PracaGrupypl.praca.dyskusje › Rozwoj zawodowy w Polsce i na Zachodzie ?

  • 1. Data: 2002-10-14 18:31:38
    Temat: Rozwoj zawodowy w Polsce i na Zachodzie ?
    Od: " rob s" <r...@N...gazeta.pl>

    Pytanie do kazdego. Jak oceniasz perspektywy rozwoju zawodowego i
    profesjonalnego w Polsce i na Zachodzie? Oczywiscie kazdy moze dojsc do
    innych wnioskow z uwagi na inne okolicznosci na ktore skadaja sie: zawod,
    wiek, znajomosc jezykow, edukacja etc.

    Mysle rozwoj zawodowy jest rownie wazny jak pieniadze wiec warto sie
    zastanowic nad tym przed podjeciem decyzji wyjazdu z Polski albo powrotu to
    Polski.

    PS: Mnie najbardziej interesuje Informatyka.

  • 2. Data: 2002-10-15 12:38:13
    Temat: Re: Rozwoj zawodowy w Polsce i na Zachodzie ?
    Od: r...@p...onet.pl

    Witam,

    moim zdaniem praca na zachodzie ma nastepujace zalety:

    1) Zazwyczaj lepiej platna (choc nie zawsze)
    2) poznanie dosc dobrze jezyka i obyczajow danego kraju (niby wydaje sie, ze
    obyczaje w kazdym kraju europejskim sa takie same jednak to nie jest prawda.
    Jest duzo "szczegolow", ktore dobrze znac)
    3) poszerzenie horyzontow i swiatopogladu
    4) firmy sa zazwyczaj bogatsze wiec sa wieksze szanse na szkolenia
    5) jest wiecej firm, ktore robia wieksze i ciekawsze projekty

    Pozdrowka,
    Rafa

  • 3. Data: 2002-10-15 14:04:18
    Od: "usenet gazeta" <u...@N...gazeta.pl>

    > Pytanie do kazdego. Jak oceniasz perspektywy rozwoju zawodowego i
    > profesjonalnego w Polsce i na Zachodzie?
    > PS: Mnie najbardziej interesuje Informatyka.

    Napisze troche to co ja zauwazylam na ogolnym przykladzie, na pewno jednym
    powiodlo sie lepiej innym gorzej.

    - z punktu widzenia informatyka sytuacja sie dramatycznie zmienila w ciagu
    ostatniego roku. Teraz jak chcesz dostac prace to juz musisz cos bardzo
    dobrze umiec a nie liczyc na szkolenie.

    - w Polsce praktycznie nie rozwija sie technologii, wdraza/uzywa sie
    narzedzia zaprojektowane i napisane gdzies indziej.

    - jezeli wybrales aplikaje uzytkowe to w Polsce masz szanse na szybszy awans
    z klepacza na projektanta/menadzera projektow (dziwny akcent raczej odstrasza
    potencjalnego klienta, zreszta, wiele lat trzeba zeby dobrze poznac
    mentalnosc, 'jezyk', obyczaje, przyzwyczajenia - rzeczy bardzo przydatne w
    rozmowie z klientem).

    - co do aplikacji uzytkowych niezaleznie od krajow narzedzia programistyczne
    sa podobne. Im firma ma bogatszych klientow tym stosuje nowsze technologie. W
    Polsce jest zdecydowanie mniej bogatych klientow.

    - po powrocie do kraju pobyt za granica dla jednych pracodawcow bedzie wada
    (czesto ludzie chca podobnych pieniedzy co na zachodzie i w Polsce, a realia
    sa inne) dla niektorych duza zaleta i chetniej przyjma/awansuja/zapaca
    wiecej.

    - w tym czasie co Ty douczales sie jezyka, startowales od podstaw za granica,
    Twoi rowiesnicy ze szkoly robili kariere w jednej firmie. Zasluzenie
    dopracowali sie swojego wysokiego stanowiska. Ty dopiero zaczynasz w tej
    firmie i to zaufanie musisz sobie wyrobic.

    - wyjezdzajac za granice i dajac sobie swietnie przy tym rade udowodniles, ze
    jestes zaradny.

    - nie wiem jak to jest z byciem Wielkim Dyrektorem. Koneksje i znajomosci sa
    wszedzie, choc zdecydowanie bardziej czuc to w Polsce, gdzie ciagle wiekszosc
    firm ma powiazanie z rzadem. Nie znam zadnego Polaka (ktory jako dojrzala
    osoba przjechal z Polski) bedacego na takim stanowisku w zachodnej firmie.

    Ludzie z UE wymieniaja sie pracownikami nagminnie, takze praktyka poza
    granicami jest rzecza cenna z punktu widzenia rozwoju profesjonalnego.

