PracaGrupypl.praca.dyskusjeNowe filmiki znalazłem prace na... › Re: Nowe filmiki znalazłem prace na...
    From: Immona <c...@n...gmailu>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Nowe filmiki znalazłem prace na...
    Date: Sun, 16 Mar 2008 00:26:33 +1300

    Jakub Wartak wrote:

    > Na przykład ?

    Zalezy od konkretnej umowy, ale w przypadku, gdy pracownik jest
    formalnie zatrudniony przez agencje posrednictwa, a nie firme, na rzecz
    ktorej swiadczy uslugi, firma posredniczaca bierze na siebie bycie -
    wedle prawa - pracodawca wraz ze zwiazanym z tym ryzykiem i biurokracja
    i to glownie za to bierze.

    Te firmy posredniczace istnieja na rynku dlatego, ze maja klientow.
    Klientom zalezy na jak najlepszym pracowniku, a im wiecej sie zaoferuje
    pracownikowi, tym lepszych ludzi mozna przyciagnac. Jesli te firmy
    wybieraja sytuacje, w ktorej pensja wynosi mniej w stosunku do tego, ile
    by mogli zaplacic pracownikowi zatrudniajac go bezposrednio - czyli
    zgadzaja sie na posiadanie mniej atrakcyjnej dla kandydatow oferty - to
    znaczy, ze maja z tego korzysci, ktore wynagradzaja im z zyskiem owa
    nisza konkurencyjnosc.

    O wspominanym Ranstadzie to nie wiem, jak wygladaja umowy, ale o innej
    podobnej firmie wiem, ze w przypadku dlugiej choroby pracownika czy
    rozwiazaniu przez niego umowy po krotkim czasie zastepuja go nowym na
    wlasny koszt.

    Popularnosc tego - i to w zawodach wykwalifikowanych, co jest
    ewenementem, bo podobne rozwiazania w krajach rozwinietych sa popularne
    raczej na poziomie calkowicie zastepowalnej i nie wykwalifikowanej sily
    roboczej jak na przyklad sprzataczki - jest wynikiem IMHO przepisow,
    ktore za duza czesc ryzyka zwiazanego z zatrudnieniem przenosza za
    pracodawce tak, ze pracodawca jest sklonny placic za wziecie na siebie
    tego ryzyka przez kogos innego. W GW byl ostatnio artykul o tym, jak
    blisko jedna trzecia Polakow pracuje na umowie na czas okreslony, czasem
    na absurdalnie dlugi termin typu 15 lat - chodzi oczywiscie o to, ze
    wypowiadajac umowe na czas okreslony nie trzeba podawac powodu. Problem
    jest nie tyle z podaniem powodu - bo w krajach, gdzie wyraznie dominuja
    umowy na czas nieokreslony, tez trzeba podawac powod i jakos nikogo to
    nie przeraza - ile z tym, jaki powod zostanie uznany za wystarczajacy
    przez sąd w razie wziecia sprawy do sądu przez zwolnionego pracownika, a
    jaki nie.

    I.
    --
    http://nz.pasnik.pl - Nowa Zelandia