PracaGrupypl.praca.dyskusje › Ubezpieczenie i podatek w Niemczech

  • 1. Data: 2002-04-04 14:17:02
    Temat: Ubezpieczenie i podatek w Niemczech
    Od: "Robert B" <r...@d...agh.edu.pl>

    Jestem studentem. Za miesiąc wyjeźdzam do pracy w Niemczech po raz pierwszy.
    Pracodawca oferuje mi legalną prace (mam mieć pozwolenie o pracę).
    Czy ja muszę się jeszcze dodatkowo ubezpieczyć?
    Jak wygląda procedura zwrotu podatku niemieckiego?
    Czy nie ma problemu z przekroczeniem granicy? Czy muszę mieć przy sobie
    pozwolenie o pracę?

    Z góry dzięki za rady!!!

    Pozdrawiam

    RobertB

  • 2. Data: 2002-04-04 14:46:29
    Temat: Re: Ubezpieczenie i podatek w Niemczech
    Od: "Chris" <c...@g...de>

    Nie musisz sie dodatkowo ubezpieczac. Ubezpieczenia zostana potracone
    z twojej pensji. Mozesz natomiast wybrac sobie kase chorych. Czesto
    firma placi polowe skladki na kase chorych (w AOK ok.500 EUR/mies),
    ale powinni to zapisac w kontrakcie. Dostaniesz tez poczta pozwolenie
    na prace na 3 miesiace z Arbeitsamtu. Z tym pozwoleniem drzesz kapcie
    do Warszawy i dostajesz wize na 3 miesiace. Potem na miejscu musisz
    wszystko powtorzyc i dostaniesz pozwolenie na prace na 5 lat. Na
    granicy nigdy nie ma problemow, przeciez wolno polakom przekraczac
    niemiecka granice. Rozliczasz sie z niemieckim Finanzamt i masz takie
    same ulgi jak niemcy.

  • 3. Data: 2002-04-04 16:24:39
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Chris"
    > Nie musisz sie dodatkowo ubezpieczac. Ubezpieczenia zostana potracone
    > z twojej pensji. Mozesz natomiast wybrac sobie kase chorych. Czesto
    > firma placi polowe skladki na kase chorych (w AOK ok.500 EUR/mies),

    to ile tam trzeba zarabiac zeby 500 EUR/mies skladki oplacic
    i zeby jeszcze dalo sie wyzyc ?
    Czy niemcy sa tak chorowici ze taka wysoka jest skladka ???
    *** blad ***

  • 4. Data: 2002-04-05 05:10:29
    Od: "kerberos" <kerberos(USUN)@poczta.fm>

    > do Warszawy i dostajesz wize na 3 miesiace. Potem na miejscu musisz
    > wszystko powtorzyc i dostaniesz pozwolenie na prace na 5 lat.

    Nie IT (Greencard) i na 5 lat? Cos chyba nie tak.

  • 5. Data: 2002-04-05 07:49:41
    Od: "Chris" <c...@g...de>

    owszem na 5 lat, ale ambasada niemiec w warszawie nie ma zezwolenia
    na wydanie wizy 5-letniej. Dostajesz na 3-miesiace, nastepnie juz na
    miejscu idziesz do Bürgerservice, wypelniasz wniosek, przedkladasz
    poswiadczenie zameldowania i wtedy dopiero dostajesz na 5 lat pozwolenie
    pobytu. Natomiast Green Card rowniez jest wydawany na 3 miesiace a po
    otrzymaniu pozwolenia pobytu przedluzany do 5 lat.

  • 6. Data: 2002-04-05 07:54:27
    Od: "Chris" <c...@g...de>

    mozesz wybrac inna kase chorych, nikt ci nie kaze isc do AOK.
    nie wiem czy sa chorowici, wiem natomiast ze nie musze placic
    za leki ani za wizyty u lekarzy swoje,zony i dziecka

  • 7. Data: 2002-04-05 10:10:22
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Chris" <
    > mozesz wybrac inna kase chorych, nikt ci nie kaze isc do AOK.

    1. lepiej sie czyta jesli bedziesz odpowiadal jak wszyscy po cytatem
    2. nie odpowiedziales na pytanie o zarobki przy ktorych taka kwota
    co miesiac idzie na kase chorych - jest to ok 1800 zl

    Jak jest w innych kasach chorych?
    *** blad ***

  • 8. Data: 2002-04-05 13:22:14
    Od: "Pawelek" <n...@n...spam.yahoo.com>

    "blad" <b...@W...pl> wrote in message
> [...]
    > 2. nie odpowiedziales na pytanie o zarobki przy ktorych taka kwota
    > co miesiac idzie na kase chorych - jest to ok 1800 zl

    Jest to z gory ustalony procent od ustalonej kwoty (77k DEM z kawalkiem)
    Ale AOK jest najdrozsza. Z panstwowych jest kilka o 2 procenta tanszych
    (BKK)

    Pozdrawiam
    Pawelek

    PS. Mysle ze twoj przedmowca naprawde chcial pomoc, nie zas mieszac.

  • 9. Data: 2002-04-05 17:51:57
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Pawelek"
    EUR/mies),

    > Jest to z gory ustalony procent od ustalonej kwoty (77k DEM z kawalkiem)
    > Ale AOK jest najdrozsza. Z panstwowych jest kilka o 2 procenta tanszych

    77kDEM to ok 40kEUR na rok
    kasa chorych 12*500EUR=6kEUR na rok
    6/40=0,15=15% niezla skladka na kase chorych
    rozumiem ze jak ktos zarabia mniej niz 77kEUR a placi na kase tyle samo
    6kEUR
    to ten procent jest dla niego duzo wyzszy - wybiera wiec tansza kase

    To w niemczech jest wiekszy socjalizm niz u nas,
    a mowia ze w Szwecji jest najwiekszy ;-) tam to musza byc oplaty
    *** blad ***

  • 10. Data: 2002-04-06 08:28:29
    Od: "Pawelek" <n...@n...spam.yahoo.com>

> [...]
    >
    > To w niemczech jest wiekszy socjalizm niz u nas,
    > a mowia ze w Szwecji jest najwiekszy ;-) tam to musza byc oplaty

    Relatywnie tansza kasa chorych to prywatna. Jednak nie mozesz
    zmienic jej w przypadku, gdy nie masz odpowiednich dochodow (tj. chyba 77k)
    I kolo sie zamyka.
    Jednak prywatna wcale nie znaczy lepsza, choc niektorzy tak twierdza).
    Mozesz sie spodziewac, ze na kazdym kroku masz wrazenie, ze kasa
    patrzy na ciebie jako potencjalnego oszusta. Niektorzy moi znajomi
    pluja sobie w brode z takiej zamiany.
    I jeszcze jedno: Panstwowa kasa jest kozystniejsza dla rodzin.
    Bez wzgledu na ilosc czlonkow rodziny placisz tyle samo.
    Zmieniajac kase na prywatna, powrot do poprzedniej nie jest taki
    latwy. Musisz stracic prace i byc na garnuszku panstwa przynajmniej rok

    Pozdrawiam
    Pawelek