PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa o pracę na 1/64 etatu

  • 11. Data: 2012-09-04 20:07:53
    Temat: Re: Umowa o pracę na 1/64 etatu
    Od: MarKust71 <...@...a>

    W dniu 04-09-2012 08:41, Emeryt pisze:
    > Użytkownik "MarKust71" <...@...a> napisał w wiadomości

    > Tak, tak na wypadek L4 na pewno.
    > Ale policz sobie rente do końca życia w wysokości 750 zł brutto (tyle płaci
    > ZUS w przypadku najniższej składki) - kiedy sie zbilansuje? A w przypadku
    > Twojej składki rentowej (czyli powyżej 500 zł miesiecznie) nie trudno
    > policzyć ze Twoja renta byłaby wyższa od 1700 zł brutto. Po ilu latach
    > płacenia składki to Ci sie zbilansuje?
    >
    > pozdr

    Oj, kolega Emeryt trochę z innej bajki.
    L4, czyli od 12-tu lat ZUS-ZLA, to raczej podstawa do świadczeń z
    ubezpieczenia chorobowego, co najwyżej wypadkowego.

    Ubezpieczenie rentowe, jeśli ma być ubezpieczeniem w pełnym tego słowa
    znaczeniu (na temat tego, co jest ubezpieczeniem, a co nie, wywiązała
    nam się już ciekawa dyskusja na forum w tym wątku), nie ma się wcale
    "bilansować" z zapłaconych przez jedną osobę składek, ale wszyscy
    płacący wpłacają po trochę licząc na to, że im się choroba
    uniemożliwiająca pracę zarobkową nie przytrafi. Ze zgromadzonych środków
    opłaca się rentę tym, co mieli pecha. Oczywiście nie mówimy tu o rencie
    w znaczeniu matematyki finansowej.

    Marek

  • 12. Data: 2012-09-04 21:30:52
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-09-04, MarKust71 <...@...a> wrote:

    [...]

    > Żałujesz, że Tobie nie wychodzi, czy o co chodzi ?

    Chodzi o to, że podobine jak inni populiści z przerostem ego masz
    problemy z określeniem konkretów.

> [...]
    > mld zł to bilansowa wartość budynków i lokali. Ponadto na koniec roku
    > 2011 ZUS trzymał "w kasie" 1,20 mld zł. Podsumowując majątek ZUS to w
    > poważnym uproszczeniu (ale od czegoś trzeba zacząć) 2,98 mld zł a jego
    > finansowanie kosztuje rocznie dodatkowe 4,01 mld zł.
    > W tym samym czasie na fundusz emerytalny FUS (bo żadne z tego
    > ubezpieczenie) wpłynęło 63,00 mld zł. Płacąc co miesiąc 9,76% składki
    > emerytalnej ze swoich zarobków, podwójną (bo jeszcze pracodawca się do
    > tego dokłada) równowartość 0,62 pp. z tego przeżera ZUS ciągnąc kasę z

    Wg Ciebie, że zacytuję:
    "[...] a korzyść dla ubezpieczonego jest taka, że nie
    wrzucał przez lata pieniędzy praktycznie do śmieci, w większości
    na przeżarcie przez ZUS-owski aparat."

    Ze statystyk które wyżej zacytowałeś wynika że nie "w większości",
    czyż nie?

    > pracodawców w miarę przybywania osób zbliżających się do "stałej"
    > emerytury,

    Przedsiębiorcy i pracodawcy mają właśnie taką stałą, niską emeryturę
    oraz stały, wg mnie niski ZUS. Broni ktoś założyć działalność?

    > a ubywania tych liczących "po staremu". System prosty, pewny,
    > jasny, tani, informacje o okresach ubezpieczenia już teraz gromadzone są
    > automatycznie z danych przesyłanych przez pracodawców, więc do
    > weryfikacji prawidłowości decyzji o nabyciu uprawnień do emerytury nawet
    > żywa osoba nie za bardzo jest potrzebna.

    System na taką skalę musi być kontrolowany i to przez człowieka. Choćby
    dlatego że programiści też popełniają błędy.

    > A co mnie to obchodzi ?

