PracaGrupypl.praca.dyskusje › VAT i umowy o dzielo / zlecenia

  • 1. Data: 2004-11-08 22:54:08
    Temat: VAT i umowy o dzielo / zlecenia
    Od: "gosc" <s...@w...pl>

    Od jakiegos czasu trwa spor czy od umow o dzielo i zlecenia wykonujacy te
    umowe powinien odprowadzac podatek vat (czyli wowczas staje sie platnikiem
    podaku vat)? Zapewnie wiele osob zyje w blogiej nieswiadomosci, czesc nie
    wie co robic, a nieliczni pewnie placa.

    Pisze nawet o tym dzisiejsza Rzeczpospolita, wskazujac te niejasnosc jako
    bubel do poprawy

    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_041108/p
    rawo/prawo_a_7.html

    "Działalność wykonywana osobiście Mowa tu o art. 15 ustawy o VAT, w którym
    niestety zabrakło odniesienia do stosunku pracy lub innego do niego
    zbliżonego. W efekcie nie wiadomo, czy tylko niektóre zlecenia i umowy o
    dzieło mają być objęte VAT, czy wszystkie, a pojawiają się nawet głosy, że
    żadna nie podlega temu obowiązkowi. VI dyrektywa wyłącza natomiast z
    opodatkowania pracowników i inne osoby związane z pracodawcą umową o pracę
    lub jakimkolwiek stosunkiem prawnym ustanawiającym relacje pracodawcy i
    pracownika co do warunków pracy, wynagrodzenia i odpowiedzialności
    pracodawcy."

    Chcialem was wiec zapytac czy pytaliscie o te sprawe w waszym Urzedzie
    Skarbowym i co wam powiedziano? Czy odprowadzacie vat od umow o dzielo /
    zlecenia?

    Jak dla mnie byloby to glupota, masz jedna umowe o dzielo i juz tony
    papierkow, zglaszasz sie jako vatowiec, odciagasz vat itd. ale wiadomo jak
    to jest u nas.

  • 2. Data: 2004-11-09 11:08:15
    Temat: Re: VAT i umowy o dzielo / zlecenia
    Od: "r...@g...pl" <r...@g...pl>

    > Jak dla mnie byloby to glupota, masz jedna umowe o dzielo i juz tony
    > papierkow, zglaszasz sie jako vatowiec, odciagasz vat itd. ale wiadomo jak
    > to jest u nas.

    A ja bede złośliwy: zarabiasz 10000 euro za jedną umowe o dzieło i nie
    stać Cie na odpalenie stówy (albo dwóch) dla księgowego?

    Rygel

  • 3. Data: 2004-11-09 11:44:34
    Od: "gosc" <s...@w...pl>

    > A ja bede złośliwy: zarabiasz 10000 euro za jedną umowe o dzieło i nie
    > stać Cie na odpalenie stówy (albo dwóch) dla księgowego?

    a) nie zarabiam powyzej 10'000 euro ani na jedna, ani na wszystkie umowy
    rocznie
    b) kwota 10'000 euro dotyczy wszystkich umow rocznie, a nie jednej, a w
    przypadku tego roku jest to nawet mniej, bo proporconalnie do okresu od
    kiedy te przepisy zaczely obowiazywac do konca roku
    c) nie mam pewnosci, ale wydaje mi sie, ze o zwolnienie przedmiotowe dla vat
    ponizej 10'000 euro rocznie trzeba wystapic w momencie rejestrowania sie
    jako vatowiec (a wg niektorych interpretacji nalezaloby tak uczynic jesli
    masz nawet jedna umowe o dzielo nawet na 100 zl)
    d) z obowiazku c wynika chyba koniecznosc prowadzenia ewidencji przychodow,
    czy taka zwykla jaka robilo wielu kowalskich do tej pory w przypadku umow o
    dzielo wystarczy (w sensie wszystkie umowy do jednej teczki, na koniec roku
    sie wyciaga i porownuje z pitami od firm, a potem wypelnia zeznianie
    roczne), mozna miec powazne watpliwosci
    e) wielu prawnikow, jak wynika z mojej lektury gazet, tez nie wie co robic z
    ta radosna tworczoscia ustawodawcy, stad pytam o strone praktyczna, ile osob
    placi i co mowia na ten temat wasze Urzedy Skarbowe

    stad nie badz zlosliwy, a ja pozwalam sobie ponowic moje pytanie

  • 4. Data: 2004-11-09 19:27:18
    Od: "r...@g...pl" <r...@g...pl>

    On Tue, 09 Nov 2004 12:44:34 +0100, gosc wrote:

    > b) kwota 10'000 euro dotyczy wszystkich umow rocznie, a nie jednej, a w
    > przypadku tego roku jest to nawet mniej, bo proporconalnie do okresu od
    > kiedy te przepisy zaczely obowiazywac do konca roku

    Ale jak już, to działa także w drugą stronę: czyli dotyczy tylko umów
    zawartych po tym jak ta ustawa zaczeła obowiązywać - czyli jeżeli z
    dzieł miałeś mniej niż ~3700zł miesięcznie to masz spokój.

> [...]
    > sie jako vatowiec (a wg niektorych interpretacji nalezaloby tak uczynic
    > jesli masz nawet jedna umowe o dzielo nawet na 100 zl)

    ZTCW to jest właśnie na odwrót: do 10000 euro nie musisz płacić vatu,
    ale możesz z tego prawa zrezygnować.

    Rygel

  • 5. Data: 2004-11-09 19:56:00
    Od: Boguc <b...@a...pl>

    gosc wrote:
    > [...] ale wiadomo jak
    > to jest u nas.

    Jak u nas jest? NIKT nie wie! Pracuje na umowe o dzielo od wielu lat i
    wierz mi, jestem tym problemem zainteresowany do bolu. NIKT mi jeszcze
    nie odpowiedzial wiazaco, a pytalem setki prawnikow, doradcow, etc. W
    firmie, ktorej ostatnio robilem prezentacje, zagadnalem (juz rutynowo)
    ksiegowa. Wiesz co odpowiedziala? "Tak, tak, duzo ludzi mnie o to pyta,
    tu duzo zewnetrznych architektow i grafikow pracuje. Wyslali mnie na
    szkolenie organizowane przez Ministerstwo Finansow, ale to szkolenie
    zostalo odwolane, bo organizator sam nie wie, jak jest..."

  • 6. Data: 2004-11-10 11:49:01
    Od: "gosc" <s...@w...pl>

> [...]
    > szkolenie organizowane przez Ministerstwo Finansow, ale to szkolenie
    > zostalo odwolane, bo organizator sam nie wie, jak jest..."

    i to jest post miesiaca!

    swoja droga z jednej strony jakby sie obudzili za pare lat to moga niezla
    kase za odsetki i kary zgarnac

    z drugiej uwzgledniajac liczbe umow o dzielo i zlecenia, wprowadziliby
    ogromny balagan, jesli nie spowodowaliby rewolucji spolecznej ;) potem to
    juz chyba wszyscy pracowaliby na czarno...