PracaGrupypl.praca.dyskusje › Praca porada prawna

  • 1. Data: 2012-02-29 23:02:35
    Temat: Praca porada prawna
    Od: k1oor <b...@m...pl>

    Mam taką sytuację jak poniżej i chciałbym prosić o radę.

    Firma postanowiła się lekko zrestrukturyzować i w związku z tym
    zaplanowano pewne przesunięcia kadrowe, być może zwolnienia.

    Pytania mam takie:
    1) Czy pracodawca ma prawo zaproponować mi niższą pensję za pracę z
    praktycznie takimi samym zakresem obowiązków?
    2) Czy ma prawo do postawienia mi wyboru między akceptacją umowy na
    nowych, gorszych warunkach i rozwiązaniem umowy o pracę?
    3) Po czyjej stronie będzie wina w przypadku odmowy przyjęcia nowej
    umowy?
    4) Samokształcenie. Czy pracodawca może tego żądać bezwarunkowo czyli
    nie organozować szkoleń, nie dostarczać materiałów, tylko wymagać
    wyników?

  • 2. Data: 2012-03-01 06:39:01
    Temat: Re: Praca porada prawna
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    Użytkownik "k1oor" <b...@m...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 2) Czy ma prawo do postawienia mi wyboru między akceptacją umowy na
    > nowych, gorszych warunkach i rozwiązaniem umowy o pracę?

    Tak, ma takie prawo. Nazywa się to wypowiedzenie zmieniające. Musisz je
    dostać na piśmie i w ciągu 14 dni podjąć decyzję. Odmowa przyjecia
    wypowiedzenia zmieniającego rozpoczyna bieg okresu wypowiedzenia jaki ci
    przysługuje

    > 3) Po czyjej stronie będzie wina w przypadku odmowy przyjęcia nowej
    > umowy?
    Po niczyjej. Tryb ten jest usankcjonowany przez Kodeks Pracy i pracodawca ma
    po prostu prawo do złożenia wypowiedzenia zmieniającego. Ty możesz je
    przyjąć lub nie. Jakiejkąkolwiek deczyje podejmiesz nie zachodzi tu niczyja
    wina która mogłaby uprawniać strony do dochodzenia roszczeń.

    > 4) Samokształcenie. Czy pracodawca może tego żądać bezwarunkowo czyli
    > nie organozować szkoleń, nie dostarczać materiałów, tylko wymagać
    > wyników?
    Pracodawca ma prawo zatrudnić pracowników z określonymi umiejętnościami i
    oczekiwać wyników. Zazwyczaj w umowie o pracę jest klauzula w której
    pracownik oświadcza iż ma kwalifikacje i umiejętności niezbędne do
    wykonywania pracy na danym stanowisku. Pracodawca nie ma obowiązku nikogo
    szkolić poza obowiązkowymi szkoleniami BHP. Pracodawca może zoprganizować
    szkolenie lub dofinansować edukcję ale ma prawo wtedy oczekiwać efektów (np
    niepowtarzania semestru lub zwrotu kosztów w przypadku nieskończenia nauki)
    i może w związku ze szkoleniami żądać podpisania umowy tzw lojalnościowej
    która z punktu widzenia pracownika może być niekorzystna, np obowiązek
    przepracowania 5 lat po zakończeniu szkolenia lub zwrot kosztów szkolenia.
    Może tez żądać podpisania umowy o zakazie konkurencji obowiązującym także po
    zakończeniu pracy. Pracownik nie musi się na to wszystko godzić ale wteż
    wtedy nikt w niego nie zainwestuje złamanego grosza bo i z jakiej racji?
    Jeżeli chciałbyś z tego tematu zrobić jakiś punkt zaczepienia do dochodzenia
    roszczeń od pracodawcy musiałbyś udowodnić w sądzie że zaczęto od ciebie
    wymagać czegoś zupełnie innego niż to co wynikało z umowy o pracę i zakresu
    obowiązków, np zatrudniono Cię jako portiera a zwolniono za brak
    umiejętności w zawodzie kucharza. I tak wiele byś nie ugrał.