    A powinno o tyle, że ludzie nie umierają sobie potulnie na ulicy, tylko
    robią rewolty. Skierowane przeciwko tym, którym (w ich mniemaniu) się
    powodzi.

    > Kłopoty ze zrozumieniem dłuższych tekstów, jak widać, i zaczynasz się
    > gubić.

    Może przypomnę. Odnosiłem się do:

    "Mnie najbardziej śmieszy regularne nagłaśnianie tematu emerytur, a
    praktycznie przemilcza się temat ubezpieczenia rentowego. O ile można
    mieć nadzieję, że ze składek emerytalnych kiedyś w przyszłości będzie
    [...] "

    Nie wiem kto i jakie ma kłopoty, ale wyraźnie zapytałem, czy znasz
    definicję ubezpieczenia, a więc:

    > Ubezpieczenie rentowe można by od biedy pod podaną definicję podciągnąć,

    [...]

    dziękuję za przyznanie mi racji.

    > ale zastanawiające są dwie rzeczy:
    > 1. Nie ma możliwości, żeby pobierać jednocześnie emeryturę i rentę, to
    > dlaczego składki płaci się obydwie ?

    Skoro stawiasz takie pytanie, to wypada mi zapytać, czy wiesz czym
    jest ubezpieczenie rentowe, a czym emerytalne, i czy wiesz czym jest
    "emerytura" a czym jest "renta"?

    Jak rozumiem do ubezpieczenia chorobowego nie masz wątpliwości?

    > 2. W powołanym już roku 2011 wpływy na fundusz rentowy wyniosły 24,27
    > mld zł przy 63,00 mld zł co daje przy 3 zł wydanych na emeryturę, 1 zł
    > wydany na rentę. Jakieś nad wyraz chore mamy społeczeństwo, jeśli cała
    > ta kasa wypłacana jest na świadczenia rentowe.

    Ale winisz przepraszam ZUS, czy lekarzy orzeczników, czy kogo?
    I jak już podajesz dane, to podaj jak się bilansuje fundusz z którego
    wypłaca się emerytury, a jak się bilansuje fundusz rentowy. Czy w takim
    samym stopniu?

    > A jeśli nie, to gdzie są te pieniądze ?

    Sugerujesz, że pieniądze przeznaczone na fundusz celowy nie są przeznaczone
    na fundusz celowy, tylko idą sobie gdzieś?

    > Może w ramach "Konkretu nr 3", dla tych, którzy jakimś
    > cudem dożyli emerytury, dołożyć niewykorzystane przez nich składki
    > rentowe, do emerytalnych ? Mieliby emeryturę wyższą o 1/3...

    I znowu zaczynam mieć wątpliwości, czy rozumiesz czym jest ubezpieczenie,
    a w szczególności, czy pojmujesz jego grupowy charakter?

    > Chciałbyś :D Wszystko za darmo :D Sam się rozejrzyj ;)

    Rozglądałem. Żaden prywatny ubezpieczyciel mnie nie ubezpieczy,
    nawet za sumę 10-krotnie większą niż podałeś. Coś jeszcze?

    > Zanim złapiesz się za krytykowanie, spróbuj wymyślić coś swojego, no
    > chyba że jesteś zachwycony stanem obecnym, albo uważasz, że niczego nie
    > można już zmienić.

    Poproszę o cytat z którego wynika, że jestem obecnym stanem zachwycony.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 13. Data: 2012-09-04 22:23:06
    Od: MarKust71 <...@...a>

> [...]
    > na przeżarcie przez ZUS-owski aparat."
    >
    > Ze statystyk które wyżej zacytowałeś wynika że nie "w większości",

    No toś się słówka czepił :D A "wrzucanie pieniędzy do śmieci" zamiast
    wykorzystanie ich dla dobra siebie i najbliższych to oczywiście populizm :)

    > Przedsiębiorcy i pracodawcy mają właśnie taką stałą, niską emeryturę
    > oraz stały, wg mnie niski ZUS. Broni ktoś założyć działalność?

