PracaGrupypl.praca.dyskusje › Przyczyny wystepowania bezrobocia?

  • 1. Data: 2003-09-08 15:55:04
    Temat: Przyczyny wystepowania bezrobocia?
    Od: <k...@p...onet.pl>

    Prosze podac waszym zdaniem przyczyny wystepowania bezrobocia.

    Ja uwazam, ze przyczynami jest:

    1. Brak mozliwosci zapewnienia miejsc pracy przez jakiekolwiek podmioty i
    instytucje (jesli pracownicy wyrazaja chec pracy - brak obowiazku
    zatrudniania, oczywiscie zapewniajac odpowiednie doksztalcenie)

    2. Powiazanie zatrudnienia z rentownoscia przedsiewziec (biznesow) i
    wynikajace z tego obnizanie jej w wyniku zwiekszenia kosztow dzialalnosci
    przez dodatkowo zatrudnionego.

    3. Zmniejszanie sie tempa przyrostu akcji kredytowej systemu bankowego.

    4. Ograniczanie deficytu budzetu (powiazanie z pkt. 3)

    5. Kierowanie sie podmiotow gospodarczych rachunkiem ekonomicznym wyrazonym
    w pienieznym zysku.

    6. Ogolnie istnienie systemu gospodarczego, ktory opiera sie na
    niewidzialnej rece rynku.

    Jesli padnie z waszej strony argument zbyt wysokich podatkow, to prosze
    podac, dla jaka stopa we wszystkich panstwach na swiecie, bedzie sprzyjac
    zatrudnianiu.

    Klus

  • 2. Data: 2003-09-08 16:17:04
    Temat: Re: Przyczyny wystepowania bezrobocia?
    Od: "Kinga" <k...@w...pl>

    przepraszam, ale uważam, że te podpunkty to niespójny bełkot bez ładu i
    składu, pod wymienione przez Ciebie determinanty można by równie dobrze
    podciągnąć wiele innych zjawisk gospodarczych...a tą prozycją podania
    wysokości podatków na świecie to powaliłeś mnie na kolana...jako ekonometryk
    mogę powiedzieć Ci w zaufaniu, że nie istnieje jednoznaczna odpowiedz na
    takie pytanie, nawet przybliżone prognozy a i wszelkie modelowanie takiego
    zjawiska jednolicie i w oparciu o takie same zmienne charakterystyczne dla
    jak piszesz dla "wszystkich państw świata" to totalna bzdura! ... :)
    przemyśl jeszcze raz temat :)
    pzdr,
    Kinga

  • 3. Data: 2003-09-08 16:38:12
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    <k...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Prosze podac waszym zdaniem przyczyny wystepowania bezrobocia.
    >
    > Ja uwazam, ze przyczynami jest:

    Przyczyna bezrobocia jest trywialna - po prostu nadmiar rąk do pracy,
    rozbieżność między popytem na miejsca pracy i podażą takowych. A wyjściem
    jest wzrost gospodarczy i zwiększone zapotrzebowanie na pracę wśród
    pracodawców.

  • 4. Data: 2003-09-08 20:43:26
    Od: w...@g...pl (WOJSAL)

    Szanowny(a) k...@p...onet.pl napisal(a) Mon, 8 Sep 2003 17:55:04 +0200:
    >1. Brak mozliwosci zapewnienia miejsc pracy przez jakiekolwiek podmioty i
    >instytucje (jesli pracownicy wyrazaja chec pracy - brak obowiazku
    >zatrudniania, oczywiscie zapewniajac odpowiednie doksztalcenie)

    To jest raczej definicja bezrobocia.

    >2. Powiazanie zatrudnienia z rentownoscia przedsiewziec (biznesow) i
    >wynikajace z tego obnizanie jej w wyniku zwiekszenia kosztow dzialalnosci
    >przez dodatkowo zatrudnionego.

    Nie.
    Jesli zatrudniony przynosi zysk, to powiazanie z rentownoscia
    jest, ale w takim przypadku jest to czynnik stymulujacy jesli
    nie rentownosc to przynajmniej dochod, zysk.

    >3. Zmniejszanie sie tempa przyrostu akcji kredytowej systemu bankowego.

    Mozesz jasniej?

    >4. Ograniczanie deficytu budzetu (powiazanie z pkt. 3)

    Jakiego budzetu? Panstwa? To nie ma nic wspolnego
    z zatrudnianiem w firmie prywatnej.

