PracaGrupypl.praca.dyskusjeJak pomóc mojemy bratu › Re: Jak pomóc mojemy bratu
    From: Manny <m...@N...SPAM.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Jak pomóc mojemy bratu
    Date: Mon, 08 Sep 2003 17:24:34 +0000

    mer wrote:
    > Nie zauważyłeś że rozprzestrznił się teraz wirus przyjmowania do pracy za najniższą
    stawkę tj. 800,-
    > bo mniej już

    > Nie wiem czy zauważyłaś, ale ty ten wirus też codziennie roznosisz. Od takiego
    wirusa chorujesz
    > poten na chorobe zwaną "wolnym rynkiem".
    > W twoim wypadku objawia się ta choroba tak, że koniecznie chcesz kupić na przykład
    chleb za jak
    > najmniejsze pieniadze.
    > Jak zobaczysz w innym sklepie taki sam chleb, ale tańszy to natychmiast (nawet bez
> [...]

    To są dwa różne zagadnienia. Inna sprawa, jak pracodawca NIE MA na
    wyższe pensje, a inna jak NIE CHCE więcej płacić, wykorzystując ogólną
    sytuację na rynku pracy. Tak jest np z jedną firmą w Stalowej Woli.
    Firma zatrudnia pracowników - ślusarzy, tokarzy, frezerów itp., płacąc
    im najniższe pensje. Za to niby mają pracować 8 godzin dziennie, ale
    oczywiście to tylko teoria. Właściciel firmy daje im bowiem różne
    "zadania", które przeciągają się do godzin wieczornych i oczywiście
    firma nie płaci nadgodzin. Ostatnio właściciel o godzinie 15.00
    skierował ekipę do wykuwania drzwi w swoim domu. Teoretycznie mają
    pracować do 17.00. Pracowali nad drzwiami do 20.00. Oczywiście im nie
    zapłacił za dodatkową pracę, ani nie powiedział by odebrali sobie godziny.

    Takie postawy pracodawców trzeba zdecydowanie tępić. Tak samo jak te,
    kiedy firmy nie stać na pensje dla pracowników, a właściciel mimo to
    zamiast starać się ratować firmę, rozwijać ją, szukać kontraktów,
    pojawia się codziennie wieczorem i bierze sobie zarobione z trudem przez
    ledwo ciągnący zakład pieniądze, przeznaczając je na budowę domu.

    No, ale to już kwestia honoru, etyki i uczciwości, co dla niektórych
    jest niepojęte. Króluje stereotyp, że żeby zarobić, trzeba kombinować, a
    zarobione pieniądze są nasze, nasze, nasze i tym złodziejom pracownikom
    od nich wara. Nie wiem, ale jakoś przeważnie napotykam takie postawy u
    ludzi starszej daty, wychowanych w PRLu, przeważnie prowadzących małe i
    średnie firmy. Nie chcę przyklejać etykietki, ale jednak jakoś nie mogę
    się pozbyć wrażenia, że te zachowania są domeną ludzi właśnie z tego
    pokolenia i niestety - często ich wychowanków.

    Pociesza mnie to, że często spotykam młodych ludzi, którzy nie myślą w
    ten sposób. Oni są nadzieją, że w przyszłości coraz więcej małych i
    średnich firm prowadzonych będzie w sposób nowoczesny, gdzie będą
    powstawały dobrze płatne miejsca pracy i firma będzie dbała o
    pracowników, a pracownicy o nią. Ja osobiście preferuję model gdzie
    pracownicy zarabiają dobrze, dzięki czemu dbają o swoje miejsce pracy i
    o swoje miejsce w pracy. Podnosi się w ten sposób wydajność, jakość i
    kultura pracy. Metoda "płaćmy najniższą, chętnych nie zabraknie" jest w
    rzeczywistości destruktywna i jest domeną dorobkiewiczów i ludzi
    słabych, nie potrafiących prowadzić firmy w cywilizowany sposób.

    Sebastian