    Przedsiębiorcy i pracodawcy mają niski ZUS. No to gratuluję odwagi
    powiedzenia im (między innymi mi) tego w twarz. Ile lat masz doświadczeń
    z prowadzeniem działalności na własny rachunek ? Bo ja akurat
    szesnaście, więc coś na ten temat mogę powiedzieć :)
    Gdybyś zadał sobie odrobinę trudu, zanim coś takiego palniesz, to może
    byś zauważył, że te Twoje "niskie" składki wyliczane od minimalnej
    podstawy, uzależnionej od średniego wynagrodzenia, płacą przede
    wszystkim osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, z których
    ponad 98% stanowią podmioty będące tzw. mikroprzedsiębiorstwami,
    zatrudniającymi do dziesięciu osób. I to właśnie w tej grupie przeciętne
    wynagrodzenie wynosi prawie dokładnie 2 tys. zł, a składki muszą płacić
    od podstawy co najmniej 2.115 zł, zdrowotne od co najmniej 2.828 zł i to
    bez względu na to, czy zarobią chociażby złotówkę. Na swoim etacie masz
    chyba znacznie bardziej komfortowo...

    > System na taką skalę musi być kontrolowany i to przez człowieka. Choćby
    > dlatego że programiści też popełniają błędy.

    a czy ja mówię, że nie ? Tylko do kontroli wystarczy sto osób w kraju a
    nie aparat POŻERAJĄCY półtora miliarda rocznie...

    > A powinno o tyle, że ludzie nie umierają sobie potulnie na ulicy, tylko
    > robią rewolty. Skierowane przeciwko tym, którym (w ich mniemaniu) się
    > powodzi.

    Trzeba dać żyć lżej tym, co umieją o siebie zadbać, to słabszym też nie
    będzie źle.

    > Nie wiem kto i jakie ma kłopoty, ale wyraźnie zapytałem, czy znasz
    > definicję ubezpieczenia, a więc:

    Pytałeś "CZY...", mogłem odpowiedzieć "TAK' i zakończyć temat.
    Przytoczyłem źródło sześciu definicji, bo cytowanie ich tutaj nie
    miałoby sensu. W ten sposób sam możesz poczytać i czegoś się nauczyć. A
    może przytoczysz coś swojego ?

    > [...]
    >
    > dziękuję za przyznanie mi racji.

    Tylko dyskusja odnosiła się głównie do świadczeń emerytalnych, więc od
    biedy możesz to uznawać za przyznanie sobie racji :)

> [...]
    > "emerytura" a czym jest "renta"?
    >
    > Jak rozumiem do ubezpieczenia chorobowego nie masz wątpliwości?

    Rozmydlasz niepotrzebnie temat odbiegając od sedna sprawy. Jak tknę
    chorobowego, wyciągniesz wypadkowe... Ustaliliśmy, że "ubezpieczenie
    emerytalne" nie jest ubezpieczeniem. "Rentowe" od biedy można by pod
    pojęcie ubezpieczenia podciągnąć, tyle że w "normalnym" zakładzie
    ubezpieczeń wyznaczenie wysokości składki zależy od bardzo wielu
    czynników, a w przypadku tego, co się nazywa ubezpieczeniami
    społecznymi, o wysokości składki decydują debile politycy pod presją
    związków zawodowych i innych tego typu szkodliwych społecznie organizacji .

> [...]
    > I jak już podajesz dane, to podaj jak się bilansuje fundusz z którego
    > wypłaca się emerytury, a jak się bilansuje fundusz rentowy. Czy w takim

    Nikogo nie winię. Uważam ZUS za instytucję zbędną, drogą i szkodliwą.
    Lekarze orzecznicy nie mają tu nic do rzeczy. Wysokość wpływów na
    fundusz rentowy została ustalona przez polityków arbitralnie, nie zależy
    od ilości, jakości i wartości wypłacanych świadczeń i mam uzasadnione
    wątpliwości, czy te 25 mld zł rocznie trafia tam, gdzie powinno.
    Ciekawe, czy potrafisz sam znaleźć dane, żeby pokazać, jak to się
    wszystko pięknie "bilansuje" ;)

    > Sugerujesz, że pieniądze przeznaczone na fundusz celowy nie są przeznaczone
    > na fundusz celowy, tylko idą sobie gdzieś?

