 jest
    odgórnie narzucone przez właściciela hierarchi raczej na pewno nie zniknie z
    żadnego FAQ.

    --
    Przemysław Maciuszko

  • 3. Data: 2004-07-07 05:47:01
    Od: "PiotrG" <p...@s...com.pl>

> [...]
    >
    > 8. musi miec poprawnie zakodowane polskie litery zgodnie z norma
    > ISO-8859-2 (o ile ogloszenie zawiera polskie litery) - dopuszczalne
    A jednak:
    "8. musi mieć poprawnie zakodowane polskie litery zgodnie z normą
    ISO-8859-2 (o ile ogłoszenie zawiera polskie litery) - dopuszczalne jest
    ustawienie kodowania ISO-8859-1 lub US-ASCII w przypadku braku polskich
    liter w ogłoszeniu"
    Oznacza to, ze nawet gdy nie stosuje sie pliterek, kodowanie jest istotne.
    Po co?

    > BTW: Nadal sugeruję, aby osoby, które mają problem z ogłoszeniami
    stosowały
    > procedurę opisaną w FAQ, a nie biły pianę na grupie.
    Kurcze, nie bije piany, po prostu nie rozumiem, dlaczego ma to byc istotne,
    jesli nie stosuje pliterek?
    Po prostu jedno z moich ogloszen z przed jakiegos czasu dlugo nie moglo
    trafic na p.p.o., bo
    mialem ustawione windziane kodowanie - mimo, ze nie uzylem _ani_jednej_
    pliterki.

    > Jeszcze jedna światła uwaga - ponieważ używanie kodowania ISO-8859-2 jest
    > odgórnie narzucone przez właściciela hierarchi raczej na pewno nie zniknie
    > żadnego FAQ.
    Ok - przyjmuje do wiadomosci, ze TS okresla reguly. Ale jak tu mowic o
    kodowaniu,
    kiedy go de facto nie ma, bo wszystkie znaki to czyste ascii?
    Nie jest to bynajmniej zrozumiale. Przynajmniej dla mnie.
    PiotrG

  • 4. Data: 2004-07-07 07:26:03
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    PiotrG <p...@s...com.pl> wrote:

    > Oznacza to, ze nawet gdy nie stosuje sie pliterek, kodowanie jest istotne.
    > Po co?

    Ponieważ kodowanie powinno być zadeklarowane zawsze. To że większość
    czytników stosuje domyślne kodowanie us-ascii niczego nie usprawiedliwia.
    Zresztą gdybyś zerknął, to zobaczyłbyś, że na ppo ukazują się ogłoszenia bez
    polskich liter.

    > Kurcze, nie bije piany, po prostu nie rozumiem, dlaczego ma to byc istotne,
    > jesli nie stosuje pliterek?

    Nie pisałem do Ciebie jako takiego.

    > Po prostu jedno z moich ogloszen z przed jakiegos czasu dlugo nie moglo
    > trafic na p.p.o., bo
    > mialem ustawione windziane kodowanie - mimo, ze nie uzylem _ani_jednej_
    > pliterki.

    Nie wiem o jakim ogłoszeniu piszesz, ale żadne z Twoich ogłoszeń z
    ostatniego czasu nie miało zadeklarowanego _żadnego_ kodowania.

    > Ok - przyjmuje do wiadomosci, ze TS okresla reguly. Ale jak tu mowic o
    > kodowaniu,
    > kiedy go de facto nie ma, bo wszystkie znaki to czyste ascii?

    j.w.

    --
    Przemysław Maciuszko

  • 5. Data: 2004-07-07 10:17:21
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

    > trafic na p.p.o., bo
    > mialem ustawione windziane kodowanie - mimo, ze nie uzylem _ani_jednej_
    > pliterki.
    pomijając wszystko inne, wiedz że w internecie uzywanie wszystkiego co
    windziane to syf. I nic tego nie zmieni. Oczywiście, dla własnej wygody
    możesz robić co chcesz. Natomiast mało kto będzie się zgadzał na kodowanie
    w 1250 - 8859-2, ewentualnie ibm852. W róznych rozwiązaniach (zwłaszcza
    starszych) ewentualnie mazovia. ale nie 1250.
    Przyczyną jest dość słabe przyjęcie standardu 1250, np w drukarkach. są
    pewne rozwiązania, które bez pośrednictwa windy wysyłają znaki na
    drukarkę. Nie ma w nich możliwości translacji znaków, a tym samym żeby
    ustawić prawidłowo wydruk trzeba stosować takie zabiegi, że ech, lepiej
    nie mówić.
    wracając do wątku - w nagłówku deklarujesz o będzie dalej. Automat
    sprawdza i mówi że nie jest dobrze. Nie ważne, że stosujesz tylko ASCII.
    Ważne, że deklarujesz potencjalne krzaczki. Dlatego dużo łatwiej jest
    sobie przestawić program do obsługi w sposób własciwy. i tego się trzymać

