PracaGrupypl.praca.dyskusjePrzykładowe zarobki górników › Re: Przykładowe zarobki górników
    From: r...@r...pl
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Przykładowe zarobki górników
    Date: 6 Aug 2003 17:54:57 GMT
    Sender: "Użytkownik risp.pl - smart"<r...@r...pl>

    > Nowy system emerytalny wprowadzono bodaj 4 lata temu. ZUS istnieje od zawsze
    > odkąd pamiętam.

    ZUS ,,od zawsze'' to przetwarza gory pieniedzy nie-wiadomo-od-kogo
    wyplacajac je wedle ustalen z sufitu i nie zstanawiajac sie ile komu
    mogloby sie nalezac gdyby to prowadzic rozsadne (liczyc ile kto wplaca).
    Ostatecznie, jak sama nazwa wskazuje jest to zaklad UBEZPIECZEN.
    ale juz od nastu lat skladki sa identyfikowalne (glowe daje ze od '93 roku,
    bo wtedy pisalem pierwszy program placowy w swoim zyciu i juz wtedy skladki
    byly dobrze okreslone, ZUS kontrolowal kto placi a kto nie, dokumentacja
    byla prowadzona podobnie jak dzis - dla malych firm imienna ewidencja w ZUSie,
    dla duzych - niestety w firmach, ale byla. sprawdzic czlowieka kiedy-gdzie
    pracowal mozna, czy wtedy jego firma wplacila skladki - tez mozna.
    od 4 lat to jest reforma pt. II filar i pelna identyfikowalnosc skladki w ZUSie.

    To ze wszystko da sie zidentyfikowac bezposrednio lub posrednio za bardzo wiele
    lat wstecz wynika tez z tego jak ustalamy sobie kapital poczatkowy...
    Da sie dotrzec do informacji na temat ile/kiedy/kto _wplacil_.

    150,000 bezrobotnych.
    Myslisz, ze jak fabryki padaja to 100% zalogi od razu i na zawsze trafia
    na bezrobocie? Czy takie zalozenia masz tylko dla posiadajacych duzy zasob
    madrosci zyciowej mieszkancow Slaska? Strasznie nisko ich cenisz!
    Ja sadze, ze jednak sporo z nich znalazloby sobie jakies zajecie.
    A jesli nie, to panstwo w ramach swoich _naturlanych_ obowiazkow
    (dbanie o przyrode, infrastrukture) zamiast dokladac do kopaln czy
    _dawac_ kase za nic w ramach zasilkow mogloby _przy pomocy tych samych
    pieniedzy i ludzi_ przystapic do rekultywacji przyrody, budowy autostrad
    sprzatania swiata itd.
    Nawet jakby trzeba zatrudnc 15,000 policjantow zeby pilnowali spokoju,
    to byloby to 15,000 miejsc pracy. w budzetowce. nie mam nic przeciwko
    temu, zeby moje podatki szly na budzetowke typu policja, sluzba zdrowia,
    sluzby celne, sady itd. Ale gornicy to nie jest budzetowka. tzn. chcialbym,
    zeby nie byla to budzetowka.

    Dodatkowy efekt kilkunastoletnie nieustannej restrukturyzacji gornictwa
    oznacza dokladnie tyle, ze zadna _komercyjna_ kopalnia nie ma szans.
    Jak wygrac zdrowa konkurencje na rynku, placac wszystkie obciazenia,
    z kims, kto tych obciazen nie placi, a mimo to ciagle istnieje i ma sie dobrze?

    Wegiel w Polsce jest potrzebny. Gornicy sa potrzebni. Koszt pracy w Polsce
    nie jest wysoki. Transport ze Slaska do dowolnej elektrowni w Polsce jest
    wielokrotnie tanszy od transportu z RPA czy chocby Rosji. Z tego wnioskuje,
    ze daloby sie u nas prowadzic dochodowy biznes pt. kopalnia.
    Ale nie w sytuacji kiedy trzeba konkurowac z kopalnia, do ktorej _duuzo_
    doklada sie bokiem. Tamta moze byc zle zarzadzana, miec przerost zatrudnienia,
    robic mnostwo glupstw a mimo to bedzie ja stac na to, zeby sprzedawac wegiel
    ciutke taniej niz ta rynkowa konkurencja. Takiej konkurencji nie da sie wygrac.

    pozdrawiam

    romekk