    Dokładnie tak uważam.

    > I znowu zaczynam mieć wątpliwości, czy rozumiesz czym jest ubezpieczenie,
    > a w szczególności, czy pojmujesz jego grupowy charakter?

    Jak na razie, to miewasz same wątpliwości. "Emerytalne" jest praktycznie
    podatkiem, a nie ubezpieczeniem, a powinno stać się inwestycją.
    "Rentowe", biorąc pod uwagę wielkość obecnych wpływów z tego tytułu w
    porównaniu z "emerytalnym" budzi wątpliwości, czy w całości ma charakter
    składki ubezpieczeniowej.

    > Rozglądałem. Żaden prywatny ubezpieczyciel mnie nie ubezpieczy,
    > nawet za sumę 10-krotnie większą niż podałeś. Coś jeszcze?

    Uważasz, że wszyscy tak mają, bo z Tobą nie chcą gadać ?

    > Poproszę o cytat z którego wynika, że jestem obecnym stanem zachwycony.

    Jak do tej pory nie podoba Ci się, że się komuś ZUS nie podoba.
    Pracujesz tam, czy jak ?
    Zachwycony może nie jesteś, ale pomysłów na zmiany w systemie z Twojej
    strony jakby niewiele...

    --
    Marek

  • 14. Data: 2012-09-04 23:38:28
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    > Przedsiębiorcy i pracodawcy mają właśnie taką stałą, niską emeryturę

    Tu pełna zgoda.

    > oraz stały, wg mnie niski ZUS.

    Noooo, a tu pojechałeś...
    Po pierwsze nie jest stały. Nikt nie broni płacić składki wyższej niż
    minimalna. Problem w tym, że nie możesz legalnie zarobić np. 500 zł, bo
    prowadząc działalność to do interesu dopłacisz tym "niskim" (tfu) zusem.
    Ale (uwaga ironia) oczywiście, nie każdy musi prowadzić działalność, nie?

    > Broni ktoś założyć działalność?

    Załóż działalność. Popłać kilka lat te "niskie" składki. Jak po tych
    paru latach dojdziesz do wniosku, że te pieniądze poszły w czarną dziurę
    to się razem pośmiejemy przy piwie.

    > A powinno o tyle, że ludzie nie umierają sobie potulnie na ulicy, tylko
    > robią rewolty. Skierowane przeciwko tym, którym (w ich mniemaniu) się
    > powodzi.

    Jednym się powodzi, a innym nie. Takie jest odwieczne prawo natury.
    Rewolty "wszystkim po równo" już były i (na szczęście) ludzie jeszcze
    pamiętają jak to się kończy.
    Z drugiej strony, wątpisz w inteligencję ludzi, którym się powodzi. Nie
    bez powodu (z reguły) im się powodzi i doskonale zdają sobie sprawę, że
    dla własnego bezpieczeństwa trzeba pomagać tym nieporadnym, jak też tym
    co mieli pecha. I zwykle to robią. Tylko - jak na inteligentnych ludzi
    przystało - chcą wiedzieć, że te środki są wydawane sensownie.

    Nadopiekuńczość państwa przybiera formy karykaturalne i taką właśnie
    karykaturą emerytur jest obecnie zus. Od umierających ludzi na ulicy są
    organizacje charytatywne lub inne instytucje do tego celu powołane (i
    utrzymywane z podatków tych "którym się powodzi").
    Nie po to zapierdzielam na składki emerytalne, żeby jakiś urzędas za
    parę lat mi powiedział, że moja emerytura wystarczy na zdychanie na
    ulicy. To ma być _emerytura_, a nie zapomoga. A już kuriozum jest
    nazywanie tego "ubezpieczeniem" - starzenie się to nie jest wypadek
    losowy. Wodę z mózgu ludziom zrobili.
    Skoro nie potrafią zapewnić _emerytur_, to powinni pozwolić ludziom
    decydować samodzielnie w jaki sposób zabezpieczyć (bądź nie) swoją
    przyszłość. Ludzie inteligentni zrobią to bardziej racjonalnie i jeszcze
    im zostanie na datki dla instytucji charytatywnych.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 15. Data: 2012-09-05 00:01:28
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-09-04, MarKust71 <...@...a> wrote:

    > No toś się słówka czepił :D

    Ale ja się tego (i tylko tego) czepiałem od początku.

