PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa o prace VS Dzialalnosc gospoarcza

  • 1. Data: 2012-02-26 07:20:22
    Temat: Umowa o prace VS Dzialalnosc gospoarcza
    Od: tyran <t...@o...pl>

    Witam

    Juz kiedys o tym pisalem, ale znow stoje przed problemem. O ile nie
    mam wiekszych problemow z tworzeniem oprogramowania w roznej
    technologii, o tyle sprawy zwiazane z umowa o prace, ZUS-ami sa mi
    jeszcze kompletnie obce.

    Wariant A. faktura na kwote 10000netto. Od tej kwoty odliczam ZUS 627
    + 52 = 679 co daje 9321 i od tego podatek 9321 * 0.82 = 7643 (przy
    zalozeniu, ze nie ma kosztow).

    Wariant B. umowa o prace na kwote 7200netto. Przy umowie o prace w
    razie choroby, rehabilitacji mam pieniadze (przynajmniej przez jakis
    czas, chodz nie wiem jak dlugo) oraz zbieram punkty w ZUS-ie (wieksze
    niz przy FV).

    Pierwsze pytanie, czy ktos wie ile wiecej ZUS-u sie odklada na "konto
    emerytalne" w przypadku umowy o prace? Zakladajac, ze nie rozkrece
    wlasnego biznesu, ktory w przyszlosci da mi miliony ;) to, ktora
    umowe lepiej wybrac? Roznica jest niewielka (moze byc wieksza w
    przypadku wiekszych kosztow), ale majac dwojke dzieci na utrzymaniu i
    niepracujaca zone, umowa o prace jest bezpieczniejsza w razie choroby.

    Szukam, czytam, zbieram informacje, ale wciaz sie waham ...

    pzdr.

    --
    tyran

  • 2. Data: 2012-02-26 08:38:32
    Temat: Re: Umowa o prace VS Dzialalnosc gospoarcza
    Od: "Tomek[TK]" <t...@N...pl>

    On 26.02.2012 08:20, tyran wrote:
> [...]
    >
    > Wariant A. faktura na kwote 10000netto. Od tej kwoty odliczam ZUS 627
    > + 52 = 679 co daje 9321 i od tego podatek 9321 * 0.82 = 7643 (przy

    Z tego co mi wiadomo to przez pierwsze dwa lata placi sie mniej.

    > Pierwsze pytanie, czy ktos wie ile wiecej ZUS-u sie odklada na "konto
    > emerytalne" w przypadku umowy o prace?

    Powiem tak: nie znam sie na tego typu sprawach, ale wydaje mi sie ze ten
    kalkulator moze Ci pomoc:

    http://www.pracuj.pl/Kalkulatory/kalkulator-wynagrod
    zen.aspx

    Zaznaczam jednak, ze sie nie znam i niekoniecznie musi sie dac to
    wyliczyc w ww. sposob.

    Mysle, ze sam powinienes wybrac wlasciwy dla siebie wariant. Ja bym
    wolal nie zakladac DG, ale jest to moja subiektywna opinia.

    --
    pozdrawiam
    Tomasz Krzos

  • 3. Data: 2012-02-26 08:44:42
    Od: "Tomek[TK]" <t...@N...pl>

    On 26.02.2012 09:38, Tomek[TK] wrote:
    > Powiem tak: nie znam sie na tego typu sprawach, ale wydaje mi sie ze ten
    > kalkulator moze Ci pomoc:
    >
    > http://www.pracuj.pl/Kalkulatory/kalkulator-wynagrod
    zen.aspx

    http://www.infor.pl/kalkulatory/brutto_netto.html

    Ten kalkulator moze byc lepszy bo mozna wprowadzic kwote netto :)

    --
    pozdrawiam
    Tomasz Krzos

  • 4. Data: 2012-02-26 08:56:07
    Od: "yamma" <y...@w...pl>

    tyran wrote:

    > Szukam, czytam, zbieram informacje, ale wciaz sie waham ...

    Wahasz sie pomiedzy umowa o prace a DG? To ostatnie szczerze odradzam. Ale
    nie ze wzgledu na ZUS tylko pojebana ustawe o VAT, która kaze ci zaplacic
    VAT od wystawionej faktury niezaleznie od tego czy klient ci za te fakture
    zaplacil czy nie. Te przepisy juz niejednego zalatwily na cacy. Osobiscie
    doradzam ci umowe-zlecenie, gdzie równiez odprowadzasz skladki ZUSowskie ale
    nie masz na lbie US.
    yamma

  • 5. Data: 2012-02-26 11:09:45
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-02-26, tyran <t...@o...pl> wrote:

    [...]

    > Pierwsze pytanie, czy ktos wie ile wiecej ZUS-u sie odklada na "konto
    > emerytalne" w przypadku umowy o prace?

