PracaGrupypl.praca.dyskusje › POMOCY!!!

  • 1. Data: 2002-12-19 22:24:44
    Temat: POMOCY!!!
    Od: Bogas <Bogas2000<kasuj>@o2.pl>

    Jestem zatrudniony w pewnej firmie na stanowisku sprzedawcy na
    podstawie umowy zlecenia. Jest tak juz od 27 miesiecy. Pracuje w
    pelnym wymiarze czasu pracy, czyli 8 godz. dziennie, a teraz w grudniu
    jest to nawet 9.5 godz. Pracuje w sklepie samodzielnie nadzorowany
    przez mojego pracodawce. Umowa jest sporzadzana zawsze po okresie w
    niej wymienionym (np. otrzymuje umowe 5 pazdziernika czasami nawet
    pozniej podzczas gdy data w umowie to okres od 01.09.2002 do
    30.09.2002 ). Kolejna sprawa to to, ze wynagrodzenie zapisane w wyzej
    wymienionej umowie to zaledwie 300 zl podczas gdy otrzymuje 600
    obecnie, jeszcze ok. 5 miesiecy wczesniej bylo to tylko 500 zl na
    netto!!! Zdarzaly sie okresy kiedy wcale nie otrzymywalem umowy.
    Bywalo rowniez tak, ze moje wynagrodzenie bylo wyplacane w dwoch lub
    trzech ratach. Dodatkowo jestem osoba, ktora do pracy musi codziennie
    dojechac autobusem, ktory kosztuje ok. 6 zl w jedna strone. Domyslam
    sie, ze takie postepowanie ze strony mojego pracodawcy nie jest
    calkowicie zgodne z prawem. Probowalem kilkakrotnie rozmawiac z
    pracodawca na temat mojej umowy. Liczylem na to, ze bede mial w koncu
    normalna umowe o prace w pelnym wymiarze czasu pracy. Jednak rozmowy
    zawsze konczyly sie niespelnianymi deklaracjami. Jestem mlodym
    czlowiekiem (21 lat), ktory zaczal zaraz po szkole sredniej staz,
    ktory udalo mi sie zalatwic w Urzedzie Pracy. W czasie stazu znalazlem
    oferte firmy, w ktorej obecnie pracuje, jak na ironie oferta byla
    rowniez w Urzedzie Pracy. Tak wiec w czasie trwania stazu
    zrezygnowalem z niego i przyjalem oferte. Juz od poczatku moj obecny
    pracodawca nie kwapil sie z podpisaniem umowy. Moje oczekiwania nie
    byly wysokie, chcialem jedynie najnizsza stawke i pelny etat. W
    zwiazku tym wszystkim co napisalem mam pare pytan:

    1. Czy firma zatrudniajac mnie w taki sposob zlamala prawo i ew. jakie
    przepisy?
    2. Czy istnieje szansa na to, zeby odzyskac stracone w ten sposob
    skladki ZUS?
    3. Czy moge odzyskac wyrownanie wynagrodzenia do najnizszej stawki
    krajowej za okres, kiedy pracowalem oraz zwrot czesci kosztow
    zwiazanych z dojazdem do pracy?
    4. Gdzie moge zwrocic sie z moim problemem? Zglaszalem sie do Urzedu
    Pracy aby byla kontrola z Panstwowej Inspekcji Pracy jednak czekam juz
    pol roku i nic.

    Zalezalo mi na tym aby zdobyc doswiadczenie zawodowe i byle gotow
    podjac kazda prace, ktora by mi to dala. Teraz jednak zaluje:( Mam
    nadzieje, ze nie wszyscy pracodawcy obchodza sie w ten sposob z
    mlodymi ludzmi, ktorzy rozpoczynaja prace po szkole.

    Prosze o odpowiedz osoby, ktore mialy podobne doswiadczenia lub ktore
    znaja sie na prawie i moglyby mi pomoc.

