PracaGrupypl.praca.dyskusje › Płaca, premia i inne takie

  • 1. Data: 2005-02-01 20:00:10
    Temat: Płaca, premia i inne takie
    Od: "Cray" <c...@n...o2.pl>

    Witam,

    Zaniedługi czas bede podpisywał umowe o prace (pierwsza :-) i ... mam
    kilka pytań w związku z .. no nie ma sie co oszukiwać płacą, ale i takze
    sama praca:
    1. Czy negocjując płacę ... negocjuje od razu jakąs premie uznaniową
    (jej ewentualną wysokosc w przypadku jej pojawienia sie) ? (kiedys
    czytałem ze są jeszcze jakies inne rodzaje premii).

    2. Jak wygląda sprawa z płacą netto w przypadku gdy płaca brutto wynosi
    powiedzmy 2000zł: (czy szacunki podawane przez rozne portale internetowe
    mozna brac za "pi razy drzwi" pewien wyznacznik): brutto 2000zł -> netto
    1380zł (gazeta.pl)

    3. Czy w umowie o prace zawsze powinien znalesc sie czas pracy np
    codziennie od 9 do 17 i czy to co ponad to, to beda nadgodziny ? (co w
    przypadku gdy ten czas pracy sie nie znajdzie w umowie)

    Czy macie jakies uwagi na co zwracać szczególną uwagę ?

    Pozdrawiam Cray
    ...........:::::::: [ @ ] ::::::::...........
    Cray at o2.pl

  • 2. Data: 2005-02-02 09:51:23
    Temat: Re: Płaca, premia i inne takie
    Od: emati <e...@n...wp.pl>

    Cray napisał(a):
> [...]
    > (jej ewentualną wysokosc w przypadku jej pojawienia sie) ? (kiedys
    > czytałem ze są jeszcze jakies inne rodzaje premii).

    uznaniową -nie bo sama nazwa wskazuje że trzeba zasłużyc.
    regulaminową -tak, a wynika z regulaminu pracy w zakładzie.
    IMHO na początek wątpie bys takową dostał :-(

> [...]
    > powiedzmy 2000zł: (czy szacunki podawane przez rozne portale internetowe
    > mozna brac za "pi razy drzwi" pewien wyznacznik): brutto 2000zł -> netto

    TAK. Mniej więcej tak wyjdzie. Ewentualnie dojdzie do tego np ekwiwalent
    za używanie odzieży itp..

    > 3. Czy w umowie o prace zawsze powinien znalesc sie czas pracy np
    > codziennie od 9 do 17 i czy to co ponad to, to beda nadgodziny ? (co w
    > przypadku gdy ten czas pracy sie nie znajdzie w umowie)

    W umowie nie musi byc takiego zapisu. Czas pracy reguluje Kodeks Pracy
    -40h na tydzień. Jezeli w umowie nie masz wzmianki o czasie pracy tj
    godzinach od której do której to na pewno dostaniesz dodatkowe dokumenty
    typu zakres obowiązków, oświadczenia różne itp itd...
    Jezeli pracujesz więcej niz to przewidziano w kodeksie to za
    przepracowane godziny nalezy sie wynagrodzenie za godziny nadliczbowe.

    > Czy macie jakies uwagi na co zwracać szczególną uwagę ?

    zwróć uwagę na zakres obowiązków (na piśmie) czasami jest tam sporo haczyków

    > Pozdrawiam Cray
    > ...........:::::::: [ @ ] ::::::::...........
    > Cray at o2.pl

    pozdrawiam emati

  • 3. Data: 2005-02-02 09:58:41
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Wed, 02 Feb 2005 10:51:23 +0100, emati <e...@n...wp.pl> napisał:

> [...]
    > regulaminową -tak, a wynika z regulaminu pracy w zakładzie.
    > IMHO na początek wątpie bys takową dostał

    Uznaniowa tez trzeba negocjowac - dowiedziec sie do jakiej kwoty bywa
    przyznawana i za jakie rzeczy (lub za brak jakich negatywnych).
    W wielu przypadkach uznaniowa ma sztywne widelki uzaleznione od roznych
    parametrow, podobnie jak regulaminowa. Roznica sprowadza sie do tego, ze w
    regulaminowej trzeba pracownikowi odebrac premie, a w uznaniowej mozna nie
    przyznac (nawet przez przeoczenie).

