PracaGrupypl.praca.dyskusjeNarezcie wzieli sie za przedsiebiorczych "rolnikow" › Re: Narezcie wzieli sie za przedsiebiorczych "rolnikow"
  • Data: 2004-03-21 13:17:50
    Temat: Re: Narezcie wzieli sie za przedsiebiorczych "rolnikow"
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    napisał w wiadomości news:c3k15u$qie$1@news.onet.pl...
> [...]
    PKB
    > jest mniejszy niz transfery spoleczne.

    Wszyscy korzystamy z panstwa w jednakowy sposob
    (tzn. powinno tak byc) i dlatego wszyscy pownnismy
    sie jednakowo zrzucac na utrzymanie panstwa.
    Tylko ze nie moze byc to kolejnym pretekstem do
    kolejnych podwyzek podatkow.

    > Jesli chcesz zmniejszenia podatkow - to musisz zabrac rolnikom - inaczej
    sie
    > nie da.

    Ano wlasnie ze sie da.
    Wzrost podatkow u rolnikow spowoduje wzrost cen na ich
    produkty. A to spowoduje spadek popytu (przy takich
    poziomach cen). Czyli mniejszy obrot. Czyli sklepy
    w miescie byc moze beda musialy ograniczyc zatrudnienie
    albo zwijac interes. itd
    A to wszystko prowadzi m.in do spadku wplywow budzetowych.
    Wlasnie w warunkach wzrostu obciazen.

    >Musisz zabrac innym grupom spolecznym - inaczej sie nie da.
    > I teraz - czy te grupy "pozwola sobie na to" ? Moim zdaniem nie - chyba ze
    > zaczniesz to wprowadzac po kroku.

    W Polsce, wg rzadzacych ponoc najwieksze rzerwy sa wsrod emerytow
    (patrz plan Hausnera). Czyli jak przywalimy emerytom,
    to nareszcie bedziemy bogatsi - tak wyglada sposob
    myslenie typowego polityka socjaldemokratycznego ...

    Aby w Polsce wzrosly wplywy budzetowe, moim zdaniem, nalezy
    zdecydowanie podatki obnizyc (poszerza sie wtedy baza,
    maleje bezrobocie - czyli zmniejszaja sie wydatki budzetowe).
    Praktycznie: patrz co sie dzialo z akcyza (na gorzale), gdy
    wzrosla, co sie stalo z handlem samochodow po wzroscie podatkow
    na pocz. lat 90-tych w Polsce - wzrost obciazen powodowal
    mniejsze wplywy do budzetu (no i generowal bezrobocie).
    To juz nie jest teoria, lecz praktyka.

    > Uszczelnienie dotychczasowego systemu traktuje wlasnie w takich
    kategoriach.
    > ty gadasz o teorii ja o p[raktyce - stad ta roznica.

    Ja rowniez o praktyce.
    W wielu krajach (rowniez w Polsce) podatki sie podnosi
    i ... rosnie deficyt, czy tez inflacja. Wiec moze warto
    brac przyjklad z tych krajow, gdzie deficyt maleje
    czy po prostu go nie ma.

    Jesli do tej pory, przy danej polityce fiskalnej, gospodarczej
    deficyt rosl - to trzeba robic odwrotnie niz do tej
    pory (mowiac bardzo ogolnie).

    WOJSAL (Wojciech Sałata)
    http://www.wojsal.prv.pl