    > A "wrzucanie pieniędzy do śmieci" zamiast
    > wykorzystanie ich dla dobra siebie i najbliższych to oczywiście populizm :)

    Tak opisane jak najbardziej.

    > Przedsiębiorcy i pracodawcy mają niski ZUS. No to gratuluję odwagi
    > powiedzenia im (między innymi mi) tego w twarz.

    Tak, mają niski ZUS.

    > Przedsiębiorcy i pracodawcy mają niski ZUS. No to gratuluję odwagi
    > powiedzenia im (między innymi mi) tego w twarz. Ile lat masz doświadczeń
    > z prowadzeniem działalności na własny rachunek ?

    Myślę, że wystarczająco dużo.

    > Bo ja akurat szesnaście, więc coś na ten temat mogę powiedzieć :)

    A w to nie wątpię.

> [...]
    > wynagrodzenie wynosi prawie dokładnie 2 tys. zł, a składki muszą płacić
    > od podstawy co najmniej 2.115 zł, zdrowotne od co najmniej 2.828 zł i to

    No czego to ja się nie dowiem. Przedsiębiorcy prowadzący działalność
    gospodarczą mają wynagrodzenie? Czy mogę prosić o źródło tych danych?

    > bez względu na to, czy zarobią chociażby złotówkę. Na swoim etacie masz
    > chyba znacznie bardziej komfortowo...

    Weź się kurcze zdecyduj. Jedna (jedna znaczy ryczałtowa, a to w
    praktyce mają przedsiębiorcy), niska (pojęcie zapewne względne,
    jak ktoś zarabia 200 zł, to pewnie niska nie jest, ale jak ktoś zarabia
    12 tys, to jest niska, prawda?) stawka i niska emerytura. Warunki
    spełnione? Spełnione.

    > a czy ja mówię, że nie ?

    No postulowałeś systemy wręcz automatyczne.

    > Tylko do kontroli wystarczy sto osób w kraju a nie aparat POŻERAJĄCY półtora
    miliarda rocznie...

    A czemu sto, a nie (na przykład) dwieście? A może tysiąc? A może jednak 51
    to będzie odpowiednia liczba?

    > Trzeba dać żyć lżej tym, co umieją o siebie zadbać, to słabszym też nie
    > będzie źle.

    I wywodzisz takie wnioski z historii, gdzie nieprzytomnie bogaci możnowładcy
    dzielili się szczodrze swym bogactwem z biednym chłopstwem?

> [...]
    > Przytoczyłem źródło sześciu definicji, bo cytowanie ich tutaj nie
    > miałoby sensu. W ten sposób sam możesz poczytać i czegoś się nauczyć. A

    Pytałem "czy" ponieważ tezy które głosisz pozwalają przypuszczać,
    że nie bardzo wiesz czym owe ubezpieczenia sa.

    > Tylko dyskusja odnosiła się głównie do świadczeń emerytalnych, więc od
    > biedy możesz to uznawać za przyznanie sobie racji :)

    To może jednak wróć do tamtej wiadomości i zobacz do czego się odnosiłem?

    > Rozmydlasz niepotrzebnie temat odbiegając od sedna sprawy. Jak tknę
    > chorobowego, wyciągniesz wypadkowe... Ustaliliśmy, że "ubezpieczenie
    > emerytalne" nie jest ubezpieczeniem.

    wKF: Ty ustaliłeś.

> [...]
    > nazywa ubezpieczeniami społecznymi, o wysokości składki decydują debile
    > politycy pod presją związków zawodowych i innych tego typu szkodliwych

    Znowu wchodzisz w populistyczny ton.

    > Nikogo nie winię. Uważam ZUS za instytucję zbędną, drogą i szkodliwą.

