PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa o pracę a zlecenie

  • 1. Data: 2003-12-02 08:57:30
    Temat: Umowa o pracę a zlecenie
    Od: Krzysztof Krasoń <k...@...pl>

    Witam,
    mam pytanie odnośnie różnicy między umową o pracę a zleceniem.
    Pare miesięcy temu był artykuł w gazecie wyborczej na ten temat, i
    ładnie było wszystko zestawione, niestey nie mam do niej dostępu, a z
    wyszukiwania na google, trudno ustalić i zebrać informacje.

    Ot chociażby znalazłem taki post w którym jest stwierdzenie:
    "Nie jest przestepstwem podpisywanie umowy zlecenia, jesli jest to
    faktycznie zlecenie. jest natomiast przestepstwem (to za duzo powiedziane
    chyba), jesli zamiast umowy o prace podpisujesie umowe zlecenie. Umowa
    o prace powinna byc podpisana jesli praca wykonywana nosi nastepujace cech -
    wykonywana w wyznaczonym miejscu i czasie, pod zwierzchnictwem i o okreslonym
    zakresie obowiazkow.
    Umowe zlecenie czesto sie podpisuje np ze studnetami, bo odpada ZUS.
    Wszyscy patrza na to przez palce, ale defakto powinny to byc umowy o prace."

    Czy tak jest naprawdę ? W kórym miejscu kodeksu pracy jest to
    zapisane?

    Pytam bo po odbyciu 3 miesięcznego stażu (umowa zlecenie) w firmie,
    dostałem ofertę pracy dalej, ale na zlecenie, spodziewałem się raczej
    umowy o pracę (a praca jest w firmie, "pod nadzorem").
    Jestem studentem stiudiów doktoranckich i nie wiem jak wygląda
    sytuacja z ZUSem, składkami zdrowotnymi.

    Ogólnie, jakie są wady umowy na zlecenie w sosunku do umowy o pracę ?
    I gdzie można o tym dokładnie poczytać, jeśli było to już wystarczająco
    dużo razy wałkowane na grupie ?

    Pozdrawiam,
    --
    Krzysztof Krasoń

  • 2. Data: 2003-12-02 09:21:29
    Temat: Re: Umowa o pracę a zlecenie
    Od: "Marcin Kawałek" <m...@g...pl>

> [...]
    cech -
    > wykonywana w wyznaczonym miejscu i czasie, pod zwierzchnictwem i o

    Sam przedmiot umowy nie mówi o tym czy umowa może być zakwalifikowana jako
    umowa o pracę czy o dzieło no chyba że umowa definiuje elementy, o których
    piszesz.Jeżeli brak jest w umowie tych rzeczy to warunki w jakich jest
    wykonywana praca kwalifikuja umowę odpowiednio albo jako umowę zlecenie albo
    jako umowę o pracę.
    Jeżeli występuje u Ciebie zwierzchnictwo (wykonywanie poleceń przełożonych,
    prac bieżących związanych z funkcjonowaniem firmy/biura/działu itp.) to mozna
    powiedzieć, z duzym prawdopodobieństwem, że ktos próbuje podciągnąć umowe o
    pracę pod umowę cywilnoprawną.

    pzdr
    Marcin

  • 3. Data: 2003-12-02 09:41:44
    Od: Krzysztof Krasoń <k...@...pl>

    On 2003-12-02, Marcin Kawałek <m...@g...pl> wrote:
> [...]
    > powiedzieć, z duzym prawdopodobieństwem, że ktos próbuje podciągnąć umowe o

    Czy wykonywanie pracy w biurze firmy, w określonych ścisłych godzinach
    podciąga to pod umowe o pracę pomimo, że pracodawca chce podpisać
    umowe o zlecenie ?
    Od razu mówie, że w skrócie polega ona na pisaniu projektów, ale płaca
    jest za właśnio to siedzenie 8h przy kompie a nie za skończenie
    konkretengo projektu.

    Zawsze mi się wydawało, że jak mam siedzieć przez określony czas w
    danej firmie to powinna być umowa o pracę, a zlecenie o zlecenie.

