PracaGrupypl.praca.dyskusje › Odpoczynek

  • 1. Data: 2005-11-04 12:26:52
    Temat: Odpoczynek
    Od: "rs" <i...@w...pl>

    czesc

    niech mi ktos powie bo juz sie gubie w tym.
    zaczalem czytac rozdzial o czasie pracy w kodeksie ale tam troche jest tych
    rozdzialow.
    ogolnie zamotane.trzeba by niezle postudiowac zeby "wylowic" to czego sie
    szuka.

    mam proste pytanie :

    pracuje w firmie ochroniarkiej.
    czy dopuszczlane jest aby miec "pod rzad" iles tam sluzb

    przyklad

    31.10.2005 22-7 (9 godzin)
    1.11.2005 18-6 (12 godzin)
    2.11.2005 18-6 (12 godzin)

    Wydaje mi sie ze po 12 godzinach pracy nalezy sie 24 godziny odpoczynku a
    nie 12?
    Myle sie czy mam racje?

  • 2. Data: 2005-11-04 21:36:11
    Temat: Re: Odpoczynek
    Od: gromax <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl>

    > zaczalem czytac rozdzial o czasie pracy w kodeksie ale tam troche jest
    > tych rozdzialow.
    czytanie boli??

    > ogolnie zamotane.trzeba by niezle postudiowac zeby "wylowic" to czego sie
    > szuka.
    no powiedzmy...

    > mam proste pytanie :

    i odpowiedź jest prosta:
    dział szósty i:

    Art. 129. [Maksymalny wymiar]
    § 1. Czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40
    godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie
    rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy, z zastrzeżeniem § 2 oraz art.
    135-138, 143 i 144.

    § 2. W rolnictwie i hodowli, _a_ _także_ przy_ pilnowaniu_ mienia_ lub_
    _ochronie_ osób_ może być wprowadzony okres rozliczeniowy nie
    przekraczający 6 miesięcy, a jeżeli jest to dodatkowo uzasadnione
    nietypowymi warunkami organizacyjnymi lub technicznymi mającymi wpływ na
    przebieg procesu pracy - okres rozliczeniowy nieprzekraczający 12 miesięcy.
    Nie jest jednak dopuszczalne stosowanie przedłużonego okresu
    rozliczeniowego w systemach czasu pracy, o których mowa w art. 135-138.

    i szukamy dalej - paragrafy 135 do 138
    rozdział III
    Art. 135. [Czas pracy kierowniczej] - czyli nie dotyczy
    Art. 136. [Zadaniowy czas pracy]
    Do pracowników, których czas pracy został określony wymiarem ich zadań, nie
    stosuje się art. 134.

    więc dodatkowo art. 134:
    Art. 134 [Przerwa w pracy]

    Jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika wynosi co najmniej 6 godzin,
    pracownik ma prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut,
    wliczanej do czasu pracy.

    i jedziemy dalej
    w rozdziale IV znajdujemy ponowanie definicję art. 135 i 136,
    Art. 135 [Równoważny czas pracy]
    § 1. Jeżeli jest to uzasadnione rodzajem pracy lub jej organizacją, może być
    stosowany system równoważnego czasu pracy, w którym jest dopuszczalne
    przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy, nie więcej jednak niż do 12
    godzin, w okresie rozliczeniowym nie przekraczającym 1 miesiąca.
    Przedłużony dobowy wymiar czasu pracy jest równoważony krótszym dobowym
    wymiarem czasu pracy w niektórych dniach lub dniami wolnymi od pracy.

    § 2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach okres rozliczeniowy, o którym
    mowa w § 1, może być przedłużony, nie więcej jednak niż do 3 miesięcy.

    § 3. na pewno nie dotyczy w ochronie

    i dochodzimy do odpowiedzi na twoje pytanie w art. 136 §2

    Art. 136 [Dozór urządzeń; pogotowie do pracy]

    § 1. Przy pracach polegających na dozorze urządzeń lub związanych z
    częściowym pozostawaniem w pogotowiu do pracy może być stosowany system
    równoważnego czasu pracy, w którym jest dopuszczalne przedłużenie dobowego
    wymiaru czasu pracy, nie więcej jednak niż do 16 godzin, w okresie
    rozliczeniowym nieprzekraczającym 1 miesiąca.

