PracaGrupypl.praca.dyskusje › Programowanie z przekazaniem kodu źrodłowego

  • 1. Data: 2006-11-21 12:59:18
    Temat: Programowanie z przekazaniem kodu źrodłowego
    Od: Wojtek Stańczuk <w...@w...pl>

    Witam kolegów i koleżanki,

    pytanie jest do osób zajmujących się tworzeniem oprogramowania.

    Czy są jakieś znane Wam reguły, dobre zwyczaje w zróżnicowaniu
    cenowym oferty w przypadku przekazania klientowi kodu źródłowego
    progamu i w przypadku zachowania źródeł dla siebie?

    Z reguły duzi klienci wybierają tę pierwszą opcje, by móc dalej
    rozwijać system bez konieczności współpracy z tym samym
    dostawcą.

    Czy można klientowi udostępnić kod programu do dalszych jego
    prac bez uraty praw autorskich (by móc wykorzystać stworzone
    rozwiazania w innych projektach) ?

    Pozdrawiam,

    Wojtek

  • 2. Data: 2006-11-21 13:07:51
    Od: "Piotr" <p...@w...pl>

    > Czy można klientowi udostępnić kod programu do dalszych jego
    > prac bez uraty praw autorskich (by móc wykorzystać stworzone
    > rozwiazania w innych projektach) ?

    Mozna sprzedac komus majatkowe prawa autorskie (wowczas tracisz mozliwosc
    dalszego korzystania ze swojego kodu) badz udzielic niewylacznej licencji na
    okreslonych warunkach (niewylaczna oznacza, ze mozesz sprzedac to samo
    jeszcze komus). A inne warunki moga okreslac, np. czy licencja moze zostac
    przeniesiona na inny podmiot (firme), badz nie, czy moze byc dalej
    odsprzedana, czy dopuszcza dokonywanie zmian i poprawek w kodzie, badz nie i
    pewnie jeszcze sporo innych rzeczy mozna wymyslic.

    http://www.pbase.com/piotrstankiewicz

  • 3. Data: 2006-11-21 13:16:42
    Od: Wojtek Stańczuk <w...@w...pl>

> [...]
    > odsprzedana, czy dopuszcza dokonywanie zmian i poprawek w kodzie, badz nie
    > pewnie jeszcze sporo innych rzeczy mozna wymyslic.

    Jasne, czyli można tak się umówić z klientem, by mógł sobie spokojnie
    modyfikować
    produkt, ale bez możliwości odsprzedaży komukolwiek innemu (zmiany tylko i
    wyłącznie
    na własne potrzeby). Dzięki.

    Pozostaje kwestia cen, czy istnieją tutaj jakieś ogólnie znane reguły?

  • 4. Data: 2006-11-21 13:21:39
    Od: "Any User" <a...@d...com>

    > Czy są jakieś znane Wam reguły, dobre zwyczaje w zróżnicowaniu
    > cenowym oferty w przypadku przekazania klientowi kodu źródłowego
    > progamu i w przypadku zachowania źródeł dla siebie?

    To bardzo ściśle zależy zarówno od tego, jaki to jest program (kategoria,
    język, rząd wielkości itp.), jak i od modelu biznesowego Twojej współpracy z
    klientem. Bez znajomości tego nie da się dobrać optymalnej różnicy w cenie.

    > Z reguły duzi klienci wybierają tę pierwszą opcje, by móc dalej
    > rozwijać system bez konieczności współpracy z tym samym
    > dostawcą.

    Nie. Wybierają ją z reguły świadomi i jednocześnie mogący za tą opcję
    _teraz_ zapłacić. Ale przede wszystkim świadomi, a wielkość nie ma nic do
    rzeczy. To tak generalnie.

    Napisz coś więcej, to postaram się pomóc.

  • 5. Data: 2006-11-21 13:32:59
    Od: Wojtek Stańczuk <w...@w...pl>

> [...]
    > rzeczy. To tak generalnie.
    >
    > Napisz coś więcej, to postaram się pomóc.

    Wiadomo - różnie wygląda udostępnienie kodu, który jest
    bardzo innowacyjny i kodu jakiegoś bardzo podstawowego
    programu filtrującego dane.

    W moim przypadku jest to kwestia udostępnienia kodu średniego
    systemiku (kilkudziesieciu użytkowników). Chcę mieć możliwość
    dalszej pracy nad tym systemem i zaoferowanie go innym klientom.
    A z drugiej strony rozumiem klienta, który chciałby mieć kod,
    by nie być ze mną związany do końca świata. Chyba dobrym
    rozwiązaniem byłoby właśnie udostępnienie klientowi kodu do modyfikacji
    systemu na własne potrzeby, bez możliwości odsprzedaży komuś
    dalej.