    Ps. w wiekszosci krajow Polacy po studiach np z 2-letnia praktyka czuja sie
    troche staruszkami przy lokalnym koledze z dwuletnim doswiadczeniem - jest on
    po prostu o 2-3 lata mlodszy. Bardzo pozno konczymy edukacje nie majac
    zadnego doswiadczenia w miedzyczasie. Podobnie jest chyba tylko w Niemczech,
    ale czy oni maja dlugie praktyki miedzy semestrami?

  • 4. Data: 2002-10-15 15:41:12
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

    > Napisze troche to co ja zauwazylam na ogolnym przykladzie, na pewno jednym
    > powiodlo sie lepiej innym gorzej.

    generalnie sie zgadzam, ale niektore punkty dla mnie sa nie-wiem-po-co:

    > - z punktu widzenia informatyka sytuacja sie dramatycznie zmienila w ciagu
    > ostatniego roku. Teraz jak chcesz dostac prace to juz musisz cos bardzo
    > dobrze umiec a nie liczyc na szkolenie.
    Zdaje sie jednak, ze to nie jest specyfika kraju. raczej firmy bez wzgledu
    na kraj - w HP, IBM, Microsofcie czy sie pracuje w USA czy w PL ma sie
    to i owo (jak np. szkolenia) i juz. Firmy biedniejsze zas czy to w PL,
    czy w NRD czy USA tna koszty... ...i szukaja (i znajduja!) pracownikow
    juz wyszkolonych...

    > - w Polsce praktycznie nie rozwija sie technologii, wdraza/uzywa sie
    > narzedzia zaprojektowane i napisane gdzies indziej.
    to tak jak na calym swiecie. znowu nie widze roznicy miedzy PL a niePL.
    i u nas sa takie firmy, i na swiecie zwykle pracuje sie w innych firmach...

    > - co do aplikacji uzytkowych niezaleznie od krajow narzedzia programistyczne
    > sa podobne. (cut)
    no wlasnie.

    > Im firma ma bogatszych klientow tym stosuje nowsze technologie. W
    > Polsce jest zdecydowanie mniej bogatych klientow.
    ale za to duzo wiecej tych, co musza sie ,,nagle'' zinformatyzowac, bo albo
    sa niezinformatyzowane albo zle zinfromatyzowane.

    pozdrawiam

    romekk

    --
    http://naked.one.pl/~romek

  • 5. Data: 2002-10-15 16:25:05
    Od: "usenet gazeta" <u...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > to i owo (jak np. szkolenia) i juz. Firmy biedniejsze zas czy to w PL,
    > czy w NRD czy USA tna koszty... ...i szukaja (i znajduja!) pracownikow

    rafaelem wczesniej napisal cos takiego : "4) firmy sa zazwyczaj bogatsze wiec
    sa wieksze szanse na szkolenia" Szkolenie to jest rozwoj zawodowy.

    > to tak jak na calym swiecie. znowu nie widze roznicy miedzy PL a niePL.
    > i u nas sa takie firmy, i na swiecie zwykle pracuje sie w innych firmach...

    jest roznica. Jezeli interesujesz sie tym tematem to na zachodzie praktycznie
    w kazdym panstwie masz paredziesiat/pareset/tysiace firm dzialajacych w
    waskich specjalizacjach technologicznych. W Polsce (40 mln ludzi) masz
    doslowie pare firm piszacych jakakolwiek technologie. Tam masz wybor firmy i
    technologii, tu go nie masz.

    > ale za to duzo wiecej tych, co musza sie ,,nagle'' zinformatyzowac, bo albo
    > sa niezinformatyzowane albo zle zinfromatyzowane.

    tak, ale polskie srednie firmy ciagle nie stac na kupienie drogiego
    oprogramowania, uzywaja wiec starszych wersji lub tanich technologii.

  • 6. Data: 2002-10-16 07:31:19
    Od: "maciek" <w...@w...pl>

    oprogramowania, uzywaja wiec starszych wersji lub tanich technologii

    ale czy zawsze jest tak ze nowoczesne oprogramowanie jest lepsze i bardziej
    produktywne???
    z punktu widzenia informatyka moze tak, ale z punktu widzenia uzytkownika
    nie koniecznie - informatyka nie jest sztuka dla sztuki i poprostu nie
    wszystko musi byc takie rozwiniete jak informatyka sobie zyczy

    ja kupuje tylko aplikacje sprawdzone, niekoniecznie nowe i w swojej branzy
    (automatyka przemyslowa - pneumatyka)stoje na twardych nogach
    najwiecej oszczedzam na bezsensownym przeplacaniu za komputerowcow

    skoro kiedys programowalem linie produkcyjna przez 2 tygodnie i z 5 osobami
    dzis robie tak samo
    system tu nie ma znaczenia - najwazniejsi sa ludzie - jesli oni nie pomysla
    to juz zaden kod zrodlowy nie pomoze :))

    pozdrawiam
    maciek

    Użytkownik "usenet gazeta" <u...@N...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:aohfh0$rfv$1@news.gazeta.pl...