PracaGrupypl.praca.dyskusjeJak to jest z tym bezrobociem? › Re: Jak to jest z tym bezrobociem?
    From: Maciej Koziński <m...@w...wp.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Jak to jest z tym bezrobociem?
    Date: Wed, 24 Aug 2005 09:40:31 +0200

    Marek wrote:

    > Czy ja napisałem, że nienawidzę pracodawców??? Ja pracodawców lubię, ale

    Z tonu Twoich wypowiedzi takie wyniosłem wrażenie.

    > Teoretycznie powinno to teraz procentować, kiedy układy w fimach zmieniły
    > się na korzyść dobrej wydajnej pracy, ale nic z tych rzeczy.
    >
    > Mając kłopot z przyjęciem się na stanowisko typu programista/administrator,
    > próbuję również startować na stanowiska typu obsługa - w końcu sprzęt
    > informatyczny, systemy i całkiem sporo aplikacji znam już od lat.

    Z moich obserwacji wynika, że:
    - specjalizacja administratora i programisty coraz bardziej traci na
    wartości; choć dobry administrator, to nie tylko znajomość tego czy
    innego systemu operacyjnego, protokołu czy oprogramowania, ale przede
    wszystkim doświadczenie i dobre praktyki,
    - firmy wolą korzystać z outsourcingu zamiast zatrudniać ludzi (koszty
    pracy - w tym obciążeń na cele socjalne - robią swoje); może powinieneś
    poszukać pracy w firmie zajmującej się outsourcowaniem usług
    administrowania systemami?
    -

    > Problem w tym, że np. Kira (i niestety nie tylko ona) np. do wprowadzania
    > danych mnie nie weźmie - woli studenta.

    Bo za studenta do 26 roku życia nie zapłaci składek ZUS - jeszcze jeden
    dowód na to, że socjal nie wychodzi Tobie na zdrowie.

    > A tak poważnie, to jeżeli przez x lat pomagałem ludziom przy obsłudze sprzętu,
    > to co za problem, żebym go teraz obsługiwał?
    > Jeżeli pracodawca uważa, że moje wykształcenie i kwalifikacje są za małe
    > do obsługi informatycznej jego sprzętu bo:
    > - Win98/NT(+Serwer) to nie to samo co Win2003Serwer,
    > - Win98/NT/2k to nie to samo co Linux,
    > - Clipper to nie to samo co PHP,
    > - sieć lokalna to nie to samo co rozległa ze sprzętem Cisco,
    > - itp. itd. - a nie widzą możliwości mojego dokształcenia się w okresie
    > próbnym, to ja nie widzę problemu, żeby pracować jako obsługa sprzętu.
> [...]

    Jak wyżej - Twoje kwalifikacje i doświadczenie w przypadku wprowadzania
    danych czy innej prostej roboty za nawet niewielkie pieniądze nie
    stanowią uzasadnienia do opłacania składek ZUS przez pracodawcę. Biznes
    to nie działalność charytatywna - liczą się koszty. Za swoją sytuację
    możesz winić jedynie ustawodawcę, który ustanowił takie prawo. Gdyby
    składki ZUS były jednakowe dla wszystkich (i niższe!), to liczyłoby się
    doświadczenie zawodowe, a nie ulga w składkach. W dzisiajszej sytaucji
    prawnej jest niemal pewne, że przegrasz konkurencję o niewymagające
    kwalifikacji stanowisko ze studentem, emerytem czy rencistą, za którego
    zatrudnienie pracodawca ma ulgi w składkach.

    > Niestety moje papiery ciągle odpadają w pierwszym czytaniu - bez rozmowy
    > wstępnej. Nawet tam gdzie jest "do przyuczenia".
    > Za co mam kochać pracodawców?
    > Za antyspołeczną postawę?

    Tak jak napisałem - biznes to nie działalność charytatywna czy
    społeczna. Część kosztów działalności gospodarczej wynika z takiego a
    nie innego prawa. Wśród pracodawców są s...ny, ale i normalni ludzie.
    Niestety, często też działają "na przeżycie", nie wiedząc, czy jutro nie
    padną wskutek jakiejś pułapki w przepisach lub zmiany w podatkach.
    Dlatego muszą zatrudniać tańszych pracowników. A Ty do najtańszych nie
    należysz, nawet gdybyś pracował za płacę minimalną - bo wisi nad Tobą
    wysoka składka na ubezpieczenie społeczne (socjal)

    > Za dyskryminowanie z powodu wieku i wykształcenia?

    Rozczaruję Cię - to nie pracodawcy Cię dyskryminują, ale ustawodawca,
    który w imię "sprawiedliwości społecznej" zróżnicował koszty
    zatrudnienia różnych grup społecznych. Bardzo Ci się dziwię, że jesteś
    klientem wyborczym lewicy. Bije Cię niestety Twój ukochany socjal. Twoje
    szanse zwiększyłoby zdecydowanie zmniejszenie (i wyrównanie) składek ZUS
    i uproszczenie przepisów o prowadzeniu działalności. Jak dla mnie
    powinieneś głosować na PO - mówię to całkiem serio.

    Pozdrawiam,
    M.
    --
    Maciej Koziński