    > PiotrG
    gromax

  • 6. Data: 2004-07-07 11:33:06
    Od: "Pawel P." <pisiu@[nospam]yahoo.com>

    Chyba jest lekko anty MS. Uzywanie windzianego kodowanie wcale nie jest
    negatywnie spostrzegane, gdyz wiekszosc unixow,linuxow obsluguje kodowanie
    windziane.

    Pozdrawiam

    Pawel P.

    P.S Get some life !

  • 7. Data: 2004-07-07 12:24:44
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

    ja przez kilka lat praktyki w tym kierunku raczej mam negatywne
    doświadczenia z 1250, w odróżnieniu od iso, ibm albo mazovii (ech, te
    drukarki mozajkowe).
    BTW, chyba dyskusja już nie z tej listy dyskusyjnej :)

    pzdr
    gromax

  • 8. Data: 2004-07-07 14:21:38
    Od: "PiotrG" <p...@s...com.pl>

    > pomijając wszystko inne, wiedz że w internecie uzywanie wszystkiego co
    > windziane to syf. I nic tego nie zmieni.
    Sluchaj - pamietasz jeszcze gophera? I czasy, kiedy www dopiero raczkowalo?
    Kiedy modem 2400 byl szczytem marzen? I, oprocz mazowii, bylo kilkanascie
    innych standardow?
    Ja pamietam. I pamietam tez, ze glowna przyczyna fenomenu internetu jest
    niezaleznosc od platformy.
    Gadanie, ze internet jest tylko dla systemow z 'x' na koncu jest po prostu
    lamerskie. I nie zarzucaj mi, prosze, ze jestem zwolennikiem
    malego-miekkiego.
    Nie jestem.

    A zrozum jeszcze tez to, co pisalem w pierwszym poscie tego watku: nie wiem
    kim jestes i co robisz, ale widze ze nie mozesz zrozumiec tego, ze w
    niektorych
    miejscach pracy (szczegolnie wieksze korporacje) user nie ma _zadnej_
    mozliwosci zrekonfigurowania czegokolwiek. Po prostu takie sa zasady.
    I w zwiazku z tym, Twoim zdaniem, taki user _nigdy_ nie powinien byc
    dopuszczany do internetu, tak?

> [...]
    > Ważne, że deklarujesz potencjalne krzaczki. Dlatego dużo łatwiej jest
    > sobie przestawić program do obsługi w sposób własciwy. i tego się trzymać
    Czyli tak - kupie sobie wiatrowke, to powinni mnie zamknac do wiezienia,
    bo przeciez moge kogos skrzywdzic, nie?

    Eeeetam.
    PiotrG

  • 9. Data: 2004-07-07 14:21:51
    Od: "PiotrG" <p...@s...com.pl>

    > Nie wiem o jakim ogłoszeniu piszesz, ale żadne z Twoich ogłoszeń z
    > ostatniego czasu nie miało zadeklarowanego _żadnego_ kodowania.
    No wlasnie o tym mowie.
    Skoro nie stosuje pliterek - co w tym zlego?
    I dlaczego z tego powodu naruszalem netykiete?
    (pisze w czasie przeszlym, bo przestawilem sobie)

    PiotrG

  • 10. Data: 2004-07-07 14:32:12
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    PiotrG <p...@s...com.pl> wrote:

    > No wlasnie o tym mowie.

    Nie. Ty mówisz o czym innym.

    > Skoro nie stosuje pliterek - co w tym zlego?

    I owszem. Gdybyś nie stosował polskich literek - Twoje ogłoszenia
    ukazywałyby się.

    > I dlaczego z tego powodu naruszalem netykiete?

    j.w.

    > (pisze w czasie przeszlym, bo przestawilem sobie)

    I owszem. Co nie zmienia faktu, że przy poprzednich miałeś w każdym
    ogłoszeniu polskie literki, a nie miałeś zadeklarowanego kodowania.
    Poza tym proszę zapoznaj się z informacją z FAQ odnośnie tego co zrobić,
    jeśli ogłoszenie się nie ukazują.

    --
    Przemysław Maciuszko