PracaGrupypl.praca.dyskusje › Praca dodatkowa (umowa zlecenie, o dzieło...) - pytanie

  • 1. Data: 2004-02-10 16:28:03
    Temat: Praca dodatkowa (umowa zlecenie, o dzieło...) - pytanie
    Od: "Rafał W" <s...@i...pl>

    Witam wszystkich,

    chciałbym oprócz pracy etatowej ( na miejscu ) podjąć pracę np. na
    umowę - zlecenie ( zdalną ) w dziedzinie programowania stron WWW. I w
    związku z tym mam pytanie - Jeśli pracodawca jest np. na drugim końcu Polski
    to czy jest jakaś bezpieczna forma zawarcia tej umowy - zlecenia nie udając
    się osobiście te kilkaset km do pracodawcy ? Bezpiecznie - czyli tak, żeby
    potem nie było problemów z otrzymaniem wynagrodzenia ( lub wyegzekwowania go
    w razie problemów ).
    A przy okazji, czy ktoś potrafiłby mi doradzić, czy jeśli mam etatową
    pracę to oprócz niej lepiej by mi było programować strony WWW na zasadzie
    umowy - zlecenia, umowy o dzieło, czy też jest trzecia forma - wystawienie
    faktury VAT (ale nic o tym nie wiem - na jakiej zasadzie wtedy się pracuje ?
    Czym to się różni od dwóch poprzednich rozwiązań ? ) To pytanie zadaję
    głównie z tego powodu, ze skoro pracuję na zasadzie umowy o pracę to mam
    wszystkie odpowiednie podatki i ubezpieczenia opłacane, więc może w takim
    razie przy dodatkowej pracy są jakieś korzystniejsze i mniej korzystne
    rozwiązania... (bo w tym momencie nie muszę się już martwić ubezp. i
    innymi... ) ?

    Dziękuję z góry za odpowiedzi i porady

    Pozdrawiam

    Rafał

    --

    POZDRAWIAM
    Rafał

  • 2. Data: 2004-02-10 17:03:50
    Od: "aga.p" <c...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Rafał W" <s...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Jeśli pracodawca jest np. na drugim końcu Polski
    > to czy jest jakaś bezpieczna forma zawarcia tej umowy - zlecenia nie
    udając
    > się osobiście te kilkaset km do pracodawcy ?

    U mnie dziala to tak - dostaje dwie kopie umowy podpisane przez
    zleceniodawce, skladam swoj autograf i jedna kopie odsylam. Wazne - za
    potwierdzeniem odbioru.

> [...]
    > faktury VAT (ale nic o tym nie wiem - na jakiej zasadzie wtedy się pracuje
    ?

    Przejrzyj archiwum, bo sporo na ten temat bylo i przekalkuluj sobie to
    wszystko. Przy DG, zwlaszcza uprawianej w domu sporo rzeczy mozna wpuscic w
    koszty. Ale w zakresie DG nie mozesz miec tego samego co robisz na etacie.

    Pzdr,
    Aga

  • 3. Data: 2004-02-11 08:07:50
    Od: "yamma" <y...@w...pl>

    Użytkownik "aga.p" <c...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    pracuje

    W zasadzie wystawianie faktur VAT wiąże się z koniecznością założenia DG a
    to skutkuje obowiązkiem odprowadzania m.in. składek ZUSowskich (coś ok. min.
    600 PLN miesięcznie). Jeśli masz stały etat i nie masz zamiaru zakładać
    drugiego Computerlandu czy Prokomu, to DG absolutnie ci się nie opłaca - o
    wiele lepszym rozwiązaniem jest umowa cywilno-prawna (zlecenie, o dzieło).

> [...]
    > koszty. Ale w zakresie DG nie mozesz miec tego samego co robisz na etacie.

    A skąd masz te informacje? Jeśli nie ma odpowiedniej klauzuli w umowie o
    pracę, to pracując na etacie jako programista może spokojnie założyć firmę
    software'ową - problemy mogą pojawić się gdy zacznie robić konkurencję
    pracodawcy. Jeśli np. zleceniodawca wybierze jego firmę zamiast jego
    pracodawcy.
    yamma

  • 4. Data: 2004-02-11 08:12:40
    Od: "yamma" <y...@w...pl>

    Użytkownik "yamma" <y...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    min.
    > 600 PLN miesięcznie). Jeśli masz stały etat i nie masz zamiaru zakładać

    No i oczywiście trochę się rozpędziłem! ZUSu na szczęście nie trzeba
    odprowadzać jeśli się ma stały etat. Ale za to pojawiają się inne koszty jak
    np. utrzymanie rachunku firmy.
    yamma