    Odkłada się tyle samo (procentowo), tyle że w DG od "zadeklarowanej"
    stawki (która nie może być mniejsza niż ...),
    a w umowie o pracę, od kwoty brutto. W obu przypadkach obowiązuje
    roczny, górny limit.

    Na działalności składki które wymieniłeś są *minimalne*. Możesz płacić
    większe jak masz taką fantazję - wystarczy że zadeklarujesz sobie wyższą
    podstawę opodatkowania. Ale moim zdaniem lepiej po prostu odkładać
    w jakimś programie systematycznego oszczędzania + IKE.

    Poziom opieki zdrowotnej w ZUS i umowie o pracę jest identyczny.
    Chorobowe - w DG jest dobrowolne - lepiej płacić te minimalne (przyda się
    na choroby typu "tydzień L4 w domu"), a dodatkowo załatwić jakieś
    ubezpieczenie które pokryje koszty pobytu w szpitalu.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 6. Data: 2012-02-26 11:37:53
    Od: tyran <t...@o...pl>

    On Sun, 26 Feb 2012 09:56:07 +0100
    "yamma" <y...@w...pl> wrote:

> [...]
    > niejednego zalatwily na cacy. Osobiscie doradzam ci umowe-zlecenie,
    > gdzie równiez odprowadzasz skladki ZUSowskie ale nie masz na lbie

    VAT-u sie nie boje, mam juz DG od kilku lat, wiec wiem z czym
    sie to je. Najlepsze jest to, ze mam juz 30lat, a wciaz nie mam
    przepracowanych 10lat (jakbym chcial miec urlop 26dni, itp).
    Przy czym teraz mam wybor .. faktura lub nizsza umowa o prace. Czego
    najbardziej sie obawiam to kiedys emerytury i obecnie ewentualnie
    jakiegos leczenia,hospitalizacji, rehabilitacji, itp.

    --
    tyran

  • 7. Data: 2012-02-26 12:22:43
    Od: tyran <t...@o...pl>

    On Sun, 26 Feb 2012 09:44:42 +0100
    "Tomek[TK]" <t...@N...pl> wrote:

    > http://www.infor.pl/kalkulatory/brutto_netto.html
    >
    > Ten kalkulator moze byc lepszy bo mozna wprowadzic kwote netto :)

    Z tego co widze:

    7200netto = 10238brutto
    ZUS emeryt. 999,23
    ZUS rent. 153,57
    ZUS chorob. 250,83

    DG ZUS 627,07 w tym:
    ZUS emeryt. 412,97
    ZUS rent. 126,94
    ZUS chorob. 51,83
    ZUS wypadk. 35,33

    Czyli na umowe o prace odklada mi sie ponad 2x wiecej. Nawet jak
    teraz zadeklaruje ta roznice 400zl (10000netto - zus - podatek =
    7600) to i tak bedzie mi sie odkladac mniej, a przy umowie o prace
    mam zagwarantowane, ze jak pojde na wyrostek do szpitala to bede
    dostawal kase.

    Chyba przestaje miec watpliwosci ..

    --
    tyran

  • 8. Data: 2012-02-26 12:26:35
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Sun, 26 Feb 2012 08:20:22 +0100, tyran <t...@o...pl> wrote:

    >Przy umowie o prace w
    >razie choroby, rehabilitacji mam pieniadze (przynajmniej przez jakis
    >czas, chodz nie wiem jak dlugo) oraz zbieram punkty w ZUS-ie (wieksze
    >niz przy FV).
    Masz na mysli zasilek chorobowy? W DG tez mozesz go otrzymac - jesli
    bedziesz placil skladke. W UoP jest obowiązkowa a w DG dobrowolna.

    WAM

  • 9. Data: 2012-02-26 12:26:52
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    > Chyba przestaje miec watpliwosci ..

    tak? tylko wez i znajdz prace...

  • 10. Data: 2012-02-26 12:29:09
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Sun, 26 Feb 2012 13:22:43 +0100, tyran <t...@o...pl> wrote:

    >7200netto = 10238brutto
    >ZUS emeryt. 999,23
    >ZUS rent. 153,57
    >ZUS chorob. 250,83
    >
    >DG ZUS 627,07 w tym:
    >ZUS emeryt. 412,97
    >ZUS rent. 126,94
    >ZUS chorob. 51,83
    >ZUS wypadk. 35,33
    >
    >Czyli na umowe o prace odklada mi sie ponad 2x wiecej. Nawet jak
    >teraz zadeklaruje ta roznice 400zl
    Mysle ze z tych 400 w kieszeni zrobisz lepsza inwestycje na przyszla
    emeryture niz z 587 zrobi ZUS.

    Chorobowe w DG tez mozesz dostawac - plac skladke - dostaniesz
    zasilek.

    WAM