PracaGrupypl.praca.dyskusjeJak w tym kraju zostać rolnikiem? › Re: Jak w tym kraju zostać rolnikiem?
    From: "Immona" <c...@n...gmailu>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Jak w tym kraju zostać rolnikiem?
    Date: Mon, 4 Aug 2008 19:34:57 +1200
    <g6cfut$kss$1@inews.gazeta.pl> <g6chsh$1g05$1@opal.icpnet.pl>
    <g6coa0$8e5$1@nemesis.news.neostrada.pl> <g6coql$1lit$1@opal.icpnet.pl>
    <op.ue0744e8rpkgi2@opteris_laptop.opteris.pl>
    <g6n614$ocg$1@atlantis.news.neostrada.pl> <g6o1sg$58r$1@news.onet.pl>
    <g6p1qr$9ld$1@nemesis.news.neostrada.pl> <g6qoct$qbf$1@news.onet.pl>
    <g6rmda$3sq$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <g71iei$k15$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <g720ba$6re$1@nemesis.news.neostrada.pl> <g72hki$pla$1@news.wp.pl>
    <g73meu$g2k$1@atlantis.news.neostrada.pl> <g7464l$ifc$2@news.wp.pl>
    <g748jk$pmu$1@atlantis.news.neostrada.pl> <g758jb$44o$2@news.wp.pl>

    "gargamel" <s...@d...lina> wrote in message
    news:g758jb$44o$2@news.wp.pl...

    > traktor posiada zarówno małe gospodarstwo jak i duże, ale nieo narzedzia
    > tutaj idzie, tylko o twoją teorię że niby to duża firma jest bardziej
    > wydajna i opłacalna od małej, więc czy potrafisz to twierdzenia jakoś
    > udowodnić? czy tak ci się tylko zdaje?
    >
    > daj przynajmniej jeden przykład, jedno wyliczenie i będzie ok:O)

    Dobra, lecimy z podstawami ekonomii.

    W przedsiebiorstwie mamy koszty stale i koszty zmienne. Koszty stale to
    koszty ponoszone niezaleznie od wyprodukowanej ilosci towaru (nawet, gdy
    produkcja jest zerowa), np. utrzymywanie pomieszczen, koszty zmienne to
    koszty zwiazane z iloscia wyprodukowanego towaru (np. surowce).

    Przy wiekszej skali produkcji koszty stale rozkladaja sie na wieksza ilosc
    wyprodukowanych jednostek, a wiec produkcja jednej sztuki jest tansza.

    To, jak duza jest ta korzysc skali zalezy od proporcji kosztow stalych i
    zmiennych. Np. kino ma wysokie koszty stale: czynsz za budynek w dobrym
    miejscu, utrzymanie budynku (sprzatanie itp) i pensje pracownikow, ktore
    musi placic niezaleznie od tego, ile wyswietli filmow i ile sprzeda biletow.
    Multipleksy, w ktorych te koszty stale rozkladaja sie na wieksza ilosc
    zakupionych biletow sa bardziej ekonomiczne i wypieraja male kina, w ktorych
    ten sam film moze w jednej chwili ogladac tylko 100 osob, a nie 1000.
    Jesli z kolei babcia robi u siebie w domu na szydelku serwetki bedace
    ludowym rekodzielem, ktore potem kupuje od niej Cepelia (pracownik Cepelii
    przyjezdza je odebrac), to prawie nie ma kosztow stalych, wiekszosc operacji
    stanowia koszty zmienne, czyli wloczka. Posadzenie w jednym miejscu
    dziesieciu takich babc nie zmniejszyloby w zaden sposob kosztow
    wyprodukowania jednej serwetki (najwyzej w sposob tak minimalny, ze
    pomijalny, jesli ktos chce wyjechac z np. korzystaniem ze wspolnego
    oswietlenia).

    Rolnictwo ma wysokie koszty stale.

    I.
    --