  • 5. Data: 2004-02-11 09:03:10
    Od: "aga.p" <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > software'ową - problemy mogą pojawić się gdy zacznie robić konkurencję
    > pracodawcy. Jeśli np. zleceniodawca wybierze jego firmę zamiast jego

    Info m.in. z tej grupy i od kilku osob, z ktorymi na ten temat rozmawialam.
    Generalnie jesli Rafal programuje strony na etacie i zajmie sie tym samym w
    ramach DG to juz jest konkurencja dla swojego pracodawcy.
    AFAIK przepisy mowia, ze tak sie nie da. Ale moge sie mylic. Jesli znasz
    paragraf, ktory mowi inaczej, to dawaj, a sama Cie ozloce;)

    Pzdr,
    Aga

  • 6. Data: 2004-02-11 10:39:37
    Od: "yamma" <y...@w...pl>

> [...]
    > AFAIK przepisy mowia, ze tak sie nie da. Ale moge sie mylic. Jesli znasz
    > paragraf, ktory mowi inaczej, to dawaj, a sama Cie ozloce;)

    Mówi o tym cały rozdział IIa k.p.: http://www.bezrobocie.net/kp_6c.php
    Wszystko zależy od tego czy w swojej umowie o pracę posiada stosowną
    klauzulę.
    Warto też zwrócić uwagę na art. 1012.
    yamma

  • 7. Data: 2004-02-11 11:38:02
    Od: "aga.p" <c...@p...onet.pl>

    > Mówi o tym cały rozdział IIa k.p.: http://www.bezrobocie.net/kp_6c.php
    > Wszystko zależy od tego czy w swojej umowie o pracę posiada stosowną
    > klauzulę.

    Mniodzio. Cos mi chyba ostatnio rozni "spece" za bardzo namieszali. Twoja
    wersja mi sie podoba:))

    Pzdr,
    Aga

  • 8. Data: 2004-02-11 12:00:54
    Od: "aga.p" <c...@p...onet.pl>

    > No i oczywiście trochę się rozpędziłem! ZUSu na szczęście nie trzeba
    > odprowadzać jeśli się ma stały etat. Ale za to pojawiają się inne koszty
    jak
    > np. utrzymanie rachunku firmy.

    Ale nie sa to duze pieniadze (albo zadne - mBank jest wciaz bezplatny:)),
    poza tym do kosztow mozna tez doliczyc telefon, czynsz, benzyne i wiele
    innych rzeczy. A biorac pod uwage to, ze polikwidowano przydatne ulgi
    podatkowe, to DG sie bardziej oplaca. Poza tym wlasna dzialalnosc daje
    wieksze mozliwosci w pozyskiwaniu klientow - chociaz to akurat moze zalezec
    od branzy i rodzaju DG.

    Pzdr,
    Aga

  • 9. Data: 2004-02-11 12:53:09
    Od: "yamma" <y...@w...pl>

    > Użytkownik "yamma" <y...@w...pl> napisał w wiadomości

    > jak
    >
    > Ale nie sa to duze pieniadze (albo zadne - mBank jest wciaz bezplatny:)),

    Niestety chyba nia ma w Polsce banku, który oferowałby całkowicie
    beprowizyjne rachunki dla klientów korporacyjnych. mBank niestety nie
    odbiega tutaj od normy.

> [...]
    > podatkowe, to DG sie bardziej oplaca. Poza tym wlasna dzialalnosc daje
    > wieksze mozliwosci w pozyskiwaniu klientow - chociaz to akurat moze

    Z drugiej strony nie należy zapominać o comiesięcznych kontaktach z US
    (deklaracjach VAT). O wiecznym strachu przed UKS-em. Poza tym koszty
    założenia firmy do niskich też nie należą. Powtarzam jeszcze raz: jeśli
    autor wątku nie zamierza zostać drugim Computerlandem czy Prokomem założenie
    DG jest raczej bezsensowne zwłaszcza, że dla ewentualnego zleceniodawcy jest
    to raczej bez różnicy, zwłaszcza w tej branży.
    yamma

  • 10. Data: 2004-02-11 13:10:22
    Od: "aga.p" <c...@p...onet.pl>

    > Niestety chyba nia ma w Polsce banku, który oferowałby całkowicie
    > beprowizyjne rachunki dla klientów korporacyjnych. mBank niestety nie
    > odbiega tutaj od normy.

    IMHO troche jednak odbiega - otwarcie i prowadzenie konta jest bezplatne,
    przelewy do ZUS i US tez moga byc (internet, WAP i IVR), a prowizja za
    zwykly przelew wynosi 1 zł - z tego co się orientuje sa to calkiem
    atrakcyjne stawki.

    Pzdr,
    Aga