PracaGrupypl.praca.dyskusje › Przymusowy urlop a moje wynagrodzenie

  • 1. Data: 2005-02-17 01:47:16
    Temat: Re: Przymusowy urlop a moje wynagrodzenie
    Od: "gromax" <gromax@NOSPA_M.interia.pl>

    > Zakład w którym pracuję (sp z.o.o)
    tu jest klucz do odpowiedzi na pytanie.
    skoro pracownik, to zatrudniony na mocy KP, czyli obowiązuje Kodeks Pracy. I
    Wzajemne rozliczenia w wiekszości odbywają się na jego podstawie. A już na
    pewno nie mogą być z nim sprzeczne.
    Owszem, przypadek szczególny (przestój - co to jest przestój? zakład w
    stanie upadłości? przerwa "wakacyjna"? coś innego?). Dlatego bym proponował
    przestudiować ten dokument (dostępny praktycznie na każdym serwisie
    pracowym).
    Pamiętaj, że pracownik nie jest ani właścicielem ani zarządcą. jest
    pracownikiem. czyli należą mu się wszelkie świadczenia związane zgodnie z
    podpisaną umową (może masz jakiś szczególny zapis?).
    A może też jest jakiś układ zbiorowy? zbyt mało danych żeby móc ci coś
    innego podpowiedzieć. KP, zawartość umowy oraz stan w jaki przeszedł twój
    zakład pracy. Przestój nie jest mi znanym określeniem prawnym

    pzdr
    gromax

  • 2. Data: 2005-02-17 22:22:30
    Temat: Przymusowy urlop a moje wynagrodzenie
    Od: x...@o...pl

    Zakład w którym pracuję (sp z.o.o) szef mojego zakładu zrobił przestój i 90%
    pracowników (w tym ja) pomimo tego iż jest zatrudniona niepracuje. Czy za okres
    jaki zakład będzie miał postój należy mi się jakiś ekwiwalent? jeśli tak, to jak
    oblicza sie jego wysokość?

  • 3. Data: 2005-02-19 17:21:23
    Od: x...@o...pl

> [...]
    > innego podpowiedzieć. KP, zawartość umowy oraz stan w jaki przeszedł twój
    > zakład pracy. Przestój nie jest mi znanym określeniem prawnym

    umowe mam na czas określony (na kilka lat), nic o przestojach ani tym podobnych
    kruczków w umowie nie ma, jest tylko zastrzeżenie 14 dniowego okresu
    wypowiedzenia, zakład jak juz pisałem to sp zoo zatrudniająca coś koło 20osób z
    tymi na czarno to sporo więcej) teraz na zakładzie niepracuje prawie nikt (kilka
    osób, głównie mechanicy) prodkcja stanęła, powód do końca nie jest mi znany ale
    jest to prawdopodobnie brak sprzedarzy (nadprodukcja) zakład napewno nie jest w
    stanie upadłości ani niczym podobnym. Nadmienię że KP przeglądałem ale na nic
    nietrafiłem dlatego pytam tutaj, czy za ten "przestój" (przymusowy urlop) należy
    mi się jakiś ekwiwalent a jeśli tak to w jakiej wysokości?

  • 4. Data: 2005-02-19 17:30:25
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia x...@o...pl <x...@o...pl>
    wystukał[a]:
> [...]
    > przeglądałem ale na nic nietrafiłem dlatego pytam tutaj, czy za ten
    > "przestój" (przymusowy urlop) należy mi się jakiś ekwiwalent a jeśli

    Za postój należy sie 60% wynagrodzenia.
    O ile pracodawca nie udzieli ci najpierw normalnego urlopu.

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 5. Data: 2005-02-20 09:51:13
    Od: x...@o...pl

    > Za postój należy sie 60% wynagrodzenia.
    > O ile pracodawca nie udzieli ci najpierw normalnego urlopu.

    a możesz jeszcze podać punkt w KP gdzie o tym znajde?

  • 6. Data: 2005-02-20 18:47:20
    Od: s...@p...onet.pl

    > a możesz jeszcze podać punkt w KP gdzie o tym znajde?
    >
    > --

    Witam. Patrz art 80 i 81 kodeksu pracy. Pozdrawiam.

  • 7. Data: 2005-02-20 19:19:16
    Od: s...@p...onet.pl

    > a możesz jeszcze podać punkt w KP gdzie o tym znajde?
    >
    > --

    Witam drugi raz . Znalazłem coś taego przecztyaj. Pozdrawiam.

    Kiedy można nie wypłacić wynagrodzenia za przestój?

