PracaGrupypl.praca.dyskusje › Problem z wynagrodzeniem

  • 1. Data: 2004-08-13 08:18:23
    Temat: Problem z wynagrodzeniem
    Od: "Michał Przestrzelski" <spinaker75WYTNIJ_TO@I_TO_TEZwp.pl>

    Witam Grupowiczów,
    Mam problem w pracy i uprzejmie proszę o poradę.
    Jestem zatrudniony jako przedstawiciel handlowy na podstawie umowy o pracę
    (okres próbny) ze stałym wynagrodzeniem + prowizją. Oprócz tego dostaję
    700PLN jako tzw. ryczał za używanie prywatnego telefonu oraz samochodu. Na
    umowie mam wyraźnie napisane że wynagrodzenie (+ryczałty) mają u mnie na
    koncie znaleźć się do 25-tego każdego miesiąca. Niestety dzisiaj jest 13-ty
    i w dalszym ciągu pieniędzy nie ma. Zapewne przyjdzie mi jeszcze trochę
    poczekać. (Podobno w tej firmie to standard, rekord to 70dni czekania na
    wynagrodzenie)
    Jednak mam problem, jako PH muszę jeździć do klientów, dzwonić, raz w
    tygodni jeździć do firmy etc. Już w tamtym tygodniu pożyczyłem pieniądze z
    informacją że za kilka dni oddam (bo takie info miałem od szefa). Teraz już
    mi jest głupio znowu się zapożyczać i nie wiedzieć kiedy będę mógł oddać. Na
    benzynę już nie mam kasy, telefon mi zablokowali na wychodzące, nawet na
    autobus (7,20 dobowy w-wski) mnie nie stać:((
    Czy w związku z tym że nie mam narzędzi pracy (telefon samochód), mogę być
    zwolniony ze świadczenia pracy. Szczerze mówiąc umowa mi się kończy 31
    sierpnia, i na pewno tam nie zostanę. Jednak kilka dni temu szef wyrzucił
    jednego z PH który stwierdził że nie jeździ na spotkania bo nie ma za co.
    Też nie jeżdżę, jednak na pewno jest jakaś podstawa prawna która wyklucza
    wyrzucenie z pracy pracownika który nie jest w stanie wykonywać swoich
    obowiązków (brak środków finansowych)
    Z góry dziękuję za odpowiedzi

    Michał

  • 2. Data: 2004-08-13 08:31:19
    Temat: Re: Problem z wynagrodzeniem
    Od: Sławomir Świętoniowski <s...@m...pl>

    Michał Przestrzelski wrote:
> [...]
    > Też nie jeżdżę, jednak na pewno jest jakaś podstawa prawna która wyklucza
    > wyrzucenie z pracy pracownika który nie jest w stanie wykonywać swoich

    Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z tytułu zalegania
    z pensją przez pracodawcę. Sprawa trafia do sądu i może być
    rozpatrzona na korzyść lub niekorzyść pracownika. Niezależnie
    od tego pozew do sądu pracy o wypłatę zaległych poborów.
    Tyle tylko, że u nas tak "krótki" okres zalegania z pensją jest
    "standardem" u wielu pracodawców, a sądy pracy patrzą na to przez
    palce, z tym, że jeżeli chcesz mieć porządek w papierach to
    nie jest to takie złe rozwiązanie.

    KP

    Art. 55.

    § 1. Pracownik może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia, jeżeli
    zostanie wydane orzeczenie lekarskie stwierdzające szkodliwy wpływ
    wykonywanej pracy na zdrowie pracownika, a pracodawca nie przeniesie go
    w terminie wskazanym w orzeczeniu lekarskim do innej pracy, odpowiedniej
    ze względu na stan jego zdrowia i kwalifikacje zawodowe.

    § 11. Pracownik może rozwiązać umowę o pracę w trybie określonym w § 1
    także wtedy, *gdy pracodawca dopuścił się ciężkiego naruszenia
    podstawowych obowiązków wobec pracownika*; w takim przypadku
    pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za
    okres wypowiedzenia, a jeżeli umowa o pracę została zawarta na czas
    określony lub na czas wykonania określonej pracy - w wysokości
    wynagrodzenia za okres 2 tygodni.

    § 2. Oświadczenie pracownika o rozwiązaniu umowy o pracę bez
    wypowiedzenia powinno nastąpić na piśmie, z podaniem przyczyny
    uzasadniającej rozwiązanie umowy. Przepis art. 52 § 2 stosuje się
    odpowiednio.

    § 3. Rozwiązanie umowy o pracę z przyczyn określonych w § 1 i 11 pociąga
    za sobą skutki, jakie przepisy prawa wiążą z rozwiązaniem umowy przez
    pracodawcę za wypowiedzeniem.

    Pozdrawiam Sławek

  • 3. Data: 2004-08-13 08:47:41
    Od: Krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Fri, 13 Aug 2004 10:18:23 +0200, Michał Przestrzelski
    <spinaker75WYTNIJ_TO@I_TO_TEZwp.pl> napisał:

    > Te? nie je?d??, jednak na pewno jest jaka? podstawa prawna która wyklucza
    > wyrzucenie z pracy pracownika który nie jest w stanie wykonywaae swoich
    > obowi?zków (brak ?rodków finansowych)
    > Z góry dzi?kuj? za odpowiedzi
    >
    > Micha?

    http://www.msp.money.pl/firma/zbior/k_pracy/sec=0202