PracaGrupypl.praca.dyskusjeproblemy aktywizacji pracy osób bezrobotnych › Re: Marek - przetlumacz mysl tego artykulu na ludowa ekonomie, jesli mozesz? :)
    From: Dariusz Jaworski <d...@s...waw.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Marek - przetlumacz mysl tego artykulu na ludowa ekonomie, jesli mozesz?
    :)
    Date: 26 Mar 2004 13:49:44 GMT

    Marek wrote:
    > Tak? A za co utrzymują swoich bezrobotnych kraje na zachód od Odry??
    > Bo mi się wydaje, że też nie z sufitu.

    Porównaj wskaźniki ekonomiczne tych państw z Polska (choćby PKB per
    capita) to zrozumiesz za co utrzymują. Przy okazji pomyśl o tym, że
    w tych państwach nie było komuny przez 50 lat po wojnie i wykształciły
    normalne systemy ubezpieczeń, które w Polsce dopiero próbuje się
    zbudować.

    > Tylko, że oni tam nie zrobili tak jak w Polsce dwucyfrowego bezrobocia,
    > które powstało ze względów ideologicznych i nieudolności polityków.
    > Oni wiedzą, że Państwa nawet tak bogatego jak Szwecja, nie stać na wysokie
    > bezrobocie.

    No i w związku z tym nie ma tam tak chorych systemów podatkowych jak
    w Polsce i takiego zdzierania do budżetu państwa, jaki z uczciwych
    ludzi uprawia się w Polsce. Między innymi po to, żeby utrzymać
    miliony lewych rencistów oraz bezrobotnych, którzy pobierają
    zasiłki i dorabiają na czarno. Jakbyś porównał jeszcze skalę
    szarej strefy w Polsce (wynikają oczywiście z idiotycznych
    przepisów prawnych) ze skalą takiego zjawiska na zachodzie
    to może byś zaczął wyciągać właściwe wnioski.

    Nie twierdzę, że nie powinno być czegoś w rodzaju minimum socjalnego
    i że państwo nie powinno pomagać. Powinno, ale nie kosztem tych,
    którzy takiej pomocy nie potrzebują i to na taką skalę okradania
    ich jak w Polsce. To jest błędne koło, które prowadzi do drugiej
    Argentyny.

    > Ciekawe. Europa zachodnia jest rządzona przez ogólnie pojętą lewicę,
    > we Włoszech rząd pada, gdy przestają go popierać komuniści, a jakoś
    > w tych krajach ludzie żyją spokojniej, bez strachu o jutro. Widać z tego,
    > że na lewo mozna, tylko trzeba umieć. Z ludzkiego punktu widzenia socjal
    > jest sprawiedliwszym systemem, bo słabszym żyje się lżej.

    Nie jest, bo demotywuje słabszych. Niemcy i Francja próbowały
    socjału i jak na tym wyszły widać obecnie.

    > A kto wprowadził w Polsce bezrobocie? Kto wprowadził ten cały chory system?

    A wiesz jakie czynniki powodują bezrobocie? Wiesz, że bezrobocia
    się nie "wprowadza" tylko powstaje w wyniku wielu różnych czynników
    z których główne to niewłaściwy system fiskalny i ręczne sterowanie
    gospodarką?

    > Ludzie, którzy całe dziesięciolecia buntowali się przeciwko władzy. Nieważne
    > czym się kierowali, ale ważne, że całe dziesięciolecia prowadzili krytykę i
    > destrukcję. Przez jakiś czas spali na styropianie, który padł im na mózg.
    > Potem nagle dorwali się w 1989 roku do władzy. Przecież oni nie umieją
    > budować, czy chociażby administrować. Oni umieją tylko burzyć. Co najmniej
    > pół życia nic innego nie robili. No i po dojściu do władzy też zaczęli burzyć
    > i w swej bezmyślności podpartej niewiedzą zburzyli za dużo na raz.

    To akurat po części jest prawda. Tylko, że tacy sami ludzie najwyraźniej
    dali im do tego prawo - wybierając ich.

    > Zapewniam ciebie, że te wszystkie teorie ekonomiczne są mądre i słuszne
    > do momentu, aż samenu się jest zmuszonym do korzystania z socjalu.
    > W przypadku totalnej destrukcji twoich możliwości ekonomicznych sam zaczniesz
    > wołać o zwiększenie socjalu :)

    Nie zacznę, bo doskonale wiem, że to jest właśnie przyczyna tego, że
    sporo ludzi jest zmuszona o socjał wołać. Niczym to się nie różni
    od siedzenia z beretem na dworcu i wołania o jałmużnę, zamiast
    choćby pójść popracować z łopatą gdzieś, albo do McDonalda. Wstyd?
    Wstyd to _kraść_.