    Za odpowiedz z gory dziekuje.
    Bogas

  • 2. Data: 2002-12-20 11:41:10
    Temat: Re: POMOCY!!!
    Od: "M" <mraf[usun_ten_spamerski_chlam]@tlen.pl>

    Kazda kolejna umowa zlecenie, zawarta po drugiej, o ile nastepuja po sobie
    bezposrednio z miesiaca na miesiac, sprawia, ze umowa przechodzi
    automatycznie w stosunek pracy (czyli etat). W swietle prawa pracujesz wiec
    na etat od 24 miesiecy i przysluguja ci wszystkie prawa, wynikajace ze
    stosunku pracy na umowe na czas nieokreslony.

    Zupelnie inna sprawa, jak przekonac o tym pracodawce. Oczywiscie mozesz
    zlozyc pozew do Sadu Pracy (który zwykle przyznaje racje pracownikowi), ale
    musisz liczyc sie z tym, ze pracodawca cie wtedy zwolni. Oczywiscie wtedy
    mozesz znowu sie odwolac do Sadu Pracy :-)

    Potrzebujesz jednak specjalisty od Prawa Pracy, który powie ci jak zlozyc
    wniosek do sadu i jakie dokumenty sa wymagane. Pocieszajace jest to, ze Sad
    raczej na pewno przyzna ci racje i nawet jesi poniesiesz koszty, Sad kaze
    pokryc je pracodawcy.

  • 3. Data: 2002-12-20 19:21:32
    Od: Wojciech Skrzypinski <u...@h...pl>

    "M" <mraf[usun_ten_spamerski_chlam]@tlen.pl> wrote in

> [...]
    > wiec na etat od 24 miesiecy i przysluguja ci wszystkie prawa,
    > wynikajace ze stosunku pracy na umowe na czas nieokreslony.

    Obawiam sie, ze mowisz cos, co jest bardzo dalekie od prawdy (zeby nie byc
    mocniejszym
    w slowach).

    W.

  • 4. Data: 2002-12-21 08:22:03
    Od: Wiesław Wronowicz <w...@p...com>

    Użytkownik "M" <mraf[usun_ten_spamerski_chlam]@tlen.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > na etat od 24 miesiecy i przysluguja ci wszystkie prawa, wynikajace ze
    > stosunku pracy na umowe na czas nieokreslony.

    Kompletna bzdura.
    Może podasz przepisy Kodeksu Pracy gdzie to pisze?????

    Wiesiek

  • 5. Data: 2002-12-21 10:18:51
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Wiesław Wronowicz wrote:

    > Kompletna bzdura.
    > Może podasz przepisy Kodeksu Pracy gdzie to pisze?????

    Domyslam sie, ze jest to pomylkowe przytoczenie juz nieistniejacych
    przepisow w odniesieniu do ubezpieczenia spolecznego. Zanim Sejm
    uchwalil zmiane ustawy o systemie ubezpieczen spolecznych nakladajac na
    umowe zlecenia obowiazek skladek (w dobrze pojetej trosce o przyszlosc
    pracownika ;) ), to chyba wlasnie cos takiego bylo - kilka zlecen i od
    nastepnych placi sie ZUS. Ale to juz chyba ze 2 lata jak to zmienili.

    Flyer

  • 6. Data: 2002-12-21 20:42:37
    Od: "M" <mraf[usun_ten_spamerski_chlam]@tlen.pl>

    Oczywiście, to co napisałem jest kompletną bzdurą. Umowa zlecenie nie
    przechodzi w stosunek pracy! Pomyliło mi się z trzema umowami o pracę,
    zawieranymi na czas określony. Za tak bzdurną pomyłkę przepraszam.

    Nie zmienia to faktu, że regularne wykonywanie niektórych świadczeń, czy to
    na umowę-zlecenie, czy to na własną działalność, jest de facto być
    stosunkiem pracy i idzie udowodnić to także de iure. W Inspekcji Pracy
    pewnie najdokładniej odpowiedzą, jak to zrobić, tym bardziej, że z tego co
    czytałem w prasie, są tam żywo tym fenomenem zatrudniania "firm" przez firmy
    zainteresowani.