    No ale jaką proponujesz alternatywę? Dla przykładu dla osoby nieuleczalnie
    chorej od urodzenia, niejako "wykluczonej" z sektora prywatnego ubezpieczeń.
    Dajesz. Albo co zaproponujesz komuś, kto na skutek potrącenia przez pijanego
    kierowcę jest sparaliżowany do końca życia?

    Jak na razie Twoje rozważania dotyczą "pięknych, młodych, (rzekomo) mądrych
    i bogatych", a ja jestem ciekaw co zaproponujesz tym innym?

    > Dokładnie tak uważam.

    To jednak sugerowałbym donos na prokuraturę.

    > Jak na razie, to miewasz same wątpliwości. "Emerytalne" jest praktycznie
    > podatkiem, a nie ubezpieczeniem, a powinno stać się inwestycją.

    O ubezpieczeniu OC też tak powiesz?

    > Uważasz, że wszyscy tak mają, bo z Tobą nie chcą gadać ?

    No to proponujesz coś "zamiast ZUS", czy nie?
    A może jesteś jak Ci od terenów zalewowych, czy od lokat w Amber Gold?
    Ubezpieczał się nie będzie, bo i "po co", ale jak nieszczęście przyjdzie,
    to do państwa pierwszy rękę po pieniądze wyciąga?

    > Jak do tej pory nie podoba Ci się, że się komuś ZUS nie podoba.

    Nie. Nie podobają mi się populistyczne argumenty.

    > Pracujesz tam, czy jak ?
    > Zachwycony może nie jesteś, ale pomysłów na zmiany w systemie z Twojej
    > strony jakby niewiele...

    Bo mimo wad systemu, niespecjalnie widzę duże pole do manewru. Zwłaszcza
    jeśli miałoby się pogodzić interesy nie tylko tych co wkładają, ale także
    beneficjentów systemu.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 16. Data: 2012-09-05 00:20:33
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-09-04, Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl> wrote:

    [...]

    > Noooo, a tu pojechałeś...

    Nigdzie nie pojechałem. Dołóż sobie takie same obciązenia jak ma ktoś
    na etacie, ale w wersji "brutto brutto" (czyli z tym co płaci pracodawca)
    i porównaj jak szybko się wyrówna i jak szybko pracodawnik będzie na tym
    stratny.

    > Po pierwsze nie jest stały. Nikt nie broni płacić składki wyższej niż
    > minimalna. Problem w tym, że nie możesz legalnie zarobić np. 500 zł, bo
    > prowadząc działalność to do interesu dopłacisz tym "niskim" (tfu) zusem.

    Zakładając że "dorobić", to może, bo wówczas pracuje, ma inne źródło dochodu
    i koszt ZUSu to jakieś 250 zł (do odliczenia), więc z tych "np. 500 zł"
    coś mu zostanie. A jak jest opodatkowany na skali, to i więcej, bo sobie
    ładnie odliczy w większości te składki od obciążeń z podatku PIT wynikającego
    z innej umowy (bo akurat TE składki to się odlicza od podatku, nie od dochodu).

    > Ale (uwaga ironia) oczywiście, nie każdy musi prowadzić działalność, nie?

    No jak masz zamiar przeżyć za 500 zł, to gratuluję pomysłu. A dla odmiany
    zaproponuj tym co zarabiają na działalności po 5-8-12 tys, żeby zaczęli
    płacić ZUS jak na etacie. Na pewno się ucieszą. :)

    > Załóż działalność. Popłać kilka lat te "niskie" składki. Jak po tych
    > paru latach dojdziesz do wniosku, że te pieniądze poszły w czarną dziurę
    > to się razem pośmiejemy przy piwie.

    Nie mogę drugiej założyć.

    > Z drugiej strony, wątpisz w inteligencję ludzi, którym się powodzi.
    > Nie bez powodu (z reguły) im się powodzi i doskonale zdają sobie sprawę,

    No błagam, chyba nie sugerujesz że to jest jakaś widoczna korelacja?

    > że dla własnego bezpieczeństwa trzeba pomagać tym nieporadnym, jak też tym
    > co mieli pecha.

    Tak, w to akurat wątpię. Zwłaszcza jak sobie uświadomię, że tych naprawdę
    inteligentnych może być zbyt mało by pokryć takie koszty.