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 4. Data: 2005-02-02 10:15:20
    Od: emati <e...@n...wp.pl>

    krzysztofsf napisał(a):

> [...]
    > w regulaminowej trzeba pracownikowi odebrac premie, a w uznaniowej
    > mozna nie przyznac (nawet przez przeoczenie).

    Nie do końca masz rację. wysokości premii jednej i drugiej sa określone
    jasno w regulaminie pracy danego zakładu i tak np u mnie jest zapis taki:
    (tak mniej więcej)
    REgulaminowe:
    max 20% na stanowisku kierowniczym
    max 10% na stanowsku administracyjnym-biurowym
    max 10% na stanowisku robotniczym
    i teraz zalezy na jakie stanowsko aplikujesz to tyle możesz max
    utargować. U nas w prktyce wszyscy mają kwoty maxymalnie określone w
    regulaminie, o ile w ogóle mają w umowie zapis że oprócz podstawy
    wynagrodzenia w kwocie XXX zł pracownikowi przysługuje premia
    regulaminowa w wysokości XX% podstawy.

    Uznaniowe
    max 30% na stanowiskach nierobotniczych
    max 20% na stanowiskach robotniczych
    ale tu nie ma co negocjować bo premia zalezy od przełozonego
    (kierownika) i on jak stwierdzi że cos zrobiłeś ponad obowiązki pisze
    wniosek premiowy i sam ustala wysyokość. Nie wyobrażam sobie żeby
    nagocjowac taką premię bo to i tak dobra wola kierownika że występuje o
    takową dla ciebie.
    A jak często jest tak że człek się narobi jak wół i nawet dziękuje nie
    usłyszy....

    pozdrawiam -Emati

  • 5. Data: 2005-02-02 10:28:32
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Wed, 02 Feb 2005 11:15:20 +0100, emati <e...@n...wp.pl> napisał:

> [...]
    > takową dla ciebie.
    > A jak często jest tak że człek się narobi jak wół i nawet dziękuje nie

    Chodzi o to, co zostaje wpisane do umowy o prace.
    U mnie jak byk wpisywali "i do x % " premii uznaniowej.
    Jesli uznaniowej nie wpisza do umowy, to brak jakichkolwiek podstaw, zeby
    potem sie spytac o przyczyny nieprzyznawania.
    W sumie przy obecnym bezrobociu niuanse, ale warto to jednak konkretnie
    ustalic przed podpisaniem umowy o prace - zwlaszcza, ze czasem pracodawcy
    w negocjacjach potrafia podac jako pensje kwote, ktora dopiero przy
    podpisywaniu kwitow okazuje sie rozbita na stala podstawe i premie
    uznaniowa. Sprecyzowanie skladnikow przy rozmowach wstepnych pozwala
    uniknac takich zdfziwien, niekorzystnych zwlaszcza dla osob, ktore
    zmoienily prace na "lepsza"

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 6. Data: 2005-02-02 10:40:25
    Od: emati <e...@n...wp.pl>

    krzysztofsf napisał(a):

> [...]
    > i premie uznaniowa. Sprecyzowanie skladnikow przy rozmowach wstepnych
    > pozwala uniknac takich zdfziwien, niekorzystnych zwlaszcza dla osob,

