PracaGrupypl.praca.dyskusje › Jaka jest stawka ZUS dla 1/2, 1/4 etatu ?

  • 1. Data: 2004-04-13 23:24:32
    Temat: Jaka jest stawka ZUS dla 1/2, 1/4 etatu ?
    Od: "Futar" <f...@p...fm>

    witam

    ile trzeba odprowadzic do ZUS jesli jest sie zatrudnionym na 1/2 etatu, ile
    gdy na 1/4.
    Jaka jest najmniejsza mozliwa stawka ? 1/16 ? 1/32 ?

    jak to wyglada?

    i druga sprawa:
    czy mozna w jakis sposob miec wlasna firme a placic mniej niz te nieszczesne
    700-800 zloty obowiazkowe ZUSy (jako wlasciciel tej firmy, bez pracownikow,
    jednoosobowa, bez zatrudnienia w innym miejscu)

    pozdrawiam
    Futar

  • 2. Data: 2004-04-13 23:48:04
    Temat: Re: Jaka jest stawka ZUS dla 1/2, 1/4 etatu ?
    Od: Dariusz Jaworski <d...@s...waw.pl>

    Futar wrote:
    > czy mozna w jakis sposob miec wlasna firme a placic mniej niz te nieszczesne
    > 700-800 zloty obowiazkowe ZUSy (jako wlasciciel tej firmy, bez pracownikow,
    > jednoosobowa, bez zatrudnienia w innym miejscu)

    Tak, można. Rejestrując firmę poza Polską. Innych sposobów na ten
    bandycki haracz nie wynaleziono. Chociaż niedawno była dyskusja
    na pl.biznes na której ktoś, powołując się na... znajomego dyrektora
    jakiegoś oddziału ZUS, udowadniał że ten haracz wcale nie jest
    obowiązkiem. O ile pamiętam nie udowodnił, choć powoływał się
    na konstytucję.

    PS. W kwietniowym "Proficie" na ostatniej stronie jest znakomity
    artykuł Krzysztofa Rybińskiego z BPH pt. "Największy Polak XXI wieku",
    który opisowo przedstawia dlaczego przedsiębiorczość w Polsce
    wygląda jak wygląda a bezrobocie wynosi 20%. Polecam.

    --
    Dariusz Jaworski

    PGP key fingerprint: 9FBC7DB3D28AB181F1838C321ACFDD74 / id: 6438E6C1

  • 3. Data: 2004-04-14 09:54:13
    Od: "libra" <l...@o...pl>

    Użytkownik "Futar" <f...@p...fm> napisał w wiadomości

    > ile trzeba odprowadzic do ZUS jesli jest sie zatrudnionym na 1/2 etatu,
    ile
    > gdy na 1/4.
    > Jaka jest najmniejsza mozliwa stawka ? 1/16 ? 1/32 ?

    Jeśli jesteś zatrudniony w firmie, to Twój pracodawca płaci składkę na ZUS
    od wysokości Twojego uposażenia (tej kwoty którą masz na umowie o pracę).
    Jeśłi natomiast jesteś właścicielem firmy to płaciszs składkę naliczoną na
    podstawie średniej krajowej ogłaszanej przez GUS co trzy miesiące.

> [...]
    pracownikow,
    > jednoosobowa, bez zatrudnienia w innym miejscu)

    Najprostszy sposób ale wymagający odrobinę zachodu wygląda tak:
    Zakładasz DG i rejestrujesz się w ZUS-ie. Pracujesz jeden tydzień
    w każdym miesiącu, czyli powiedzmy 7 dnia miesiąca zanosisz do swojego
    oddziału ZUS-u kwitek zgłaszający zawieszenie działalności na 21 dni
    (podajesz
    datę zawieszenia i odwieszenia działalności). Po tym okresie wystawiasz
    klientom rachunki, a gdy minie siedem dni znów zanosisz do ZUS-u pisemko
    o zawieszeniu i tak cały czas.W ten sposób płacisz 1/4 normalnego ZUS-u
    co daje mniej więcej 200 PLN.
    Jeśłi jednak prowadzisz działalność typu punkt sprzedaży lub zatrudniasz
    kogoś na umowę o pracę to nici.
    L.

  • 4. Data: 2004-04-14 09:59:20
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 04-04-14 11:54, osoba przedstawiająca się jako "libra" napisała co
    następuje:

    > o zawieszeniu i tak cały czas.W ten sposób płacisz 1/4 normalnego ZUS-u
    > co daje mniej więcej 200 PLN.

    Rozwiązanie o tyle upierdliwe (poza częstym lataniem do ZUS-u), że nie
    można w czasie "zawieszenia" generować również żadnych kosztów.

    _ _ _
    _|_|_ //\ Paweł Kruk : peka1972(at)gazeta(punkt)pl //\
    (o o) // / ICQ:288966854 // Mozilla 1.6PL // GG:2091615 // /
    ooO--(_)--Ooo--// /---------------//---------------//-------------// /-

  • 5. Data: 2004-04-14 10:08:39
    Od: "libra" <l...@o...pl>

    Użytkownik "Pe.Ka" <c...@t...cy> napisał w wiadomości

    > Rozwiązanie o tyle upierdliwe (poza częstym lataniem do ZUS-u), że nie
    > można w czasie "zawieszenia" generować również żadnych kosztów.