  • 6. Data: 2006-11-21 13:42:31
    Od: "Any User" <a...@d...com>

    > Wiadomo - różnie wygląda udostępnienie kodu, który jest
    > bardzo innowacyjny i kodu jakiegoś bardzo podstawowego
    > programu filtrującego dane.

    To zależy, co rozumiesz przez innowacyjność. Innowacyjny program może być,
    gdyż zawiera jakieś hiper-algorytmy, czyli choćby taki antywirus, albo
    innowacyjny może być program tzw. biznesowy, realizujący w hiper-optymalny
    sposób jakieś funkcje biznesowe (algorytmy średnio zaawansowane, ale
    innowacyjne połączenie wszystkich elementów z realiami biznesowymi), albo
    innowacyjne mogą być choćby kontrolki w interfejsie użytkownika.

    > W moim przypadku jest to kwestia udostępnienia kodu średniego
    > systemiku (kilkudziesieciu użytkowników). Chcę mieć możliwość

    Jakiej klasy? Kategoria (lub: co robi), model działania (natywny, .NET, web,
    java itp.).

> [...]
    > rozwiązaniem byłoby właśnie udostępnienie klientowi kodu do modyfikacji
    > systemu na własne potrzeby, bez możliwości odsprzedaży komuś

    Jeśli to np. PHP, to możesz porozmieszczać odpowiednio kod w plikach, po
    czym część plików zakodować, a część nie. W części zakodowanej będą co
    ważniejsze algorytmy, oraz elementy "wyróżniające", np. jakieś loga i nazwy,
    co by klient ich sobie nie pozmieniał i nie zaczął tego sprzedawać...

  • 7. Data: 2006-11-21 13:48:08
    Od: Wojtek Stańczuk <w...@w...pl>

    > Jakiej klasy? Kategoria (lub: co robi), model działania (natywny, .NET,
    > web, java itp.).

    Kategoria: biznes (ewidencja klientów firmy)
    Model: J2EE.

    Klient chce mieć kod, więc pozostaje zastrzeżenie go na poziomie umowy
    do wlasnych modyfikajci wprowadzanych przez klienta.
    Inaczej się chyba tego nie da zrobić. Teraz jest kwestia za ile.

  • 8. Data: 2006-11-21 13:53:41
    Od: "Any User" <a...@d...com>

    > Kategoria: biznes (ewidencja klientów firmy)
    > Model: J2EE.

    No więc w przypadku Javy nawet jeśli nie dasz kodu klientowi, on będzie mógł
    go co najmniej zdekompilować i podpatrzyć, co i jak jest wykonywane. Ale to
    zapewne już wiesz.

    > Klient chce mieć kod, więc pozostaje zastrzeżenie go na poziomie umowy
    > do wlasnych modyfikajci wprowadzanych przez klienta.
    > Inaczej się chyba tego nie da zrobić. Teraz jest kwestia za ile.

    Zgadza się, w tym przypadku innej możliwości nie ma. Teraz pytanie, jaka
    jest cena wyjściowa programu bez źródeł, oraz jakiego rzędu są obroty firmy
    i jej branża.

  • 9. Data: 2006-11-21 14:35:17
    Od: Wojtek Stańczuk <w...@w...pl>

    > Zgadza się, w tym przypadku innej możliwości nie ma. Teraz pytanie, jaka
    > jest cena wyjściowa programu bez źródeł, oraz jakiego rzędu są obroty
    > firmy i jej branża.

    Branża: hurtownia artykułów biurowych.
    Koszt wyściowy: 10 tys zł netto.

  • 10. Data: 2006-11-21 14:46:54
    Od: "Any User" <a...@d...com>

    > Branża: hurtownia artykułów biurowych.
    > Koszt wyściowy: 10 tys zł netto.

    Miałem osobiście styczność z firmą dość podobnej kategorii (jeśli dobrze
    pojmuję "hurtownię artykułów biurowych") i sądzę, że nie wyciągniesz z niej
    więcej, niż 3,5-4x koszt wyjściowy za program tej klasy, przy jednoczesnym
    przeniesieniu praw majątkowych. Pozostaje jeszcze pytanie, jaka jest ich
    wiedza nt. rynku, ale to zbyt wiele i tak nie zmieni.