    >5. Kierowanie sie podmiotow gospodarczych rachunkiem ekonomicznym wyrazonym
    >w pienieznym zysku.

    Jesli pracownik jest rentowny (przynosi zysk), to trzeba
    go zatrudnic, bo przynosi zysk. Jak stanowi obciazenie
    zakladu, to trzeba zwolnic (to oczywiscie duze
    uproszczenie).

    >6. Ogolnie istnienie systemu gospodarczego, ktory opiera sie na
    >niewidzialnej rece rynku.

    Nie ma zwiazku.

    >Jesli padnie z waszej strony argument zbyt wysokich podatkow, to prosze
    >podac, dla jaka stopa we wszystkich panstwach na swiecie, bedzie sprzyjac
    >zatrudnianiu.

    Pczynami bezrobocia sa bariery inwestycyjne, takie jak:
    1. Zbyt wysokie podatki
    2. Niejasne, skomplikowane prawo
    3. Niestabilne prawo
    4. Niesprawiedliwe traktowanie podmiotow gospodarczych
    (jednym damy ulge, a innych obciazymy clem)

    A jaka stopa podatkow powinna byc optymalna? Jak najnizsza.
    W praktyce zas, by inwestorzy inwestowali w Polsce,
    musi byc spelniony warunek: polskie podatki powinny byc
    nizsze niz w krajach konkurencyjnych (praktycznie kraje
    calego swiata). Jesli w Rosji jest podatek liniowy
    na poziomie zdaje sie 11% (a Putin chce go obnizyc), to
    aby przyciagnac kapital z Rosji do Polski, w Polsce koszty
    podatkowe musza byc jeszcze mniejsze.

    WOJSAL (Wojciech Sałata)

  • 5. Data: 2003-09-09 08:29:34
    Od: "Andrzej" <a...@w...pl>

> [...]
    > na poziomie zdaje sie 11% (a Putin chce go obnizyc), to
    > aby przyciagnac kapital z Rosji do Polski, w Polsce koszty

    Witam,

    Tak naprawdę to przyczyn bezrobocia można doszukiwać się właśnie w tym że
    powstaje mało nowych firm, a te które istnieją na rynku nie rozwijają się
    tak szybko jak szybko pojawiają się nowi potencjalni pracownicy. Mało tego
    firmy zamiast się rozwijać - upadaja (znikają z rynku) a urzędnicy państwowi
    ( urząd skarbowy) jest bardzo dobrym KILLEREM takich firm. Wiem to z
    autopsji. Jak ktoś ma dług powiedzmy 100 tyś. względem U.S. to ci panowie
    żekłbym MiB ( bo tam gdzie się pojawiają to wróżą rychłą śmierć podmiotowi)
    zamiast racjonalnie podejść do sprawy i umożliwić spłatę długu przeciwnie
    do długu 100 tyś. dołączają 200 tyś. tytułem kary+odsetki co w praktyce
    oznacza smierc podmiotu itd. itd.

    Pozdrawiam,
    Pawel

  • 6. Data: 2003-09-09 08:44:47
    Temat: Odp: Przyczyny wystepowania bezrobocia?
    Od: <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik leszek <s...@N...gazeta.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:bjib9k$7rd$...@i...gazeta.pl...

> [...]
    > rozbieżność między popytem na miejsca pracy i podażą takowych. A wyjściem
    > jest wzrost gospodarczy i zwiększone zapotrzebowanie na pracę wśród

    Jesli sa ludzie na swiecie, ktorzy gloduja, nie maja mieszkan, to oznacza,
    ze istnieja sprawy, ktore nalezy zrealizowac.
    Jesli produkuje sie zbyt malo zywnosci, trzeba wyprodukowac wiecej i przy
    tym zwiekszyc zatrudnienie. Podobnie z mieszkaniami.
    Jesli juz nie potrzeba produkowac to lepiej, prace, ktora nalezy wykonac,
    podzielic na wszytkich, ktorzy moga pracowac, przez co ich czas pracy moze
    byc mniejszy od 8h/dobe. Lepiej to niz dawac prace czesci i do tego
    zwiekszyc i ch czas pracy.

    A wzrost gospodarczy jest wzrostem wartosci wyrazonej w pieniadzu czy w
    wolumenie produkowanych towarow?