    § 2. W systemie czasu pracy, o którym mowa w § 1, pracownikowi przysługuje,
    bezpośrednio po każdym okresie wykonywania pracy w przedłużonym dobowym
    wymiarze czasu pracy, odpoczynek przez czas odpowiadający co najmniej
    liczbie przepracowanych godzin, niezależnie od odpoczynku przewidzianego w
    art. 133.

    i dodatkowo masz drobną dopowiedź w artykule 137
    Art. 137 [Pilnowanie; straż; ratownictwo]

    Do pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu mienia lub ochronie osób, a
    także pracowników zakładowych straży pożarnych i zakładowych służb
    ratowniczych może być stosowany system równoważnego czasu pracy, w którym
    jest dopuszczalne przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy do 24 godzin, w
    okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 1 miesiąca. Przepisy art. 135 § 2
    i 3 oraz art. 136 § 2 stosuje się odpowiednio.

    ZAJĘŁO MI TO CAŁE 7 MINUT ŻEBY DOTRZEĆ (http://praca.gazeta.pl , na górze
    masz zakładkę "kodeks pracy", wyszukujesz odpowiednie działy dotyczące
    czasu pracy i szukasz co cię interesuje)

    i teraz jak masz problem z którymś z przepisów to sie pytaj. Wydaje mi się
    że na swoje pytanie masz odpowiedż dokładnie w art 136 par. 2

    --
    ---> to tylko moje zdanie <--
    -- G -- R -- O -- M -- A -- X --

  • 3. Data: 2005-11-04 23:42:46
    Od: "MHCMega" <j...@...pl>

    > i teraz jak masz problem z którymś z przepisów to sie pytaj. Wydaje mi
    > się
    > że na swoje pytanie masz odpowiedż dokładnie w art 136 par. 2

    Moze i założyciel wątku nie popisał sie inteligencją, ale po przeczytaniu
    Twojego listu rozumiem
    jego problem. Byłbyś w stanie napisać jakie godziny (obecnie: systemy) są
    dopuszczalne dla stróżów
    nocnych (obecnie: ochrona mienia) w sposób nie definicyjny, za to w prosty
    sposób
    obejmujący 90% przypadków?

    MHCMega

  • 4. Data: 2005-11-05 13:39:24
    Od: "rs" <i...@w...pl>

    Użytkownik "MHCMega" <j...@...pl> napisał w wiadomości

    > Moze i założyciel wątku nie popisał sie inteligencją, ale po przeczytaniu
    > Twojego listu rozumiem
    > jego problem.

    A moze ty za bardzo kumaty nie jestes co ?;)

  • 5. Data: 2005-11-05 14:14:58
    Od: gromax <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl>

    > Moze i założyciel wątku nie popisał sie inteligencją,
    czemu człowieka obrażasz?

    > ale po przeczytaniu Twojego listu rozumiem jego problem.
    czyżby?

> [...]
    > dopuszczalne dla stróżów
    > nocnych (obecnie: ochrona mienia) w sposób nie definicyjny, za to w prosty
    godziny od 0 do 23:59, większość prac w ochronie/jako stróż/whatever to
    zmiany 12/12, 12/24. Nie muszą być to zmiany 8 godzinne ze względu na
    art129 (i tu masz odsyłacze do wyjątków). jedyne, co musi być spełnione
    to 40-godzinny tydzień pracy w okresie rozliczeniowym 4, 6 lub 12 miesięcy.
    a po przepracowanych X godzinach masz prawo do odpoczynku (czyli nie
    wykonywaniu pracy) przez przynajmniej tyle samo godzin.
    tyle niedefinicyjnie. jak masz jakieś pytania - pisz. może ci ktoś odpowie.
    mi sie chciało (poczytaj co to jest usenet to będziesz wiedział o czym
    piszę)
    --
    ---> to tylko moje zdanie <--