    Z powodów od nas niezależnych nie mogliśmy prowadzić działalności od grudnia
    2004 r. do końca stycznia 2005 r. W tym czasie wypłacaliśmy pracownikom
    wynagrodzenie za przestój (przestój nie wynikał z ich winy). Czy jeżeli w tym
    czasie pracownik wykonywał pracę na rzecz swojego nowego pracodawcy, z którym
    zawarł umowę o pracę w styczniu (w momencie, gdy dowiedział się, że w tym
    miesiącu nie będziemy potrzebowali jego pracy), możemy nie wypłacić mu
    wynagrodzenia za czas przestoju za styczeń?

    Jeżeli praca u innego pracodawcy nie powodowała, że pracownik nie miał
    możliwości natychmiastowego podjęcia pracy u Państwa, to nie może o­na stanowić
    podstawy do odmówienia pracownikowi prawa do wynagrodzenia za czas przestoju.
    Cechą charakterystyczną przestoju w zakładzie pracy jest to, iż pracownicy nie
    mogą wykonywać swojej pracy z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, za które
    nie ponoszą odpowiedzialności. Za ten czas przysługuje im wynagrodzenie, jeżeli
    byli gotowi do wykonywania pracy. Wynika z tego, że wynagrodzenie przysługuje,
    jeżeli pracownik jest w pełni dyspozycyjny i może w każdej chwili w tym czasie
    stawić się u pracodawcy na jego polecenie i rozpocząć pracę.
    Aby wykazać gotowość do pracy w danym przypadku, należy ustalić, czy pracownik
    faktycznie pozostawał w dyspozycji pracodawcy i czy miał możliwość oraz zamiar
    w każdym czasie ją podjąć.
    Jeżeli pracownik mógł wykonywać swoje obowiązki w każdej chwili, a nie robił
    tego z uwagi na brak takiego polecenia z Państwa strony, dodatkowa praca nie ma
    wpływu na wynagrodzenie pracownika za przestój.
    W przypadku dłuższego przestoju, podczas którego pracownik nie miał obowiązku
    pozostawania na terenie zakładu pracy, powinien poinformować pracodawcę o
    miejscu swojego pobytu i sposobie kontaktu z nim.
    Oznacza to, że jeżeli pracownik w tym czasie przebywał w znacznej odległości od
    zakładu pracy lub kontakt z nim był w znacznym stopniu utrudniony, a pracodawca
    nie mógł się z nim skontaktować, wynagrodzenie nie przysługuje.
    Przykład
    W okresie przestoju pracownik wyjechał do innego miasta w celu załatwienia
    prywatnych spraw. Mimo że miał podstawę przypuszczać, iż przyczyna braku pracy
    nie ustanie w tym czasie, pracodawca zdecydował się powierzyć mu inne
    obowiązki. Z powodu faktu, że pracownik nie był gotów do wykonywania pracy,
    wynagrodzenie nie będzie mu przysługiwało.
    W przypadku zaistniałym w Państwa przedsiębiorstwie należy ustalić, czy
    wystąpiły powyższe warunki. Tylko w razie gdy dodatkowa praca mogła
    uniemożliwić powrót pracownika do pracy lub pracownik jednoznacznie
    poinformował Państwa, że zamierza pracować w tym czasie u innego pracodawcy i
    nie będzie gotowy do podjęcia pracy, za czas przestoju nie będzie mu
    przysługiwać wynagrodzenie.
    &#8226; art. 81 Kodeksu pracy.
    Przemysław Ciszek
    prawnik, specjalista w zakresie prawa pracy kancelaria Haarmann Hemmelrath w
    Warszawie
    Orzecznictwo uzupełniające:
    &#8226; Przez pozostawanie w dyspozycji pracodawcy jako element gotowości do pracy w
    rozumieniu art. 81 § 1 Kodeksu pracy należy rozumieć stan, w którym pracownik
    może na wezwanie pracodawcy niezwłocznie podjąć pracę. Zatrudnienie u innego
    pracodawcy nie przekreśla samo przez się gotowości do pracy w rozumieniu art.
    81 § 1 Kodeksu pracy Dotyczy to jednak sytuacji, w której praca taka nie
    wyłącza dyspozycyjności pracownika, to jest nie uniemożliwia niezwłocznego
    podjęcia pracy, którą pracownik zobowiązał się wykonywać na rzecz pracodawcy,
    ze strony którego doznał przeszkód w jej wykonywaniu. (Wyrok Sądu Najwyższego z
    2 września 2003 r., I PK 345/02, OSNP 2004/18/308)
    &#8226; Oczekiwanie pracownika na wezwanie go przez pracodawcę do wykonywania pracy
    nie oznacza gotowości do pracy w rozumieniu art. 81 § 1 Kodeksu pracy, jeżeli
    takiego zachowania pracownika nie usprawiedliwiają okoliczności sprawy. (Wyrok
    Sądu Najwyższego z 14 maja 1999 r., I PKN 60/99, OSNP 2000/15/577)

    Źródło: Monitor prawa pracy i Ubezpieczeń Nr 004/2005 z dnia 2005-02-16