1. Data: 2004-02-08 23:11:48
Temat:Obliczanie kwoty netto zarobkow - podatki
Od:Piotr Krukowiecki <p...@D...ii.uj.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dobry wieczor,

gdzie mozna poczytac o tym jakie kwoty sa zabierane :)
z pensji brutto - czyli ile dostaje na reke i dlaczego.
Np. na http://praca.onet.pl/1,1072172,761,850,pracownik.htm
jest ladnie opisane, ale nie rozumiem np. w umowie o dzielo
komu "przysluguja" 20% a komu 50% koszty uzyskania przychodu,
czy skad wziela sie kwota 717.15zl w umowie o prace.

--
Piotrek (@ ~) | Odpowiadajac usun
Cvbge@irc | DELETE

2. Data: 2004-02-09 01:08:16
Temat:Re: Obliczanie kwoty netto zarobkow - podatki
Od:"waczek" <w...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr Krukowiecki" <p...@D...ii.uj.edu.pl> napisał
w wiadomości news:20040208231148.146E.0.NOFFLE@host-in-classcom.l
ocal...

> [...]
> komu "przysluguja" 20% a komu 50% koszty uzyskania przychodu,
> czy skad wziela sie kwota 717.15zl w umowie o prace.

Witam,

Przy umowie zlecenia i o dzieło standardowe koszty uzyskania przychodu
to 20% (art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), a 50%
koszty uzyskania dotyczą praw autorskich i innych praw (art. 18 ustawy o
pdof) - dotyczą opracowań naukowych, twórczych, dzieł artystycznych itp.

Kwota 717,15 zł (artykuł z 2001 r.) wynika z odliczenia od przychodu
1000 zł składek na ubezpieczenia E+R+Ch (18,71%), składki na
ubezpieczenie zdrowotne 8,25% w 2004 r. (przy czym 7,75% odlicza się od
podatku), przy uwzględnieniu kosztów uzyskania przychodu (102,25 PLN w
2004 r.) oraz ulgi podatkowej (ok. 44,17 PLN) oraz odliczeniu zaliczki
na podatek dochodowy w wysokości 19% (pomniejszonej o składkę zdrowotną
7,75%).
W 2004 r. ta kwota będzie jednak nieco inna, ponieważ wzrosły koszty
uzyskania przychodu oraz 0,5% składki zdrowotnej nie odlicza się od
podatku.
Zdaję sobie sprawę, że nie wyjaśniłam wynagrodzenia z umowy o pracę, ale
cała procedura obliczeniowa jest zagmatwana i tylko dzięki zastosowaniu
komputerów są możliwe w miarę bezbłędne wyliczenia.

wa