PracaGrupypl.praca.dyskusje › Polska-Niemcy(unikanie podwojnego opodatkowania)

  • 1. Data: 2002-06-07 13:34:47
    Temat: Polska-Niemcy(unikanie podwojnego opodatkowania)
    Od: "Chris" <c...@g...de>

    Witam,
    Czy ktos z szanownych Grupowiczow moze mi pomoc w rozszyfrowaniu
    zawilosci w tresci ustawy o "Unikaniu podwojnego opodatkowania miedzy
    Niemcami a Polska". Chodzi o Art.14 tej ustawy, w ktorym istnieja trzy
    podpunkty polaczone spojnikiem "i". Dla mnie "i" zawsze znaczy zlaczenie
    (tzn. jedno i drugie musi byc prawdziwe) ale moge sie mylic.
    W zaleznosci od jednej literki albo place podatek w kraju albo go place w
    Niemczech.
    W moim przypadku chodzi o rok 2001, gdzie przepracowalem w Niemczech
    mniej niz 183 dni, ale pracodawca nie ma siedziby w Polsce a wynagrodzenia
    sa ponoszone przez zaklad niemiecki.
    A oto tresc art.14 tej ustawy:

    "...
    Art. 14.
    1. Z zastrzezeniem postanowien artykulu 15, artykulu 16 ustep 2, artykulu 17
    i artykulu 18 pensje, place i podobne wynagrodzenia, które osoba fizyczna
    majaca miejsce zamieszkania w Umawiajacym sie Panstwie osiaga z pracy
    najemnej, moga byc opodatkowane tylko w tym panstwie, chyba ze wykonuje
    prace w drugim Umawiajacym sie Panstwie. Jezeli praca jest tam wykonywana,
    wówczas osiagniete za nia wynagrodzenia moga byc opodatkowane w tym drugim
    panstwie.

    2. Bez wzgledu na ustep 1, wynagrodzenia, jakie osoba fizyczna majaca
    miejsce zamieszkania w Umawiajacym sie Panstwie osiaga z pracy najemnej lub
    samodzielnej, wykonywanej na terenie drugiego Umawiajacego sie Panstwa, moga
    byc opodatkowane tylko w pierwszym powolanym panstwie, jezeli:

    a) odbiorca przebywa w drugim panstwie lacznie nie dluzej niz 183 dni
    podczas danego roku kalendarzowego i

    b) wynagrodzenia sa wyplacane przez osobe lub osobie, która nie ma w drugim
    panstwie miejsca zamieszkania lub siedziby, i

    c) wynagrodzenia nie sa ponoszone przez zaklad, który posiada w drugim
    panstwie osoba placaca wynagrodzenia.
    ..."
    pozdrawiam,
    Chris

  • 2. Data: 2002-06-07 14:00:58
    Od: "Slavo" <slavo-s(nospam)@gmx.net>

    "Chris" <c...@g...de> wrote in message
> [...]
    > (tzn. jedno i drugie musi byc prawdziwe) ale moge sie mylic.
    > W zaleznosci od jednej literki albo place podatek w kraju albo go place w

    przeciez juz zaplaciles podatek w Niemczech!

    > W moim przypadku chodzi o rok 2001, gdzie przepracowalem w Niemczech
    > mniej niz 183 dni, ale pracodawca nie ma siedziby w Polsce a wynagrodzenia
    > sa ponoszone przez zaklad niemiecki.

    w tej sytuacji w Pl musisz tez sie rozliczyc za ten okres co pracowales w
    pl, niemieckie wynagrodzenie nie jest juz opodatkowane ale zmienia ci twoja
    podstawe do naliczania podatku (czy jak to sie tam nazywa ;-)) w efekcie
    mozesz w pl zaplacic wiecej niz bez uwzgledniania niemieckich dochodów

    --
    pozdrówka, Slavo