    Tu się zgadzam. Trzeba wszystko obgadać z pracodawcą. Jednakże warto się
    najpierw zapoznać z obowiązującym regulaminem wynagradzania bo moze się
    okazac że nie ma co obgadywac bo pewne "przywileje" gwarantuje tenże
    regulamin.
    Spotkałem się kiedyś z takim przypadkiem że jeden zakład płacił
    praconikom minimalną pensję na którą składała się premia i dodatek
    stażowy. W sumie tak to było skalkulowane że dawało (wtedy) 760 pln
    czyli obowiązującą wtedy najniższą pensję. Do dziś nie mogę zrozumiec po
    co tak to było skalkulowane skoro i tak mniej nie mogli zapłacić, czyli
    w praktyce nie było mozliwości zmniejszenia premii, albo wyliczenia
    stawki do zasiłku chorobowego z kwoty mniejszej niz najniższa pensja...
    Reasumując: IMO przeczytanie najpierw regulaminu wynagaradzania w firmie
    duzo może wnieść w naszą karierę w danej firmie...

  • 7. Data: 2005-02-02 10:45:04
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Wed, 02 Feb 2005 11:40:25 +0100, emati <e...@n...wp.pl> napisał:

    > Reasumując: IMO przeczytanie najpierw regulaminu wynagaradzania w firmie
    > duzo może wnieść w naszą karierę w danej firmie...

    Tak. Popros o regulamin w firmie 5-o czy 10-o osobowej.

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 8. Data: 2005-02-02 10:57:59
    Od: emati <e...@n...wp.pl>

    krzysztofsf napisał(a):

    > Tak. Popros o regulamin w firmie 5-o czy 10-o osobowej.

    oj teraz to sie czepiasz szczegółów....
    to chyba oczywiste, że pisząc o karierze mam na myśli firme na tyle dużą
    że awans w ogóle jest mozliwy i na tyle dużą że mają cos takiego jak
    regulamin wynagrodzeń, a nie stragan na targu z dwoma pracownikami...

  • 9. Data: 2005-02-02 11:08:29
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Wed, 02 Feb 2005 11:57:59 +0100, emati <e...@n...wp.pl> napisał:

> [...]
    > że awans w ogóle jest mozliwy i na tyle dużą że mają cos takiego jak
    > regulamin wynagrodzeń, a nie stragan na targu z dwoma pracownikami...

    A ja mam na mysli firme w ktorej sie zarabia na zycie.Sprawdz zreszta
    statystyki zatrudnienia, jaki udzial w rynku pracy jest firm duzych a jaki
    malych. Sadze, ze conajmniej pol na pol o ile nie ma nawet przewagi
    mniejszych firm.
    Zreszta jesli wolisz - popros o regulamin wynagradzania w wiekszej firmie,
    w momencie gdy rekrutujacy pyta "To ile chcialby pan u nas zarabiac". -
    "Chwileczke, zanim odpowiem na pytanie prosze mi pokazac regulamin
    wynagradzania". - Po prostu wyjasniasz to ustnie dopytujac sie o warunki
    przyjete w firmie oraz ustalajac jak sa rozdzielane skladniki
    wynagrodzenia.

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 10. Data: 2005-02-02 11:14:45
    Od: emati <e...@n...wp.pl>

    krzysztofsf napisał(a):

> [...]
    > statystyki zatrudnienia, jaki udzial w rynku pracy jest firm duzych a
    > jaki malych. Sadze, ze conajmniej pol na pol o ile nie ma nawet

    i myślisz że w takiej firmie w której zarabiasz żeby przeżyć
    (zrozumiałem jako mało) jest sens pytac o premie uznaniowe?

> [...]
    > regulamin wynagradzania". - Po prostu wyjasniasz to ustnie dopytujac
    > sie o warunki przyjete w firmie oraz ustalajac jak sa rozdzielane

    a tu myślę tak samo,

    z tego co wiem to regulamin musi być udostępniony do wglądu, u nas np.
    wisi w gablotce w kadrach i każdy może sobie poczytać... ale zdaję sobie
    sprawę że to może byc wyjątek.
    Trafiłem na firmę która przestrzega KP i raczej dobrze traktuje
    pracowników, choć zarobki są przeciętne..