PracaGrupypl.praca.dyskusje › Prawa autorskie

  • 1. Data: 2006-08-23 16:56:38
    Temat: Prawa autorskie
    Od: "Paweł" <m...@p...onet.pl>

    Witajcie,
    napisałem w pracy program. Zaznaczam, że pisanie programów komputerowych nie
    należy do moich obowiązków służbowych. Nie ma tego na liście obowiązków,
    które podpisywałem. Pochwaliłem się, że stworzę pewien program. Firma kupiła
    oprogramowanie do napisania rzeczonego programu. Kto w świetle prawa jest
    właścicielem programu - ja, czy firma? Kto ma prawa do kodu źródłowego?

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 2. Data: 2006-08-23 17:27:04
    Temat: Re: Prawa autorskie
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 23 Aug 2006 18:56:38 +0200, "Paweł"
    <m...@p...onet.pl> zakodował:

    >właścicielem programu - ja, czy firma? Kto ma prawa do kodu źródłowego?

    Sytuacja jest sporna, ale IMO większe szanse ma pracodawca. Inaczej Ty
    się podłożysz, że nielegalnie używałeś programu zakupionego przez
    firmę. Skoro stworzyłeś go na ich sofcie, (domniemuję, że również na
    ich sprzęcie i w godzinach pracy) to znaczy, że robiłeś to w ramach
    umowy, jaką masz zawartą z pracodawcą.
    Dla jasności sytuacji w umowie o pracę albo w regulaminie pracy
    powinny być odpowiednie zapisy dotyczące praw autorskich.
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 3. Data: 2006-08-23 18:07:05
    Od: "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    Właścicielem praw osobistych jesteś Ty i sa one niezbywalne. Twoje prawo to
    m.in. możliwość zastrzeżenia, że nie wolno wykonywać w Twoim programie
    żadnych zmian bez Twojej zgody (chyba, że robiłes program w grupie
    programistów), prawo do umieszczenia Twojego nazwiska w programie itp.

    Jeśli chodzi o prawa majątkowe, to wykonywałeś program w ramach czasu pracy,
    więc trudno będzie Ci udowodnić, że do Ciebie należą prawa majątkowe. Jest
    to gdzieś zapisane w przepisach dot. praw autorskich.

    --
    Lukasz
    N 50 05' 04"

  • 4. Data: 2006-08-23 19:25:40
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 23 Aug 2006 20:07:05 +0200, "Lukasz"
    <l...@p...onet.WYTNIJpl> zakodował:

    >więc trudno będzie Ci udowodnić

    Do mnie piszesz?

  • 5. Data: 2006-08-23 19:44:43
    Od: "Paweł" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Sytuacja jest sporna, ale IMO większe szanse ma pracodawca. Inaczej Ty
    > się podłożysz, że nielegalnie używałeś programu zakupionego przez

    Chyba nie do końca. Nielegalnie to za dużo powiedziane. Wykonanie programu
    było na zlecenie pracodawcy, ale nie należalo to do moich podstawowych
    obowiązków. Z tego tytułu sądzę, że prawa autorskie pozostają u mnie.

    Pozdr.
    P.

  • 6. Data: 2006-08-23 20:03:23
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 23 Aug 2006 21:44:43 +0200, "Paweł" <m...@p...onet.pl>
    wklepał(-a):

    >Chyba nie do końca. Nielegalnie to za dużo powiedziane. Wykonanie programu
    >było na zlecenie pracodawcy, ale nie należalo to do moich podstawowych
    >obowiązków. Z tego tytułu sądzę, że prawa autorskie pozostają u mnie.

    A jak dokładnie brzmi zakres twoich obowiązków?

  • 7. Data: 2006-08-24 06:10:09
    Od: "Szaba" <aliszia*@op*.pl>

    > właścicielem programu - ja, czy firma? Kto ma prawa do kodu źródłowego?

    W prawie autorskim jest jasno napisane, ze jeśli jesteś pracownikiem
    (zatrudniony na umowę o pracę) to właścicielem praw tego co wykonałeś jest
    firma. Nie bardzo rozumiem, jak ma się do tego zakres obowiązków.

    Rozdział 2
    Art. 12. 1. Jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej,
    pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków
    ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa
    majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru
    stron.

    O dalszych prawach - majątkowych i osobistych proponuję poczytać.

  • 8. Data: 2006-08-24 10:21:09
    Od: m...@g...com

    Szaba wrote:

> [...]
    > obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie
    > prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego

    No skoro nie ma tego w zakresie obowiązków, to pisanie oprogramowania nie
    jest jego obowiązkiem ze stosunku pracy. Więc IMHO ten kod źródłowy jest
    jego.

    p. m

  • 9. Data: 2006-08-24 10:56:07
    Od: "Bronek Kozicki" <b...@s...net>

    Pawel <m...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > programu było na zlecenie pracodawcy, ale nie należalo to do moich
    > podstawowych obowiązków. Z tego tytułu sądzę, że prawa autorskie

    prawa autorskie należą do Ciebie i byłoby tak nawet, gdyby pisanie
    takich programów należało do Twoich obowiązków, bo prawa autorskie są
    niezbywalne. To co jest dyskusyjne to prawa majątkowe - i próbując je
    utrzymać jesteś na kiepskiej pozycji, ponieważ pisząc program
    korzystałeś z czasu pracy oraz sprzętu i oprogramowania za które
    zapłacił pracodawca.

    B.

    --
    Remove -trap- when replying. Usun -trap- gdy odpisujesz.

  • 10. Data: 2006-08-24 14:13:52
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Thu, 24 Aug 2006 11:56:07 +0100, "Bronek Kozicki"
    <b...@s...net> zakodował:

    >takich programów należało do Twoich obowiązków, bo prawa autorskie są
    >niezbywalne.

    Prawa autorskie dzielą się na zbywalne i nie zbywalne.