PracaGrupypl.praca.dyskusje › Okres wypowiedzenia - pytanie

  • 1. Data: 2002-08-21 18:17:59
    Temat: Okres wypowiedzenia - pytanie
    Od: "Toms" <t...@p...onet.pl>

    Czy jeżeli zwolniłem pracownika i w trakcie trzymiesięcznego okresu
    wypowiedzenia znalazł on pracę mam jeszcze obowiązek wypłacić mu odprawę?
    Okres wypowiedzenia został przez byłego pracownika skrócony o jeden miesiąc.
    Jeśli ktoś się orientuje w temacie proszę o odpowiedź, ew. linka do źródeł.

    Pozdrawiam
    Tomasz

  • 2. Data: 2002-08-21 19:45:20
    Temat: Re: Okres wypowiedzenia - pytanie
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

> [...]
    > Jeśli ktoś się orientuje w temacie proszę o odpowiedź, ew. linka do źródeł.

    Co to znacyz okres wypowiedzenia byl skrocony przez bylego pracownika?
    Przestal przychodzic do pracy choc powinien? (=dyscyplinarka)
    Czy byl na urlopie albo byl zwolniony z obowiazku swiadczenia pracy?
    (=robi w tym czasie co chce, w szczegolnosci moze pracowac i nic Ci do tego)
    Czy poszedles mu na reke i pozwoliles przestac przychodzic do pracy
    choc powinien (=zmieniliscie wypowiedzenie na porozumienie stron,
    a porozumienie moze dotyczyc tak warunkow pracy/terminow jak i tego, ile i kiedy
    mu zaplacisz (lub nie).

    pozdrawiam

    romekk

  • 3. Data: 2002-08-21 19:58:46
    Od: "Toms" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Roman Kubik" <r...@p...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > choc powinien (=zmieniliscie wypowiedzenie na porozumienie stron,
    > a porozumienie moze dotyczyc tak warunkow pracy/terminow jak i tego, ile i

    Pracownik dostał wypowiedzenie z powodu redukcji etatu. Należał mu się
    trzymiesięczny okres wypowiedzenie. Cały czas uczęszczał do pracy. Minął już
    półtoramiesięczny okres i pozostało jeszcze półtora. Pracownik jednak
    powiadomił mnie, że chce odejść wcześniej o miesiąc bo znalazł pracę. Z tego
    wynika, że będzie jeszcze w pracy 15 dni i chce odejść. W związku z tą
    sytuacją moje pytanie brzmi: czy muszę mu wypłacić odprawę jako pracownikowi
    zwolnionemu z powodu redukcji etatu i w ogóle jak to najlepiej i zgodnie z
    prawem załatwić?

    Pozdrawiam
    Tomasz

  • 4. Data: 2002-08-21 20:00:55
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 21 Aug 2002 20:17:59 +0200, "Toms"
    <t...@p...onet.pl> zakodował:

    >Czy jeżeli zwolniłem pracownika i w trakcie trzymiesięcznego okresu
    >wypowiedzenia znalazł on pracę mam jeszcze obowiązek wypłacić mu odprawę?

    Jeżeli nie jest to firma "spadkobierca" upadającego poprzedniego
    zakładu pracy i rozwiązanie jest za wypowiedzeniem z przyczyn
    ekonomicznych to musisz wypłacić odprawę.

    >Okres wypowiedzenia został przez byłego pracownika skrócony o jeden miesiąc.

    Co znaczy skrócony przez pracownika? Nie ma takiej możliwości (KP
    jasno wymienia przypadki, kiedy może skrócić okres wypowiedzenia
    PRACODAWCA, np. upadłość firmy), chyba, że zminiliście tryb
    rozwiązania umowy na porozumienie stron. Przy porozumieniu odprawa nie
    przysługuje.

    >Jeśli ktoś się orientuje w temacie proszę o odpowiedź, ew. linka do źródeł.

    KP np. na rzepie.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 5. Data: 2002-08-21 20:27:43
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

> [...]
    > zwolnionemu z powodu redukcji etatu i w ogóle jak to najlepiej i zgodnie z

    pracownik zaproponowal porozumienie stron zamiast wypowiedzenia.
    W takim wypadku Ty tracisz go wczesniej, ale nie musisz mu wyplacac odprawy...
    Umawiacie sie (obie storny sie zgadzaja) ze pracuje do konca sierpnia i ze
    pieniadze bierze tylko za do konca spierpnia. (+ew. ekwialent za urlop).
    mowa o prace wygasa zatem 31.08. (wiec ew. ekwiwalent liczony od 2/3
    a nie 3/4 roku)

    Ale to jest zmiana sposobu rozwiazania umowy!!!
    Zawsze mozna sie dogadac i to zrobic, ale pracownik musi byc swiadomy,
    ze to jest zmiana i tez cos traci (odprawe), a Ty musisz o tym pamietac
    wypisujac mu swiadectwo pracy...
    Jesli jest Ci niezbedny do konca wrzesnia to nie musisz sie tez zgodzic,
    ale imho byloby to swinstwo, choc nie ma przeciwwskazan prawnych...

    pozdrawiam

    romekk

  • 6. Data: 2002-08-21 20:46:00
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 21 Aug 2002 20:00:55 GMT, Kaizen <x...@c...sz>
    zakodował:

    >rozwiązania umowy na porozumienie stron. Przy porozumieniu odprawa nie
    >przysługuje.

    Sorki, zapędziłem się. Przy porozumieniu odprawa przysługuje, jeżeli
    była przyczyna ekonomiczna. Wygląda na to, że tak czy inaczej będziesz
    musiał wypłacić odprawę.
    Jest chyba jeden, ale niezbyt prawny sposób ;)
    Wypowiedzenie z datą wsteczną złożone przez pracownika.
    Przynosi wypowiedzenie, które dostał i pisze wypowiedzenie umowy przez
    pracownika.
    Ty zyskujesz odprawę, której nie musisz wypłacać, on zyskuje wolność
    misiąc wcześniej. Coś za coś.

    Wprawdzie istnieje jeszcze jeden sposób. Nie godzisz się na to, żeby
    odszedł wcześniej. Pracownik przestaje przychodzić do pracy i na
    świadectwie pracy wypiszesz, że został zwolniony dyscyplinarnie
    (naruszył podstawowy obowiązek pracownika jakim jest świadczenie
    pracy). Ale to nie jest "ładne" rozwiązanie.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 7. Data: 2002-08-21 21:39:20
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia 21 Aug 2002 20:27:43 GMT, Roman Kubik
    <r...@p...com.pl> zakodował:

    >pracownik zaproponowal porozumienie stron zamiast wypowiedzenia.
    >W takim wypadku Ty tracisz go wczesniej, ale nie musisz mu wyplacac odprawy...

    To nie jest takie oczywiste. Przeczytaj art. 11 Ustawy o szczególnych
    zasadach rozwiązywania umów o pracę.

    >mowa o prace wygasa zatem 31.08. (wiec ew. ekwiwalent liczony od 2/3
    >a nie 3/4 roku)

    Ekwiwalent, to zależy ile z tak wyliczonego urlopu zostało ;)

    Jedyny pewny i jasny sposób podałem już. Może nie do końca zgodny z
    prawdą i prawem, ale jedyny, kiedy sytuacja jest klarowna i sąd nie
    miałby do czego się przyczepić (gdyby pracownika nagle zechciał
    odprawę i pozwał pracodawcę do sądu).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775