PracaGrupypl.praca.dyskusjeUmowa o pracę a zlecenie › Re: Umowa o pracę a zlecenie
    From: "PASQDA" <p...@e...ath.cx>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Umowa o pracę a zlecenie
    Date: Wed, 3 Dec 2003 01:17:44 +0100

    Ze składkami ZUS wygląda to następująco.
    Twój pracodawca zwyczajnie Cię oszukuje, ponieważ:
    1. jeśli zleceniobiorca osiąga dochód tylko z jednej umowy zlecenia i nie
    zawarł nigdzie umowy o pracę, podlega ubezpieczeniom społecznym i
    ubezpieczeniu zdrowotnemu.
    2. obowiązkowi temu nie podlegają jedynie studenci DZIENNI do ukończenia 26
    roku życia.
    3. za studentów zaocznych w momencie gdy nie mają umowy o pracę a jedynie
    zlecenie - pracodawca jest zobowiązany również płacić ubezpieczenia
    społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.
    4. Rozliczenia pracownika z ZUS wyglądają następująco
    - Ubezpieczenia społeczne:
    emerytalne - 9,76% ponosi zarówno pracodawca jak i pracownik (czyli jest 2x)
    rentowe - 6,50% ponosi zarówno pracodawca jak i pracownik (czyli jest 2x)
    chorobowe 2,45% ponosi tylko pracownik
    wypadkowe -1,93% ponosi pracodawca

    czyli pracownik ponosi koszt 18,71% a pracodawca dodatkowo 18,19%

    - Ubezpieczenia zdrowotne
    łącznie jest to 8% z czego pracownik pokrywa 0,25% a 7,75% jest to koszt
    budżetu państwa. Ponieważ o naliczoną kwotę tą 7,75% pomniejsza się podatek
    wpłacany do Urzędu Skarbowego.

    Chciałam jednocześnie podkreślić, że pracodawca te koszty ubezpieczeń
    społecznych, które ponosi wykazuje dopiero w momencie wypełniania deklaracji
    RCA składanej do ZUSu. Ciebie to nie interesuje. Reszta rozliczeń jest
    naliczana od podstawy Twojej pensji (łącznie ze składnikami jakie w nią
    wchodzą. np. premie, staż, dodatek funkcyjny, ale to już przy umowach o
    pracę)

    Nie jestem pracownikiem ZUSu, ale właśnie ukończyłam kurs rachunkowości
    średnich firm gdzie między innymi było naliczanie list płac dla pracowników.
    Czyli wiadomości mam aktualne na dzień dzisiejszy.

    Mam nadzieję, że coś się przydało

    Pozdrawiam serdecznie
    PASQDA

    staracić.