    Klus

  • 7. Data: 2003-09-09 09:15:22
    Od: <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik WOJSAL <w...@g...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:s...@w...sal.com...
    > Szanowny(a) k...@p...onet.pl napisal(a) Mon, 8 Sep 2003 17:55:04
    +0200:

    > To jest raczej definicja bezrobocia.

    Dopisalem w nawiasie "obowiazku" zapewnienia dla chcacych pracowac.

    > Nie.
    > Jesli zatrudniony przynosi zysk, to powiazanie z rentownoscia
    > jest, ale w takim przypadku jest to czynnik stymulujacy jesli
    > nie rentownosc to przynajmniej dochod, zysk.

    Jaka rentownosc przynosza pracownicy w calej gospodarce?
    Przypominam wg GUS rentownosc przedsiebiorstw
    w 2001 -0,3%
    w 2002 -0,2%

    Brak owego zysku.
    Czy na tej podstawie mamy zwalniac pracownikow?

    > Mozesz jasniej?

    Nowe kredyty na produkcje powoduja wzrost produkowanego wolumenu.
    Nowe kredyty na konsumpcje powoduja wieksze wplywy podmiotow gospodarczych,
    zwiekszajac ich rentownosc (ich wplywy beda wieksze od wydatkow podmiotow
    gospodarczych)

    > Jakiego budzetu? Panstwa? To nie ma nic wspolnego
    > z zatrudnianiem w firmie prywatnej.

    Wydatki budzetu pochodzace z emisji papierow skarbowych (na pokrycie
    defucytu), zwiekszaja wplywy podmiotow gospodarczy, a wiec ich rentownosc.
    Wieksza rentownosc mozliwosc wiekszego zatrudnienia.

    > Jesli pracownik jest rentowny (przynosi zysk), to trzeba
    > go zatrudnic, bo przynosi zysk. Jak stanowi obciazenie
    > zakladu, to trzeba zwolnic (to oczywiscie duze
    > uproszczenie).

    Z zalozenia, prosta gospodarka, w ktorej wystepuja firmy i ktore nie
    zaciagaja kredytow i nie ma podatkow.
    W takiej gospodarce wplywy podmiotow gospodarczych sa rowne wydatkom
    podmiotow gospodarczych.

    Wplywy=wydatkom

    Brak pienieznego zysku.
    Jesli ktorys podmiot uzyska zysk to inny bedzie mial strate.
    Czy ten co ma strate ma zredukowac zatrudnienie? CZy tez ma upasc?

    Przy rownosci wplywow i wydatkow zawsze pewna grupa podmiotow bedzie miala
    pieniezny zysk i pewna grupa straty, bo zsumowane musza dac zero. Jesli
    stratne podmioty beda upadac, to z biegiem czasu ilosc podmiotow bedzie
    malala.

    > Nie ma zwiazku.
    Niewidzialna reka rynku nie daje, sama z siebie, zatrudnienia.

    > Pczynami bezrobocia sa bariery inwestycyjne, takie jak:

    Inwestycje zaleza od dodatniego NPV tak?

    > 1. Zbyt wysokie podatki

    Wysokosc podatkow nie zwieksza ani nie zmniejsza NPV wszystkich podmiotow
    gospodarczych.
    Jesli po stronie wydatkow podmiotow gospodarczych znajda sie podtaki t, to i
    po stronie wplywow podmiotow gospodarczych rowniez bedzie ta sama wysokosc
    podatkow, jako wydatki panstwa.

    wplywy niepodatkowe+ podatki > lub= wydatki niepodatkowe + podatki

    > 2. Niejasne, skomplikowane prawo
    > 3. Niestabilne prawo

    Jesli rentownosc inwestycji ma byc duza, to inwestycja bedzie
    przeprowadzona.
    Prawo utrudnia, gdy ogolna rentownosc spada, i ma ono zwiekszac barire
    wejscia dla nowych podmiotow, aby uchronic stare podmioty.

    > 4. Niesprawiedliwe traktowanie podmiotow gospodarczych
    > (jednym damy ulge, a innych obciazymy clem)

    W obecnej gospodarce zwyciezaja grupy interesu, one wlasnie pomagaja sobie,
    utrudniajac zycie konkurencji.
    A ze jest to prowadzone przy posrednictwie instytucji panstwowych, to nalezy
    uwazac to za normalne w gospodarce, w ktorej na 1 miejscu jest interes grupy
    podmiotow gospodarczych a nie interes wszystkich podmiotow gospodarczych.

