PracaGrupypl.praca.dyskusje › Programista - pytania

  • 21. Data: 2008-02-03 11:50:15
    Temat: Re: Programista - pytania
    Od: Wojciech Jaczewski <w...@o...pl>

    Jakub Kaniewski wrote:

    > Wszystko co jest napisane w Javie da
    > się przepisać w C++. Tylko problemem jest złożoność implementacji -
    > jeżeli podobny problem zajmie w C++ 100 linii kodu, w Javie 20, a w
    > Rubym 5 to jednak nie opłaca się wybierać tego pierwszego języka.

    Jakoś nie potrafię sobie wyobrazić realnego problemu, którego rozwiązanie w
    C++ byłoby 5 razy dłuższe niż w Javie. Chętnie zapoznam się z przykładem.
    (oczywiście zakładam, że w C++ korzystam nie tylko z biblioteki
    standardowej, ale również z innych, dostępnych za darmo na licencjach LGPL,
    BSD itp.)

  • 22. Data: 2008-02-03 22:22:27
    Od: "jaQbek" <j...@s...eu>

    Użytkownik "Jakub Kaniewski" <j...@c...gmail.com> napisał w
    wiadomości news:fo0c1e$k8n$1@inews.gazeta.pl...
    >ale są też takie do których się nie nadaje (modułowe systemy biznesowe)
    Dokładnie. Tworzone obecnie systemy są na tyle duże, że zmuszanie programisty do
    tego, by pisząc aplikację biznesową skupiał się na tym, jak zaimplemetować
    kolejki, drzewka, jak żonglować wskaźnikami do wskaźnika na tablicę wskaźników
    (częste zadanie z C++) byłoby dla niego katorgą, a dla firmy stratą czasu. Stąd
    pojawienie się takich języków jak JAVA, gdzie oprócz składni dostajemy całą
    strukturę reużywalnych klas, stąd pojawienie się frameworków typu AJAX, Spring,
    Hibernate, których głównym zadaniem jest to, by programista mógł się skupić nad
    biznesowym sednem rozwiązywanego problemu, a nie skupiał na rozwiązywaniu
    powtarzalnych problemów natury technicznej.

  • 23. Data: 2008-02-03 22:31:53
    Od: "jaQbek" <j...@s...eu>

    Użytkownik "pw" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Poza tym rynek ten rządzi się
    > swoimi prawami, w którym szeroko pojęta ergonomia aplikacji dla
    > użytkownika jak i łatwość jej rozwoju przez programistów są rzeczami co
    > najwyżej trzeciorzędnymi.
    I tu się mylisz. Sam od jakiś 3 lat zajmuję się rozwijaniem i utrzymywaniem
    systemów, jakie wytworzyli programiści z działu produkcji firmy, w której
    pracuję, i które to systemy pracują u klientów - wcześniej robiłem na produkcji.
    I nie ma nic gorszego, gdy okazuje się, że wprowadzenie do aplikacji
    rozszerzenia, które klient potrzebuje na gwałt i jest w stanie zapłacić dużą
    kasę by mieć w krótkim terminie, wymaga przerobienia całej aplikacji. Dobry
    projektant projektując aplikacje często potrafi przewidzieć, jakich rzeczy może
    potrzebować klient w przyszłości i stara się tak ją zaprojektować, by dodanie
    tych rozszerzeń dla firmy nie było kłopotliwe. Oczywiście klient dalej musi być
    mamiony, że ta zmian a to Bóg wie ile roboty jest. Wiadomo, projektant nie
    wróżka, tak samo jak klient zamawiając system nie zawsze wie, co mu z an lat
    potrzebne będzie. Ale rozszerzalność i skalowalność to jedne z podstawowych cech
    dobrze stworzonego systemu. Bo to, ze system działa, tzn. w akceptowalnym czasie
    wypluwa prawidłowe wyniki, nie zawsze oznacza, że został prawidłowo
    zaprojektowany i napisany.

    > Jasne, że do przeglądarki C++ się nie nadaje, ale Java też nie, ze
    > względu na zbyt niską ergonomię interfejsu użytkownika.
    Oczywiście. Robienie GUIO czy wogóle aplikacji desktopowej w Javie to
    nieporozumienie - to tak, jakby do pisania wypracowań używać photoshopa. Da się
    :) Java jest do tworzenia przede wszystkim logiki biznesowej po stronie serwera

  • 24. Data: 2008-02-03 22:35:47
    Od: "jaQbek" <j...@s...eu>

    Użytkownik "Jakub Kaniewski" <j...@c...gmail.com> napisał w
    wiadomości news:fo2c05$p2a$1@inews.gazeta.pl...
    > Tylko problemem jest złożoność implementacji - jeżeli podobny problem zajmie w
    > C++ 100 linii kodu, w Javie 20, a w Rubym 5 to jednak nie opłaca się wybierać
    > tego pierwszego języka.
    I tak samo nie wyobrażam sobie utrzymywania systemu finansowego, czy księgowego,
    gdzie przykładowo na 100 linijek, 5 to zakodowane reguły biznesowe, a pozostałe
    95 to np. przerzucanie bloków pamięci, czy jej odśmiecanie (to tak dla
    przykładu, by pokazać skalę problemu)