    Inteligentny człowiek poradzi sobie z generowaniem kosztów,
    bo tydzień czasu to bardzo dużo :-)))
    L.

  • 6. Data: 2004-04-14 10:18:12
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 04-04-14 12:08, osoba przedstawiająca się jako "libra" napisała co
    następuje:

    > Inteligentny człowiek poradzi sobie z generowaniem kosztów,
    > bo tydzień czasu to bardzo dużo :-)))

    To trochę zależy od rodzaju tych kosztów. Mi np. ciężko by było
    udowodnić urzędowi, że przez większość miesiąca siedziałem w domciu a w
    ostatnim tygodniu zrobiłem po mieście 3000 km i zatankowałem te 250
    litrów paliwa w 40-to litrowy zbiornik i jeszcze w międzyczasie tak
    zupełnie przy okazji wypracowałem te sto parę roboczogodzin :) A paliwko
    to mój główny koszt bo usługi sprzedaję :)

    _ _ _

  • 7. Data: 2004-04-14 10:33:16
    Od: "libra" <l...@o...pl>

> [...]

    > zupełnie przy okazji wypracowałem te sto parę roboczogodzin :) A paliwko
    > to mój główny koszt bo usługi sprzedaję :)

    Nie przeczę, że taki sposób postepowania w dużej mierze zależy od
    rodzaju działalności. Bo przecież sklep warzywny musi być czynny
    codziennie, a przedstawiciel handlowy jedzie do klienta wtedy gdy ten
    ma czas.
    Mam jednak wątpliwości co do twojej tezy o kosztach. Mój szwagier
    prowadzi w ten sposób firmę i po konsultacji ze skarbówką robi zakupy
    przez cały boży miesiąc (i wszystko wrzuca w koszty). Jak na razie nikt
    się nie przyczepił. Bo komu by się chciało kontrolować mała działalność
    jakiegoś Kowalskiego czy Nowaka, który ledwie zarabia na chleb
    (zakładam, że ten który zarabia dużo nie martwi się drobnymi na ZUS).

    Jest jeszcze jeden sposób o którym ostatnio było głośno, a z tego co wiem
    jeszcze nie poprawiono przepisów w tej mierze.
    Umowa zlecenie na kwotę powiedzmy 100 PLN/m-c jako podstawa
    ubezpieczenia, a wtedy DG pozostaje tylko zdrowotna składka.
    Ale umowa zlecenie musi być na "coś", czego nie ma w zakresie DG.
    Można w ten sposób kilkanaście miesięcy "pooszczędzać".
    L.

  • 8. Data: 2004-04-14 11:55:10
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 04-04-14 12:33, osoba przedstawiająca się jako "libra" napisała co
    następuje:

> [...]
    > jakiegoś Kowalskiego czy Nowaka, który ledwie zarabia na chleb
    > (zakładam, że ten który zarabia dużo nie martwi się drobnymi na ZUS).

    Nie, nie, nie... Źle mnie zrozumiałeś :) Skarbówka się nie czepi ale
    może się czepić ZUS. Prowadząc DG na zasadach ogólnych od strony
    skarbowej coś takiego jak czasowe zawieszenie działalności nie istnieje.
    Po prostu masz zerowe deklaracje (albo odpowiednio mniejsze jeśli
    przerwa nie obejmuje całego miesiąca) i tyle. Jednakże wyrejestrowując
    się w ZUS deklarujesz czasowe zaprzestanie prowadzenia działalności co
    się wiąże z tym ,że nie masz w tym czasie ani przychodów ani kosztów. To
    ZUS się może przyczepić jak się na upierdliwą kontrolę trafi. Nie wiem
    tylko czy ma on prawo wglądu w faktury lub księgę.

    > Jest jeszcze jeden sposób o którym ostatnio było głośno, a z tego co wiem
    > jeszcze nie poprawiono przepisów w tej mierze.

    To jeszcze do końca roku, potem kwota graniczna umowy zostanie zrównana
    z kwotą etatową. No chyba że cała ustawa w koszu wyląduje a i o tym się
    mówi.

    _ _ _

  • 9. Data: 2004-04-14 12:22:04
    Od: "libra" <l...@o...pl>

> [...]
    > ZUS się może przyczepić jak się na upierdliwą kontrolę trafi. Nie wiem
    > tylko czy ma on prawo wglądu w faktury lub księgę.

    O ile mi wiadomo, ZUS nie ma wglądu w księgowość firmy.
    Może oczywiście skontrolować czy kwoty wpłacone z tytułu
    składek są zgodne z tymi wykazanym w deklaracjach, ale na tym
    się rola ZUS- u kończy. Tak więc od tej strony nic nie grozi.
    L.