    PS. Nie orienujesz się jak jest ze składkami ZUS dla studiów
    doktoranckich ? Ewentualnie gdzie można na ten temat przeczytać (ot
    chociażby gdzie jes zapis o braku obowiązku płacenia składek ZUS za
    normalnych studentów?)
    --
    Krzysztof Krasoń

  • 4. Data: 2003-12-02 10:19:08
    Od: "Kamil" <b...@g...pl>

> [...]
    > Umowe zlecenie czesto sie podpisuje np ze studnetami, bo odpada ZUS.
    > Wszyscy patrza na to przez palce, ale defakto powinny to byc umowy o

    To nawet moj post sprzed jakiegos czasu. podtrzymuje swoje zdanie.

    > Czy tak jest naprawdę ? W kórym miejscu kodeksu pracy jest to
    > zapisane?

    W KP nie ma o tym duzo, bo umowa zlecenie nie jest stosunkiem pracy. te
    umowy reguluje Kodeks Cywilny.

    > Jestem studentem stiudiów doktoranckich i nie wiem jak wygląda
    > sytuacja z ZUSem, składkami zdrowotnymi.

    ZUS odpada tylko do wiku lat 26 studiow maksymalnie magisterskich (to tak
    jak z ulgami na pociagi). Kiedy skonczysz studia, to musisz zaczac placic
    normalne stawki ZUS od umowy zlecen jesli w tym samym czasie nie jestes
    zatrudniony w innym miejscu na umowe o prace.

    > Ogólnie, jakie są wady umowy na zlecenie w sosunku do umowy o pracę ?
    > I gdzie można o tym dokładnie poczytać, jeśli było to już wystarczająco
    > dużo razy wałkowane na grupie ?

    Wada jest to ze nie masz zadnych praw jako pracownik, ktore przewiduje
    Kodeks Pracy (ani tez teoretycznie obowiazkow). Twoje prawa i obowiazki
    reguluje KC (ale sa to relacje nie pracownik pracodawca a zlecajacy i
    wykonawca).

  • 5. Data: 2003-12-02 10:51:52
    Od: Krzysztof Krasoń <k...@...pl>

    On 2003-12-02, Kamil <b...@g...pl> wrote:
> [...]
    > normalne stawki ZUS od umowy zlecen jesli w tym samym czasie nie jestes
    > zatrudniony w innym miejscu na umowe o prace.

    Ech, i na co mi się kształcić, no nic.
    A może jeszcze takie pytanie, może troche głupie, ale jak by ktoś mnie
    oświecił. Czyli skoro mam za sobą studia, oraz umowe zlecenie. To mój
    zleceniodawca, jak również ja powinniśmy odprowadzić ZUS. Gdzie ja mam to
    wysłać, ile i jak ? I co jeśli zleceniodawca nie wie, że musi za mnie ZUS
    opłacić, będzie miał kłopoty ?

    Albo jeszcze lepiej, na jakiej stronie można o tym poczytać ?

    Pozdrawiam,
    --
    Krzysztof Krasoń

  • 6. Data: 2003-12-02 11:00:30
    Od: "Kamil" <b...@g...pl>

> [...]
    > wysłać, ile i jak ? I co jeśli zleceniodawca nie wie, że musi za mnie ZUS

    Jesli nie wie, to trzeba mu przypomniec. Nie znam przepisow placowych, wiec
    nie powiem Ci dokladnie jak to wyglada procentowo (ile dokladnie na ZUS i
    inne fundusze placisz ty, ile pracodawca). Pamietaj, ze muszisz oprocz ZUSu
    odprowadzic chorobowe, bo w innym przypadku nie bedziesz objety "bezplatnym"
    lecznictwem panstwowym [moze to i lepiej dla Twojego zdrowia ;-) ]. Na
    pewno znajdziesz cos o tym na www.infor.pl
    a same kalkulatory wynagrodzen i skladek sa tez w serwisach dotyczacych
    pracy np w na onecie.

  • 7. Data: 2003-12-02 13:51:25
    Od: Krzysztof Krasoń <k...@...pl>

    On 2003-12-02, Kamil <b...@g...pl> wrote:
> [...]
    > normalne stawki ZUS od umowy zlecen jesli w tym samym czasie nie jestes
    > zatrudniony w innym miejscu na umowe o prace.

    Właśnie się dowiedziałem, od szefa, że ma pisemne oświadczenie z ZUS,
    iż studiów dokoranckich (przynajmniej dziennych) również to dotyczy.
    Wie ktoś jak to w końcu jest ? Może jakiś pracownik ZUSu tutaj jest ;)

    Bo już sam nie wiem czy płacić mam coś czy nic.