> [...]
    > organizacje charytatywne lub inne instytucje do tego celu powołane (i
    > utrzymywane z podatków tych "którym się powodzi").

    Ale sensowne jest znalezienie równowagi w systemie, a nie wywalanie
    wszystkiego do kosza.

    > Skoro nie potrafią zapewnić _emerytur_, to powinni pozwolić ludziom
    > decydować samodzielnie w jaki sposób zabezpieczyć (bądź nie) swoją
    > przyszłość.

    A ktoś Ci broni dodatkowo się zabezpieczać w dowolnie wybrany przez
    siebie sposób? Decydować samodzielnie możesz, nikt nie broni.

    > Ludzie inteligentni zrobią to bardziej racjonalnie i jeszcze
    > im zostanie na datki dla instytucji charytatywnych.

    I ten argument akurat poddaję w wątpliwość.
    Wolny kraj, więc chyba mi wolno.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 17. Data: 2012-09-05 01:18:20
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

> [...]
    > i porównaj jak szybko się wyrówna i jak szybko pracodawnik będzie na tym

    Jaki sens jest porównywać jedno bezsensowne rozwiązanie z innym
    bezsensownym rozwiązaniem?

    > Zakładając że "dorobić", to może, bo wówczas pracuje, ma inne źródło dochodu

    A niby czemu trzeba coś zakładać? Wyjaśnij zjawisko bez założeń.

> [...]
    > z innej umowy (bo akurat TE składki to się odlicza od podatku, nie od dochodu).

    Pięknie rozwiązałeś problem, który by nie istniał bez chorego systemu
    jaki jest obecnie.

    > No jak masz zamiar przeżyć za 500 zł, to gratuluję pomysłu.

    Kolejne założenie. A nie możesz tak bardziej merytorycznie? Bez założeń?

    Wyobraź sobie, że przychody z autorskich praw majątkowych (np. pisząc
    program komputerowy) nie stanowią przychodu w rozumieniu działalności
    gospodarczej (o szczegóły zapraszam na grupę o podatkach), czyli w
    skrócie: nie prowadzisz działalności gospodarczej, nie pracujesz na
    etacie, a przeżywasz. Zdziwiony?
    Albo jesteś rentierem, takim, któremu na przeżycie wystarcza, a raz na
    jakiś czas chciałby dorobić 500 zł, żeby sobie urozmaicić wylegiwanie na
    plaży i z ludźmi pogadać.

    No i teraz , niezbyt często, ale jednak w sposób zorganizowany i ciągły
    (bla, bla, bla definicja działalności gospodarczej) chcesz coś robić
    dodatkowego, np. instalować windowsy (firma jego kumpla zmienia kompy co
    dwa miesiące - taki kaprys ma). Firma za instalację chce fakturę - a to
    już przychód z działalności gospodarczej. I co teraz? Nie możesz zarobić
    bo dołożysz do interesu.

    A zresztą, nikogo nie powinna obchodzić kwota za jaką ma ktoś zamiar
    przeżyć. Co to za wścibstwo i zaglądanie do cudzej kieszeni? Nie mogę
    legalnie (a ściślej: nie opłaca się) zarobić i już.

    > A dla odmiany
    > zaproponuj tym co zarabiają na działalności po 5-8-12 tys, żeby zaczęli
    > płacić ZUS jak na etacie. Na pewno się ucieszą. :)

    Dlaczego mam im proponować wejście z deszczu pod rynnę?

    > Nie mogę drugiej założyć.

    Chcesz mi powiedzieć, że prowadząc od lat działalność gospodarczą nie
    masz lepszego pomysłu co zrobić z pieniędzmi, niż wrzucenie ich do
    piramidy finansowej?

    > No błagam, chyba nie sugerujesz że to jest jakaś widoczna korelacja?

    Związek pomiędzy zamożnością, a poziomem wykształcenia jest oczywisty.
    Jeżeli takich rzeczy nie wiesz, to może zakończmy dyskusję w tym momencie.

    > Ale sensowne jest znalezienie równowagi w systemie, a nie wywalanie
    > wszystkiego do kosza.