    Zreszta co to za interes wszystkich, gdy wszystkie razem maja zerowy
    pieneizny zysk i dla wlascicieli nie przynosi to profitow.

> [...]
    > na poziomie zdaje sie 11% (a Putin chce go obnizyc), to
    > aby przyciagnac kapital z Rosji do Polski, w Polsce koszty

    W Polsce nizsze od innych krajow, wiec bedziemy konkurencyjni.
    W innych krajach nizsze niz w Polsce, wiec oni beda konkurencyjni.
    Czy wszystkie kraje moga byc konkurencyjni?
    NIE

    Czy konkurencyjnosc Polski ma polegac na zmniejszeniu podtakow, do pozmiomu
    nizszego od tego np. w Chinach, Wietnamie, Rosji, Ukrainie?

    Wiec przeniesmy z tamtych krajow srednie swiadczenia emerytalne, rentowe w
    wysokosci kilkudziesieciu USD.

    Kto chce miec rente, emeryture, place w budzetowce po 1 USD na dzien?
    Jak bedziesz za, to Wojciech bedzie zadowolony, bo Polska bedzie
    konkurencyjna wobec innych krajow.

    Do tego Polska ma zmierzac!?

    Klus

  • 8. Data: 2003-09-09 09:21:21
    Od: <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik Andrzej <a...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bjk33p$p1h$...@a...news.tpi.pl...

> [...]
    > zamiast racjonalnie podejść do sprawy i umożliwić spłatę długu przeciwnie
    > do długu 100 tyś. dołączają 200 tyś. tytułem kary+odsetki co w praktyce

    To, ze firmy znikaja (upadaja) to konsekwencja braku rentownosci wszystkich
    podmiotow gospodarczych.

    wg GUS rentownosc przedsiebiorstw
    w 2001 -0,3%
    w 2002 -0,2%

    Podmiot znajdujacy sie po stronie strat upada, inny podmiot dzieki temu moze
    miec pieneizny zysk.
    Taki sobie kanibalizm podmiotow gospodarczych.

    Odnosnie zadluzenia.
    Jak je splacic, jesli jedyna mozliwoscia jest splata ze srodkow, ktore inna
    firma zaplacila nam, ale jej srodki rowniez pochodza z kredytow.
    Chyba znasz lancuszek splaty debetu na jednej karcie debetowej, zaciaganiem
    debetu na innej karcie.

    Klus

  • 9. Data: 2003-09-09 09:30:14
    Od: <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik Kinga <k...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bjia3j$otf$...@n...news.tpi.pl...
> [...]
    dla
    > jak piszesz dla "wszystkich państw świata" to totalna bzdura! ... :)

    Ja przemyslalem.
    Ale ty wypowiadasz sie na goraca.
    Zaczne od tego, ze wplywy podmiotow gospodarczych an calym swiecie sa rowne
    wydatkom tych podmitow.
    Same podmioty nie maja mozliwosci zwiekszenia swoich wplywow poza wysokosc
    wlasnych wydatkow.

    wplywy=wydatkom
    Po obu stronach dochodza podatki

    wplywy niepodatkowe +podatki = wydatki niepodatkowe + podatki

    wplywy niepodatkowe moga byc wieksze od wydatkow niepodatkowych, wowczas
    wplywy niepodatkowe +podatki >lub= wydatki niepodatkowe + podatki

    Niezaleznie od wysokosci stopy podatkowej, obie strony wplywow i wydatkow sa
    sobie rowne.
    Tak?

    Wiec wysokosc podatkow nie wplywa na rentownosc wszystkich podmiotow
    gospodarczych we wszystkich panstwach swiata.

    I co ty na to?

    Klus

  • 10. Data: 2003-09-09 10:15:00
    Od: "Konik Bujany" <k...@p...invalid>

> [...]
    >w pienieznym zysku.
    >6. Ogolnie istnienie systemu gospodarczego, ktory opiera sie na
    Zasadniczo przyczyną bezrobocia jest lenistwo. Ludziom po prostu nie chce się
    pracować ot tak. Chcą mieć coś więcej z tego. No i nie starcza tego cosia