PracaGrupypl.praca.dyskusjePrzymusowy urlop a moje wynagrodzenie › Re: Przymusowy urlop a moje wynagrodzenie
    From: s...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Przymusowy urlop a moje wynagrodzenie
    Date: 20 Feb 2005 20:19:16 +0100

    > a możesz jeszcze podać punkt w KP gdzie o tym znajde?
    >
    > --

    Witam drugi raz . Znalazłem coś taego przecztyaj. Pozdrawiam.

    Kiedy można nie wypłacić wynagrodzenia za przestój?

    Z powodów od nas niezależnych nie mogliśmy prowadzić działalności od grudnia
    2004 r. do końca stycznia 2005 r. W tym czasie wypłacaliśmy pracownikom
    wynagrodzenie za przestój (przestój nie wynikał z ich winy). Czy jeżeli w tym
    czasie pracownik wykonywał pracę na rzecz swojego nowego pracodawcy, z którym
    zawarł umowę o pracę w styczniu (w momencie, gdy dowiedział się, że w tym
    miesiącu nie będziemy potrzebowali jego pracy), możemy nie wypłacić mu
    wynagrodzenia za czas przestoju za styczeń?

    Jeżeli praca u innego pracodawcy nie powodowała, że pracownik nie miał
    możliwości natychmiastowego podjęcia pracy u Państwa, to nie może o­na stanowić
    podstawy do odmówienia pracownikowi prawa do wynagrodzenia za czas przestoju.
    Cechą charakterystyczną przestoju w zakładzie pracy jest to, iż pracownicy nie
    mogą wykonywać swojej pracy z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, za które
    nie ponoszą odpowiedzialności. Za ten czas przysługuje im wynagrodzenie, jeżeli
    byli gotowi do wykonywania pracy. Wynika z tego, że wynagrodzenie przysługuje,
    jeżeli pracownik jest w pełni dyspozycyjny i może w każdej chwili w tym czasie
    stawić się u pracodawcy na jego polecenie i rozpocząć pracę.
    Aby wykazać gotowość do pracy w danym przypadku, należy ustalić, czy pracownik
    faktycznie pozostawał w dyspozycji pracodawcy i czy miał możliwość oraz zamiar
    w każdym czasie ją podjąć.
    Jeżeli pracownik mógł wykonywać swoje obowiązki w każdej chwili, a nie robił
    tego z uwagi na brak takiego polecenia z Państwa strony, dodatkowa praca nie ma
    wpływu na wynagrodzenie pracownika za przestój.
    W przypadku dłuższego przestoju, podczas którego pracownik nie miał obowiązku
    pozostawania na terenie zakładu pracy, powinien poinformować pracodawcę o
    miejscu swojego pobytu i sposobie kontaktu z nim.
    Oznacza to, że jeżeli pracownik w tym czasie przebywał w znacznej odległości od
    zakładu pracy lub kontakt z nim był w znacznym stopniu utrudniony, a pracodawca
    nie mógł się z nim skontaktować, wynagrodzenie nie przysługuje.
    Przykład
    W okresie przestoju pracownik wyjechał do innego miasta w celu załatwienia
    prywatnych spraw. Mimo że miał podstawę przypuszczać, iż przyczyna braku pracy
    nie ustanie w tym czasie, pracodawca zdecydował się powierzyć mu inne
    obowiązki. Z powodu faktu, że pracownik nie był gotów do wykonywania pracy,
    wynagrodzenie nie będzie mu przysługiwało.
    W przypadku zaistniałym w Państwa przedsiębiorstwie należy ustalić, czy
    wystąpiły powyższe warunki. Tylko w razie gdy dodatkowa praca mogła
    uniemożliwić powrót pracownika do pracy lub pracownik jednoznacznie
    poinformował Państwa, że zamierza pracować w tym czasie u innego pracodawcy i
    nie będzie gotowy do podjęcia pracy, za czas przestoju nie będzie mu
    przysługiwać wynagrodzenie.
    &#8226; art. 81 Kodeksu pracy.
    Przemysław Ciszek
    prawnik, specjalista w zakresie prawa pracy kancelaria Haarmann Hemmelrath w
    Warszawie
    Orzecznictwo uzupełniające:
    &#8226; Przez pozostawanie w dyspozycji pracodawcy jako element gotowości do pracy w
    rozumieniu art. 81 § 1 Kodeksu pracy należy rozumieć stan, w którym pracownik
    może na wezwanie pracodawcy niezwłocznie podjąć pracę. Zatrudnienie u innego
    pracodawcy nie przekreśla samo przez się gotowości do pracy w rozumieniu art.
    81 § 1 Kodeksu pracy Dotyczy to jednak sytuacji, w której praca taka nie
    wyłącza dyspozycyjności pracownika, to jest nie uniemożliwia niezwłocznego
    podjęcia pracy, którą pracownik zobowiązał się wykonywać na rzecz pracodawcy,
    ze strony którego doznał przeszkód w jej wykonywaniu. (Wyrok Sądu Najwyższego z
    2 września 2003 r., I PK 345/02, OSNP 2004/18/308)
    &#8226; Oczekiwanie pracownika na wezwanie go przez pracodawcę do wykonywania pracy
    nie oznacza gotowości do pracy w rozumieniu art. 81 § 1 Kodeksu pracy, jeżeli
    takiego zachowania pracownika nie usprawiedliwiają okoliczności sprawy. (Wyrok
    Sądu Najwyższego z 14 maja 1999 r., I PKN 60/99, OSNP 2000/15/577)

    Źródło: Monitor prawa pracy i Ubezpieczeń Nr 004/2005 z dnia 2005-02-16