    Pozdrawiam,
    --
    Krzysztof Krasoń

  • 8. Data: 2003-12-02 19:54:17
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

    > Właśnie się dowiedziałem, od szefa, że ma pisemne oświadczenie z ZUS,
    > iż studiów dokoranckich (przynajmniej dziennych) również to dotyczy.
    > Wie ktoś jak to w końcu jest ? Może jakiś pracownik ZUSu tutaj jest ;)

    bierz to pismo od szefa (skseruj sobie) i idź do najbliższego zusu.
    moim zdaniem, pracodawca robi cię w bambuko. I możesz sporo na tym staracić.
    bo niejednokrotnie czytałem o tym (również w serwisach pracowych) że student
    w świetle niższych obciążeń "opłat na państwo" to człowiek na studiach do
    ukończenia 26 roku życia .
    proponuję też poświęcić trochę czasu na przelecenie się po stronach
    jobpilot, pracuj, onet, gazeta itp.
    I wiedz, że nieznajomość prawa nie zwalnia z odpowiedzialności. Jeżeli
    zapłacisz za mało, to może się okazać na koniec roku podatkowego,że masz
    dużą niedopłatę. I zapomnij wtey że "nie wiedziałem"

    > Pozdrawiam,
    > --
    > Krzysztof Krasoń
    gromax

  • 9. Data: 2003-12-03 00:17:44
    Od: "PASQDA" <p...@e...ath.cx>

    Ze składkami ZUS wygląda to następująco.
    Twój pracodawca zwyczajnie Cię oszukuje, ponieważ:
    1. jeśli zleceniobiorca osiąga dochód tylko z jednej umowy zlecenia i nie
    zawarł nigdzie umowy o pracę, podlega ubezpieczeniom społecznym i
    ubezpieczeniu zdrowotnemu.
    2. obowiązkowi temu nie podlegają jedynie studenci DZIENNI do ukończenia 26
    roku życia.
    3. za studentów zaocznych w momencie gdy nie mają umowy o pracę a jedynie
    zlecenie - pracodawca jest zobowiązany również płacić ubezpieczenia
    społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.
    4. Rozliczenia pracownika z ZUS wyglądają następująco
    - Ubezpieczenia społeczne:
    emerytalne - 9,76% ponosi zarówno pracodawca jak i pracownik (czyli jest 2x)
    rentowe - 6,50% ponosi zarówno pracodawca jak i pracownik (czyli jest 2x)
    chorobowe 2,45% ponosi tylko pracownik
    wypadkowe -1,93% ponosi pracodawca

    czyli pracownik ponosi koszt 18,71% a pracodawca dodatkowo 18,19%

    - Ubezpieczenia zdrowotne
    łącznie jest to 8% z czego pracownik pokrywa 0,25% a 7,75% jest to koszt
    budżetu państwa. Ponieważ o naliczoną kwotę tą 7,75% pomniejsza się podatek
    wpłacany do Urzędu Skarbowego.

    Chciałam jednocześnie podkreślić, że pracodawca te koszty ubezpieczeń
    społecznych, które ponosi wykazuje dopiero w momencie wypełniania deklaracji
    RCA składanej do ZUSu. Ciebie to nie interesuje. Reszta rozliczeń jest
    naliczana od podstawy Twojej pensji (łącznie ze składnikami jakie w nią
    wchodzą. np. premie, staż, dodatek funkcyjny, ale to już przy umowach o
    pracę)

    Nie jestem pracownikiem ZUSu, ale właśnie ukończyłam kurs rachunkowości
    średnich firm gdzie między innymi było naliczanie list płac dla pracowników.
    Czyli wiadomości mam aktualne na dzień dzisiejszy.

    Mam nadzieję, że coś się przydało

    Pozdrawiam serdecznie
    PASQDA

    [ciach]

  • 10. Data: 2003-12-03 02:53:53
    Od: Krzysztof Krasoń <k...@...pl>

    On 2003-12-03, PASQDA <p...@e...ath.cx> wrote:
    > 2. obowiązkowi temu nie podlegają jedynie studenci DZIENNI do ukończenia 26
    > roku życia.

    Dziękuje za dokładny opis, ale ja jestem na studiach dziennych, tylko, że
    doktoranckich a nie magisterskich. Jak jest w takim przypadku, i jakie
    przepisy to regulują ?

    Pozdrawiam,
    --
    Krzysztof Krasoń