PracaGrupypl.praca.dyskusje › czy i kiedy 2 filar?

  • 1. Data: 2003-09-08 13:58:26
    Temat: czy i kiedy 2 filar?
    Od: "tomek" <t...@W...onet.pl>

    mam 18 lat, jestem uczniem liceum, w wakacje - sierpien pracowalem przez
    miesiac na umowe - zlecenie (otrzymalem wynagrodzenie 730 zl netto, 860 zl
    brutto ), ponoc gdy wypelnie w nastepnym roku pita, to dostane zwrot podatku
    (130zl)

    moje pytanie: Czy powinienem zapisac sie do funduszu emerytalnego - 2 filar?
    Czy jezeli tego nie zrobie, to czy ZUS zrobi to za mnie?

  • 2. Data: 2003-09-08 14:17:59
    Temat: Re: czy i kiedy 2 filar?
    Od: "Konrad Inglot" <k...@N...gazeta.pl>

    tomek <t...@W...onet.pl> napisał(a):

    > moje pytanie: Czy powinienem zapisac sie do funduszu emerytalnego - 2 filar?
    > Czy jezeli tego nie zrobie, to czy ZUS zrobi to za mnie?

    Nie musisz się zapisywać, i w związku z tym nie powinieneś. Bo jak się
    zapiszesz będziesz musiał co miesiąc odprowadzać składkę, która w dużej mierze
    zostanie zmarnotrawiona.
    ZUS Cię też nie zapiszę bo nawet nie wie o Twoim istnieniu. Zabawa z
    funduszami zaczyna się po podpisaniu umowy o pracę.

    pzdr
    konlin

  • 3. Data: 2003-09-10 16:56:06
    Od: Zbyszek Tuźnik <z...@b...pl>

    Użytkownik Konrad Inglot napisał, Dnia 03-09-08 16:17:

    > Nie musisz się zapisywać, i w związku z tym nie powinieneś. Bo jak się
    > zapiszesz będziesz musiał co miesiąc odprowadzać składkę,

    Naprawdę?
    Ośmielę się z Tobą nie zgodzić, bowiem, składkę do funduszu emerytalnego
    odprowadza się tylko wtedy, gdy jest opłacany ZUS (emerytalny).
    Z kolei zleceniodawca a i zleceniobiorca także, rzadko kiedy opłaca ZUS,
    jeśli nie jest do tego zobowiązany, a w tym konkretnym przypadku nie
    jest, albowiem Tomek ma 18 lat i jest uczniem liceum, więc nie jest
    objęty obowiązkami ubezpieczeń emerytalnych i rentowych.
    Więc, IMO sam fakt zapisania się do jakiegokolwiek funduszu nie rodzi
    żadnych obowiązków odprowadzania składek ZUS, jeśli chce, proszę bardzo,
    ale nie musi. I tyle.
    Tomka wybór. Ew. jego pracodawcy, czy chce żeby od jego umowy była
    odprowadzana składka na ww ubezpieczenia, wtedy _prawdopodobnie_ będzie
    dostawał mniej "na rękę" - _dużo_ mniej, Czy też nie. I tak może też
    zrobić z każdą kolejną umową dopóki nie podlega obowiązkowi
    ubezpieczenia. Nienależnie czy zapisał się do jakiegoś OFE czy nie.
    Więc nie może być tu mowy o jakimś obowiązku comiesięcznego
    odprowadzania składki. Nic takiego nie ma. Można to natomiast robić
    dobrowolnie.

    pozdrawiam

    --
    Zbyszek Tuźnik
    zb_tuznik poczta onet pl

  • 4. Data: 2003-09-10 17:03:03
    Od: Zbyszek Tuźnik <z...@b...pl>

    Użytkownik tomek napisał, Dnia 03-09-08 15:58:

> [...]
    > (130zl)
    >
    > moje pytanie: Czy powinienem zapisac sie do funduszu emerytalnego - 2 filar?

    Nie. Nie została od Twojego wyangrodzenia odprowadzona składka na
    ubezpieczenie emerytalne, bo wg obowiązującego prawa nie musiała, więc
    nie masz po co tego robić.

    > Czy jezeli tego nie zrobie, to czy ZUS zrobi to za mnie?

    Nie. Na mocy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych z 13 października
    1998 r. Nie podlegasz obowiązkom ubezpieczenia emerytalnego, więc ZTCW
    ZUS interesujesz jedynie z tytułu ubezpieczenia wypadkowego, ale o to ma
    zadbać Twój pracodawca i pewnie zadbał.

    pozdrawiam

    --
    Zbyszek Tuźnik
    zb_tuznik poczta onet pl

  • 5. Data: 2003-09-10 17:50:29
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

    | Nie. Nie została od Twojego wyangrodzenia odprowadzona składka na
    | ubezpieczenie emerytalne, bo wg obowiązującego prawa nie musiała,

    Nie mogła

    | Nie. Na mocy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych z 13 października
    | 1998 r. Nie podlegasz obowiązkom ubezpieczenia emerytalnego, więc ZTCW
    | ZUS interesujesz jedynie z tytułu ubezpieczenia wypadkowego,

    Nie ma takiej możliwości.

    Andrzej K.

  • 6. Data: 2003-09-11 09:54:18
    Od: Zbyszek Tuźnik <z...@b...pl>

    Użytkownik Oberfeldkurat napisał, Dnia 03-09-10 19:50:

    > Nie mogła

    Słusznie.

    > Nie ma takiej możliwości.

    ???

    pozdrawiam

    --
    Zbyszek Tuźnik
    zb_tuznik poczta onet pl

  • 7. Data: 2003-09-11 11:12:02
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

    | > |

    | ???

    Ubezpieczenie wypadkowe (w ZUS) jest nierozerwalnie związane z emerytalnym.
    Jeśli nie ma możliwości objęcia ub. emerytalnym, nie może być mowy o
    wypadkowym.

    Andrzej K.

  • 8. Data: 2003-09-11 11:28:47
    Od: Zbyszek Tuźnik <z...@b...pl>

    Użytkownik Oberfeldkurat napisał, Dnia 03-09-11 13:12:

    > Ubezpieczenie wypadkowe (w ZUS) jest nierozerwalnie związane z emerytalnym.
    > Jeśli nie ma możliwości objęcia ub. emerytalnym, nie może być mowy o
    > wypadkowym.

    Dzięki, znalazłem ;-) art. 12, ech życie.

    pozdrawiam

    --
    Zbyszek Tuźnik
    zb_tuznik poczta onet pl