PracaGrupypl.praca.dyskusjeFinansowe przyczyny bezrobocia › Re: Finansowe przyczyny bezrobocia
    From: <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Finansowe przyczyny bezrobocia
    Date: Thu, 13 Nov 2003 14:07:55 +0100

    Użytkownik "Mir" <m...@W...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:5b53.000017cb.3fb2016c@newsgate.onet.pl...

    > Taaaa pamiętam coś z Historii Myśli Ekonomicznej i "zalatuje" mi tu jednym
    ze
    > sławnych myślicieli. Co niektórzy chcieli wyeliminować pieniądz i dokonać
    > czegoś w rodzaju giełdy towarowej - pracujesz idziesz do "sklepiku"
    bierzesz
    > mleko, chleb bułki i jesteś happy. Jakoś jak widać te i inne wspaniałe
    pomysły
    > nie przeszły. Gospodarkę nakazowo - rozdzielcza już przerabialiśmy.

    Koncepcja - pracujesz i bierzesz mleko, chleb... jest niewlasciwa,
    dopoki jest rzadkosc dobr)
    Najstabilniejsza i odzwierciedlajaca wklad wlasnej pracy oraz dostosowania
    produkcji do potrzeb jest koncepcja
    1 preliminarz potrzeb
    2 podanie o prace z wyszczegolnionymi towarami, ktore chcemy za prace
    3 produkcja i podzial wg podan z 2 pkt.

    wiecej o koncepcji WZBG (wysoce zorganizowanej barterowej gospodarki)
    np. tu
    http://niusy.onet.pl/niusy.html?
    t=artykul&group=pl.soc.edukacja&aid=26775122&q=wzbg

> [...]

    > finansowe, albo nie do końca. Za mała sprzedaż - firmy mało sprzedają,
    generują
    > małe zyski, kapitał się nie pomnaża, przez co ogranicza się zatrudnienie.
    > Ludzie nie mają pieniędzy bo nie pracują, więc nie generują popytu - firmy
    mało
    > sprzedają. Kółko się zamyka. Problem nie jest tylko polski. Jesteśmy w
    okresie
    > ogólnoświatowego kryzysu, choć to może za mocne słowo. Różnica polega na
    tym,
    > że tam konsumenci zdążyli w czasie hossy ponożyć kapitał, przez co spadek

    Wymienione przez ciebie przyczyny: za mala sprzedaz, male zyski,
    ludzie nie maja pieniedzy, sa finansowymi przyczynami bezrobocia.
    Takie przyczyny sa konsekwencja istnienia pienieznej gospodarki,
    w ktorej ilosc pieniadza ogranicza realne fizyczne mozliwosci
    produkcji towarow i ich podzialu.

    Wyjasnijmy to w prosty sposob.

    1. Wszystkie firmy wydaja X pieniedzy, wszystkie firmy oczekuja
    wplywow na X+marza,
    Wplywy-Wydatki= X+marza-X=marza
    Zyskiem firm jest marza, ale skad ma sie ona wziasc?
    Marza = 0 Zysk=0

    2. Wplyw kredytow
    Wszystkie firmy wydaja X pieniedzy, czesc wlasna Xw i czesc
    obca z kredytow Xo.
    Wplywami firm jest Xw i Xo oraz wartosc konsumpcyjnych kredytow
    zaciagnietych przez indywidualne osoby Zkons.
    Wydatki = Xw+Xo
    Wplywy= Xw+Xo+marza
    marza=Zkons
    Wplywy = Xw+Xo+Zkons
    Wplywy-Wydatki=(Xw+Xo+Zkons)-(Xw+Xo)=Zkons

    Marza=Zkons co rodzi posiadanie zysku.
    Wiec posiadanie zysku jest uzaleznione od wielkosci
    pobieranych konsumpcyjnych kredytow przez indywidualne
    osoby (osoby, ktore biora nie na firmy a na siebie i przeznaczaja
    na konsumpcje)

    Jesli konsumpcyjnych kredytow nie mozna zaciagac w nieskonczonosc,
    to system z pieniezna gospodarka ma swoj czasowy kres.
    Wlasnie jestesmy blisko tego kresu. Koncem jest ogolnoswiatowe
    bankructwo, choc tak jak woda gotuje sie najpierw lokalnie, tak i
    bankructwo najpierw pojawia sie lokalnie i z czasem bedzie obejmowac
    coraz wieksza ilosc panstw.

    Klus