    Niby dlaczego nie?
    Dlaczego wywalenie do kosza np. systemu socjalistycznego (żeby nie
    powiedzieć: komunistycznego) jest sensowne (zamiast szukania równowagi),
    a wywalenie do kosza piramidy finansowej sensowne nie jest?

    > A ktoś Ci broni dodatkowo się zabezpieczać w dowolnie wybrany przez
    > siebie sposób? Decydować samodzielnie możesz, nikt nie broni.

    Nie, nie broni.
    Ale nie odwracaj kota ogonem. Nie pytam o to, co mogę zrobić dodatkowo.
    Pytam dlaczego nie potrafią zapewnić sensownej emerytury z
    _przymusowych_ składek, których wysokość jest wyssana z brudnego palucha.

    > I ten argument akurat poddaję w wątpliwość.
    > Wolny kraj, więc chyba mi wolno.

    Faktycznie, tym razem ja pojechałem. Ludzie inteligentni _nie_zawsze_ są
    racjonalni, bo też mają uczucia.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 18. Data: 2012-09-05 01:43:11
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2012-09-05 01:18, Kviat pisze:

> [...]
    > Pytam dlaczego nie potrafią zapewnić sensownej emerytury z
    > _przymusowych_ składek, których wysokość jest wyssana z brudnego palucha.

    Doprecyzuję: dlaczego nie pozwolą ludziom decydować samodzielnie i nie
    pytam o oczywistą oczywistość samodzielnego decydowania o zabezpieczaniu
    _dodatkowym_?

    Ze swojej odpowiedzi usuń "dodatkowo", a zobaczysz nadopiekuńcze państwo
    - parodię Robina Hooda.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 19. Data: 2012-09-05 08:10:46
    Od: MarKust71 <...@...a>

    W którymś momencie straciłeś orientację, wiec zanim przedstawię kolejne
    informacje i ich źródła byłbyś tak dobry i wyjaśnił:
    1. Według jakiej definicji, bo zapewne jakąś poza Wikipedią znalazłeś,
    tzw. "ubezpieczenie emerytalne" można uznać za "ubezpieczenie ?
    2. Jaką wartość wnosi do gospodarki ZUS kontrolując majątek wart 4 mld
    zł, wydając rocznie kolejne 4 mld zł na swoje funkcjonowanie, z czego
    prawie połowę na wynagrodzenia z narzutami ?
    3. Według jakich kryteriów oceniasz, że funkcjonowanie systemu
    ubezpieczeń rentowych, wartych rocznie 25 mld zł, nie daje podstaw do
    przypuszczeń, że jego rozmiar przekracza rzeczywiste potrzeby jego
    obecnych i potencjalnych beneficjentów ?
    4. Jakie konkretnie argumenty przemawiają za tym, że system ubezpieczeń
    społecznych powinien pozostać taki, jaki jest obecnie ?

    Wydaje się, że do tej pory opisujemy rzeczywistość z różnych perspektyw,
    a Twoja bardzo pasuje do widzenia świata zza urzędniczego biurka. W
    prowadzenie jakiejkolwiek przez Ciebie działalności nie chce mi się wierzyć.

    Marek

  • 20. Data: 2012-09-05 08:21:23
    Od: "Emeryt" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > zarobkową nie przytrafi. Ze zgromadzonych środków opłaca się rentę tym, co
    > mieli pecha. Oczywiście nie mówimy tu o rencie w znaczeniu matematyki

    Dokładnie tak.
    Najbardziej bulwersujące są jednak wypowiedzi sprowadzające sie do
    sugerowania ubezpieczeń typu ameryka czyli USA. System tam obowiązujący jest
    najgorszy na świecie. Sprowadza sie do jednego zdania: nie ważne że moje
    ubezpieczenie pokrywa tylko trzydniowy pobyt w szpitalu, ważne że sąsiad
    będzie zdychał pod płotem. Tak samo ich emerytury, co firma ubezpieczeniowa
    to podobne warunki czyli twoja emerytura to 50% wpłaconych składek pomnożone
    przez zysk funduszu emerytalnego i rozłożone na przewidywaną długość życia.

    pozdr