PracaGrupypl.praca.dyskusje › Rozwiązanie umowy o pracę a zaległy urlop

  • 1. Data: 2007-02-12 18:27:43
    Temat: Rozwiązanie umowy o pracę a zaległy urlop
    Od: "Krzysztof" <r...@c...pl>

    Witam

    Planuję w tym roku zmianę pracy. U obecnego pracodawcy mam umowę na czas
    nieokreślony z miesięcznym wypowiedzeniem oraz prawo do 26 dni urlopu
    wypoczynkowego. Z puli na rok 2006 pozostało mi jeszcze 15 dni urlopu.
    Załóżmy że wypowiedzenie złożę do 28 lutego.
    Zgodnie z prawem pracy, pracodawca może mnie wysłać w okresie wypowiedzenia
    na urlop lub wypłacić jego ekwiwalent. I tu mam kilka pytań za odpowiedź na
    które z góry dziękuję.

    1. Jeśli pracodawca zdecyduje sie zatrzymać mnie w pracy na cały okres
    wypowiedzenia to rozumiem że wypłaca mi normalne wynagrodzenie za okres
    wypowiedzenia + ekwiwalent pieniężny za nie wykorzystany urlop. Czy
    ekwiwalent ten równy jest 100% podstawy wynagrodzenia?

    2. Czy ekwiwalent należy się za 15 dni z roku 2006 czy też również za 6 dni
    z roku 2007 (bądź może 4 jeśli w okresie wypowiedzenia te 2 kolejne dni nie
    są doliczane?)

    3. Chciałbym również spytać jak wygląda sytuacja gdy pracodawca postanowi
    wysłać mnie na urlop. Załóżmy że ma to być maksymalna ilość dni urlopu jaki
    mi przysługuje - czy będzie to okres 15 dni roboczych czy też powiększony o
    te dni z roku 2007?

    4. Tutaj gubię się już całkowicie. Nie bardzo rozumiem jak w tym wypadku
    rozwiązywana jest kwestia wynagrodzenia. Jeśli zostanę wysłany na urlop w
    okresie wypowiedzenia to otrzymam pensję za okres wypowiedzenia + za urlop,
    czy tez tylko za urlop?

    Pozdrawiam
    Krzysztof

  • 2. Data: 2007-02-12 21:16:37
    Temat: Re: Rozwiązanie umowy o pracę a zaległy urlop
    Od: "Nikiel ;)" <n...@p...fm>

    Krzysztof nabazgrolił na ekranie:
> [...]

    > wypowiedzenia + ekwiwalent pieniężny za nie wykorzystany urlop. Czy
    > ekwiwalent ten równy jest 100% podstawy wynagrodzenia?

    Tak. Ekwiwalent jest liczony jako średnia wynagrodzenia z trzech ostatnich
    miesięcy np. (1000+1100+900)=3000/3=1000zl
    To następnie dzieli się przez współczynnik ekwiwalentu, który w roku 2007
    wynosi 21, czyli 1000/21=47,62 / i tyle masz ekwiwalnetu za jeden dzien
    urlopu/. Nieco inaczej się liczy jak ktoś nie przepracował całych 3
    miesięcy /np. był na zwolnieniu lekarskim/ -> wtedy należy 'uzupełnić'
    podstawę.

    > 2. Czy ekwiwalent należy się za 15 dni z roku 2006 czy też również za 6
    > dni z roku 2007 (bądź może 4 jeśli w okresie wypowiedzenia te 2 kolejne
    > dni nie są doliczane?)

    Należy ci się 15 dni zaległego, plus za 3 miesiace 2007 roku czyli
    26/12*3=6,5 tj. 7 dni (zaokrągla się do pełnych dni).
    Jak do końca marca nie wykorzystasz ani jednego dnia urlopu, wtedy
    powinieneś dostać ekwiwalent za 22 dni.

> [...]
    > wysłać mnie na urlop. Załóżmy że ma to być maksymalna ilość dni urlopu
    > jaki mi przysługuje - czy będzie to okres 15 dni roboczych czy też

    j/w, czyli do końca marca masz 22 dni urlopu (15+7).

> [...]
    > rozwiązywana jest kwestia wynagrodzenia. Jeśli zostanę wysłany na urlop w
    > okresie wypowiedzenia to otrzymam pensję za okres wypowiedzenia + za

    Wtedy masz normalnie liczony tylko urlop. Ekwiwalent za niewykorzystany
    urlop - to jak sama nazwa wskazuje, należy się tylko jak ktoś nie
    wykorzystał urlopu w naturze.

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 3. Data: 2007-02-28 16:53:29
    Od: "gregoryj" <G...@g...com>

    ja mam bardzo podobny problem. poniewaz bede niedlugo chcial zlozyc
    wypowiedzenie, chce teraz jechac zagranice i szukac pracy. w zwiazku z
    tym biore zalegly urlop za 2006 w wysokosci 20 dni (czyli miesiac).
    teoretycznie powienenm ten urlop wykorzystac do konca marca. i mam
    urlop juz zarezerwowany (podpisany)
    i tu mam pytanie czy pracodawca moze mi odwolac caly ten urlop?? czy
    bedzie to wymagac porozumienia ze mna (a co jesli sie nie zgodze na
    przesuniecie urlopu)?? jesli mi odwola urlop to czy moge zglosic to do
    sadu pracy i jednoczesnie wypowiedziec umowe natychmiastowo w zwiazku
    z naruszeniem kodeksu pracy?? ogolnie co moge zrobic zeby w razie
    problemow ten urlop miec
    pozdr
    gregoryj

  • 4. Data: 2007-03-01 09:03:05
    Od: Jakub Lisowski <j...@S...kofeina.net>

    Dnia 28 Feb 2007 08:53:29 -0800, gregoryj <G...@g...com>
    w <1...@8...googlegroups.com
> [...]

    > urlop juz zarezerwowany (podpisany)
    > i tu mam pytanie czy pracodawca moze mi odwolac caly ten urlop?? czy

    Może ci odwołać.

    > bedzie to wymagac porozumienia ze mna (a co jesli sie nie zgodze na

    Nie będzie to wymagało porozumienia, będzie to natomiast wymagało zwrotu
    kosztów.

    > przesuniecie urlopu)?? jesli mi odwola urlop to czy moge zglosic to do

    I tak zostaniesz odwołany, jak się spodoba pracodawcy.

    > sadu pracy i jednoczesnie wypowiedziec umowe natychmiastowo w zwiazku
    > z naruszeniem kodeksu pracy?? ogolnie co moge zrobic zeby w razie

    Którego punktu?

    > problemow ten urlop miec

    Dogadać się z pracodawcą.

    W przypadku wypowiedzenia pracodawca może cię trzymać w pracy do samego
    końca i wypłacić ekwiwalent.

    > gregoryj

    ja czyli jakub
    Revoke.