    Jako pracownik powinieneś przede wszystkim zaprzyjaźnić się z KP - nie
    pytałbyś wtedy o te rzeczy :)
    --
    Jackare

  • 3. Data: 2012-03-01 08:41:34
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-03-01 07:39, Jackare pisze:
    > Użytkownik "k1oor" <b...@m...pl> napisał w wiadomości

    > Tak, ma takie prawo. Nazywa się to wypowiedzenie zmieniające. Musisz je
    > dostać na piśmie i w ciągu 14 dni podjąć decyzję.

    chyba niekoniecznie 14 dni:
    "W razie odmowy przyjęcia przez pracownika zaproponowanych warunków
    pracy lub płacy, umowa o pracę rozwiązuje się z upływem okresu
    dokonanego wypowiedzenia."

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 4. Data: 2012-03-01 08:48:41
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-03-01 09:41, Tomasz Kaczanowski pisze:

    > chyba niekoniecznie 14 dni:
    > "W razie odmowy przyjęcia przez pracownika zaproponowanych warunków
    > pracy lub płacy, umowa o pracę rozwiązuje się z upływem okresu
    > dokonanego wypowiedzenia."

    Heh chyba jest jeszcze za wcześnie - musze sobie kawę zrobić, nie to
    zacytowałem, powinno być:
    "Jeżeli pracownik przed upływem połowy okresu wypowiedzenia nie złoży
    oświadczenia o odmowie przyjęcia zaproponowanych warunków, uważa się, że
    wyraził zgodę na te warunki; pismo pracodawcy wypowiadające warunki
    pracy lub płacy powinno zawierać pouczenie w tej sprawie."

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 5. Data: 2012-03-01 11:14:59
    Od: "Jarosław Bomba" <b...@g...com>

    spisz do 10-tej ?

  • 6. Data: 2012-03-01 11:20:39
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-03-01 12:14, Jarosław Bomba pisze:
    > spisz do 10-tej ?

    Gdybym mógł spać do 10 nie byłbym nieprzytomny po 9 :)

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 7. Data: 2012-03-01 11:28:36
    Od: Piotr <...@...com>

    W dniu 2012-03-01 12:20, Tomasz Kaczanowski pisze:

    > Gdybym mógł spać do 10 nie byłbym nieprzytomny po 9 :)

    Gdybyś mógł spać do 10 to o 9 byłbyś bardzo nieprzytomny :)

  • 8. Data: 2012-03-01 11:45:22
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-03-01 12:28, Piotr pisze:

    > Gdybyś mógł spać do 10 to o 9 byłbyś bardzo nieprzytomny :)

    Gdybym mógł to bym spał, gdybym mógł spać do 8, to nie byłbym
    nieprzytomny o 9 :)

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 9. Data: 2012-03-01 20:38:35
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Thu, 1 Mar 2012 00:02:35 +0100, k1oor napisał(a):

    > Pytania mam takie:
    > 1) Czy pracodawca ma prawo zaproponować mi niższą pensję za pracę z
    > praktycznie takimi samym zakresem obowiązków?

    Tak.

> [...]

    Tak.

    > 3) Po czyjej stronie będzie wina w przypadku odmowy przyjęcia nowej

    Po niczyjej.

    > 4) Samokształcenie. Czy pracodawca może tego żądać bezwarunkowo czyli
    > nie organozować szkoleń, nie dostarczać materiałów, tylko wymagać
    > wyników?

    Formalnie nie, praktycznie tak.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 10. Data: 2012-03-03 19:01:50
    Od: k1oor <b...@m...pl>

    In article <c1.01.3TzQTS$0xj@mike.oldfield.org.pl>,
    t...@o...spamnie.org.pl says...

    > Tak.

    Trudno. Kolejna okazja do podniesienia "efektywności" pracownika.

    > Tak.

    > Po niczyjej.

    > Formalnie nie, praktycznie tak.

    Skoro formalnie nie to czy owo samokształcenie powinno się odbywać w
    godzinach pracy czy w czasie wolnym pracownika? Czy w przypadku kiedy
    pracodawca nie udostępnia żadnych materiałów do szkolenia można
    stwierdzić że żądania są nieuzasadnione?