PracaGrupypl.praca.dyskusjePraca a znajomosci - powiedzcie prosze, ze nie wszyscy tak mysla... › Re: Praca a znajomosci - powiedzcie prosze, ze nie wszyscy tak mysla...
    From: "Piotr" <p...@x...com.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Praca a znajomosci - powiedzcie prosze, ze nie wszyscy tak mysla...
    Date: Wed, 13 Oct 2004 15:37:45 +0200

    > Sam widzisz, ze to co przeczytalem wczesniej "nikt
    > nie musi byc przyjety z rekrutacji" i co mnie obchodzi po co daja
    > ogloszenia sugeruje ze sprawa smierdzi podobnie jak z przetargami. A
    > dlaczego mialoby byc inaczej?

    Sluchajcie, a dlaczego nikt nie zastanowi sie, co robi pracodawca, ktory
    naprawde chce kogos zatrudnic i szuka kandydata. I ktory akurat nie zna
    osobiscie nikogo, kto by sie nadawal. Ano daje ogloszenie. Takze tacy tez
    sa. A w to, ze _niektore_ ogloszenia sa dla picu, jak najbardziej wierze.
    Dlatego nie nalezy sie zrazac, tylko szukac dalej.

    Tak sobie mysle, w firmie prywatnej wlasciciel moze zapytac obecnych
    pracownikow, czy nie moga kogos polecic. Ba, nawet ktos z rodziny moze mu
    powiedziec "Ty, sluchaj, slyszalem, ze szukasz montera. Zatrudnilbys mojego
    Mirusia". I jezeli taki pracodawca ma powody sadzic, ze bedzie to dobra
    osoba, to znaczy wykwalifikowana, to pewnie da takiemu znajomkowi szanse.
    Ale nie wyobrazam sobie, zeby trzymal na etacie faceta, ktory nie przynosi
    mu zysku, albo przynosi mu go mniej, niz wykwalifikowany pracownik. Bo to
    wtedy nie bylby pracownik, tylko utrzymanek. A dzisiaj kazdy liczy swoje
    pieniadze i nie bedzie nikogo trzymal w pracy tylko dlatego, zeby nie robic
    przykrosci rodzinie. Jak sie nie sprawdzi, to wylatuje. Mysle, ze najwiecej
    patologii jest tam, gdzie ktos decydujacy o rekrutacji nie placi pracownikom
    z wlasnej kieszeni. Ale tak jak mowie, bez znajomosci tez sie da! Zwlaszcza,
    ze nawet gdyby to zatrudnianie znajomkow bylo powszechne, to pamietajcie, ze
    sa takie fachy, gdzie po prostu jest malo specjalistow, a juz znalezc
    takiego wsrod znajomowych w ogole graniczy z cudem.

    Na zakonczenie powiem tylko, ze przymierzam sie do otworzenia wlasnej firmy
    i nie zatrudnie w niej wlasnego ojca, ktory jest poczatkujacym programistom,
    ma ciezka sytuacje finansowa i praca bardzo by mu sie przydala, poniewaz z
    biznesowego punktu widzenia jest to dla mnie nieoplacalne. Bo tu i teraz nie
    ma on jeszcze wystarczajacej wiedzy, dlatego wezme kogos, kto potrafi zrobic
    to, na czym mi zalezy. Szybciej i lepiej. Z ogloszenia. I tyle. A ojca
    wspomoge z wlasnej kieszeni. Pomoc rodzinie - tak. Zatrudnianie kiepskich
    pracownikow po znajomosci - nie (jest to zbyt kosztowne, obniza wydajnosc
    firmy, a w dodatku moze zepsuc jej wizerunek). I to tyle.