  • 25. Data: 2008-02-03 22:39:38
    Od: "jaQbek" <j...@s...eu>

    Użytkownik "Jakub Kaniewski" <j...@c...gmail.com> napisał w
    wiadomości news:fo2c05$p2a$1@inews.gazeta.pl...
    > a najlepszą kasę trzepią teraz programiści COBOLA, bo ostało się ich
    > niewielu, a polskie banki na trzy litery ciągle mają cześć systemów w tym
    > napisaną :)
    Ale jak w banku jest ktoś, kto potrafi liczyć, ale długofalowo, w perspektywie
    minimum 5 lat naprzód, to często podejmowane sa w nim decyzje o zmianie systemów
    w banku. Nie dlatego, że stary źle działa. Po prostu koszty jego utrzymywania i
    rozwijania - w 5 letniej perspektywie - moga okazać się wyższe, niż koszty
    przejścia na nowszą platformę, której utrzymanie będzie tańsze

  • 26. Data: 2008-02-03 22:47:35
    Od: "jaQbek" <j...@s...eu>

    Użytkownik "mihau" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    On 2 Lut, 00:22, pw <p...@o...pl> wrote:

    > Za Javą też nie przepadam, ale jej powszechności to nie zmniejszy. Co
    > do Pythona, to daje możliwość błyskawicznego stworzenia sporej
    > aplikacji, której pisanie w C/C++ zajęłoby wielokrotnie więcej czasu.
    > Dość przydatne, gdy wydajność kodu nie jest bardzo istotna. A jak
    > jest, można łatwo dołączyć moduły w C. I stąd moja zachęta do poznania
    > kilku języków.
    Jest jeszcze jedna rzecz, która przemawia za tym, że w obecnych realiach z
    pojedynku java : c++ to ta pierwsza wychodzi zwycięsko. Wyobraź sobie, że
    zamawiasz system do firmy. Ma to być rzecz w architekturze klient - serwer.
    Pomijam już fakt, że zrobienie webServices, czy platformy webowej w javie będzie
    prostsze. Ale wyobraź sobie, że jest to system do obsługi jakiegoś produktu,
    jaki sprzedajemy klientowi: pożyczek, ubezpieczeń itp. I na początku
    zakładaliśmy, że klientów będzie kilkuset (to tak dla przykładu). I postawiliśmy
    to na pececie. I nagle okazuje się, że niedoszacowaliśmy tempa przybywania
    klientów, i zapada decyzja przeniesienia na jakąś niekompatybilną platformę. W
    przypadku Javy sprawę załatwi (a przynajmniej teoretycznie powinna) kwestia
    maszyny wirtualnej. A jak system będzie natywny, napisany w C++ ?

  • 27. Data: 2008-02-03 22:58:19
    Od: Lukasz 'LCF' Jagiello <L...@...LOVE.SPAM>

    Dnia Sun, 3 Feb 2008 23:47:35 +0100, jaQbek napisal(a):
    > przypadku Javy sprawę załatwi (a przynajmniej teoretycznie powinna) kwestia
    > maszyny wirtualnej. A jak system będzie natywny, napisany w C++ ?

    To na co Ty chcesz to przenosić ?

    --
    *| __ _ ___ __ |*
    *| / / / ___/ __/ Łukasz Jagiełło - lukasz<at>jagiello<dot>org |*

  • 28. Data: 2008-02-03 23:00:18
    Od: Wojciech Jaczewski <w...@o...pl>

    jaQbek wrote:

> [...]
    > zaimplemetować kolejki, drzewka, jak żonglować wskaźnikami do wskaźnika na
    > tablicę wskaźników (częste zadanie z C++)

    Może to i jest częste zadanie z C++, ale jedynie na uczelniach, a nie w
    przypadku pisania zwykłego programu, który ma działać, a nie tylko podobać
    się prowadzącemu.
    Jeśli gdzieś trzeba żonglować wskaźnikami do wskaźnika na ... to znaczy, że
    w Javie w ogóle człowiek nie będzie w stanie tego problemu rozwiązać.

  • 29. Data: 2008-02-03 23:55:43
    Od: "jaQbek" <j...@s...eu>

    Użytkownik "Lukasz 'LCF' Jagiello" <L...@...LOVE.SPAM> napisał w wiadomości
    > To na co Ty chcesz to przenosić ?
    Pisząc "pececie" miałem na myśli architekturę 8086. A na co można przenosić?
    Sun, Spark, różnego rodzaju architektury RISC, o których nawet pojęcia nie mam.
    Sedno tkwi w wirtualnej maszynie, na której ma działać aplikacja. System, który
    obecnie tworzę, bez problemu testuję na windowsach, jak i u klienta na maszynie
    z linuxem. I działa tak samo (no, może u klienta szybciej :) ). Zrób to samo z
    C++, powodzenia

  • 30. Data: 2008-02-04 00:14:10
    Od: Lukasz 'LCF' Jagiello <L...@...LOVE.SPAM>

    Dnia Mon, 4 Feb 2008 00:55:43 +0100, jaQbek napisal(a):
> [...]
    > z linuxem. I działa tak samo (no, może u klienta szybciej :) ). Zrób to samo z

    Żaden ze mnie programista, ale wydaje mi się że przy założeniu
    muliplatformowości nie powinno być problemu z przenoszeniem kodu. Jak
    kompilator nie jest jakiś udziwniony w zależności od architektury, a
    programista ma świadomość różnic architektur to przecież się da. Poza
    tym x86,spark to jeszcze lapie, ale co ma do tego SUN ?

    --