PracaGrupypl.praca.dyskusjeSpirala bezrobocia - czyli na bezrobocie spojrzenie jeszcze jedno › Re: Spirala bezrobocia - czyli na bezrobocie spojrzenie jeszcze jedno
    From: złoty <m...@o...wytnij_to.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Spirala bezrobocia - czyli na bezrobocie spojrzenie jeszcze jedno
    Date: Thu, 27 Jan 2005 00:39:13 +0100

    Dnia 2005-01-27 00:02,Użytkownik Immona w pocie czoła napisał:

    > Jakos procent bezrobotnych wsrod osob z zawodowka jest wyzszy niz procent
    > bezrobotnych wsrod magistrow. Pisze z domu i nie mam pod reka statystyk, ale
    > jesli mi nie wierzysz, to jutro Ci moge podac dane i zrodla.

    ..heh..wiesz - za dlugo juz zyje na tym swiecie.Wg statystyk - to swego
    czasu juz prawie druga Japonia mielismy byc (zrodla - poprzednie rzady);)
    Wez przejrzyj ogloszenia - taki koparkowy, spawacz, kelner, fryzjerka czy
    piekarz - raczej nie ma problemow ze znalezieniem pracy. Malo tego - sa
    oni nawet poszukiwani do pracy na "Zachodzie". Efekt jest tego taki - ze
    taki np. spawacz (w argonie) z tego co slyszalem - spokojnie zarobi 1500
    - 2000 pln.. podczas nawet na tej grupie ludzie po studiach
    informatycznych zala sie, ze w jakims US czy innym zakladzie pracy
    zarobia 1000-1200 pln.. (ze nie wspomne o ludziach po marketingu
    konczacych jako akwizytorzy......upsss - sorry - "Przedstawiciele
    handlowi" ;) ).Powoli zaczyna sie robic jak w Niemczech.. ;) ..i jak to
    znajomy Niemiec podsumowal - "wszyscy by tylko w biurach przy komputerach
    pracowali - a zasuwac lopata nie ma komu". Niestety - duza role odgrywaja
    tu massmedia - ktore nadal karmia mlodziez pierdolami, ze "zdobadz wyzsze
    wyksztalcenie - a to zapewni ci prace".

    > W Polsce bardzo brakuje czegos takiego jak wyzsze szkolnictwo zawodowe.
    > Funkcjonuje to na przyklad w Niemczech - czlowiek po takiej szkole nabywa

    ..a tu bym sie nie zgodzil. System szkolnictwa wyzszego - mamy dobrze
    rozwiniety. Schemat: zawodowka - techniku - studia techniczne - uwazam ze
    sa ok.. Problem jest raczej wlasnie w "nizszym" szkolnictwie zawodowym. Z
    tego co slyszalem - zawodowki powoli wymieraja. A szkoda...Bo to sie
    zemsci za jakis czas..

    > certyfikowane umiejetnosci na wysokim poziomie w jakiejs "nieumyslowej"
    > branzy, a szkolnictwo to wspolpracuje z przemyslem rozpoznajac
    > zapotrzebowanie na okreslone kwalifikacje. Bo i wsrod "zawodowkowych"
    > poszukiwani sa specjalisci w fachu, a nie ktokolwiek do stukania mlotkiem.

    ..chyba zbytnio idealizujesz.. Byloby dobrze - by takie rozpoznania byly
    prowadzone - aczkolwiek sadze, ze to malo realne.
    A co do stukania mlotkiem - niestety nie znam takiego zawodu.. ;) Bo
    jesli mowisz np. o monterach czy slusarzach -oni tez wkrotce beda
    bardziej poszukiwani niz informatycy czy marketingowcy.. zobaczysz!

    > Obecne polskie zawodowki fabrykuja bezrobotnych, bo maja przestarzale
    > programy i niskie wymagania wobec uczniow.

    ..i tu sie z toba zgadzam. Niestety - rzad za malo pieniedzy przeznacza
    na rozwoj szkol zawodowych. A szkoda. Obecnie np. w zawodzie np.mechanik
    samochodowy przydaloby sie np. szkolic ich w obsudze komputerow
    serwisowych/diagnostycznych itd. - niestety - szkoly te nie maja
    pieniedzy na zakup tychze. Technika idzie naprzod. Pompuja za to
    pieniadze w wyzsze uczelnie. A - choc to niepopularne i sam jestem po
    studiach - uwazam jednak, ze studia powinny byc platne w naszym kraju.
    Umozliwiloby to przesuniecie srodkow na rozwoj szkolnictwa nizszego (typu
    zawodowki/technika) - a z drugiej strony - zmobilizowalo studiujacych do
    wiekszego przykladania sie do zdobywania wiedzy.. Ze o ograniczeniu
    liczby studiujacych... i co prawdopodobnie by nastapilo - podniesienie
    rangi studiow nie wspomne. Bo jak tak dalej pojdzie - co drugi w naszym
    kraju bedzie legitymowal sie (coraz mniej znaczacym) dyplomem wyzszej
    uczelni ;)

    pozdrawiam
    A.