PracaGrupypl.praca.dyskusje › Kogo ścigać, jeśli spółka sie rozwiaże ?

  • 1. Data: 2005-07-13 14:08:56
    Temat: Kogo ścigać, jeśli spółka sie rozwiaże ?
    Od: "jaQbek" <j...@n...pl>

    Byłem przez pewien czas zatrudniony w firmie, która była spółką cywilną.
    Spółkę tą stanowiły 3 osoby, w firmie prócz mnie były zatrudnione jeszcze 2
    inne osoby. W połowie czerwca pracodawca (jeden ze wspólników) poinformował
    mnie, że firma ulegnie likwidacji, w związku z czym mi, jak i pozostałym
    pracownikom wręczył wypowiedzenia umowy, których termin minął 2 lipca. Do
    dziś dnia nie uzyskałem jednak wynagrodzenia za ostatni miesiąc pracy. Byłem
    dziś w PIP-ie, gdzie dowiedzialem się kilku rzeczy, ale mam tez kilka
    wątpliwości, które mam nadzieję pomożecie mi rozwiać:

    1. Czy to prawda, że jeżeli pracodawca zwolnił wszystkich pracowników, to
    nie jest już pracodawcą w świetle prawa i w związku z tym nie może być
    konmtrolowany przez Inspekcję Pracy, i pozostaje mi jedynie zgloszenie
    sprawy do Sądu ?
    2. Chcę wysłać do pracodawcy pismo ponaglające. W Urzędzie Skarbowym i
    Ewidencji Działalności Gospodarczej ustaliłem, że firma nadal istnieje. Co
    jednak zrobić, jeśli pismo wróci z informacją, że nie zostało odebrane lub
    że pod wskazanym adresem nie ma już tej firmy?
    3. Czy jeśli do dnia zlożenia pozwu do Sądu lub do dnia procesu firma
    wyrejestruje się, to czy w pozwie nadal mogę jako pozwanego umieścic tą
    firmę ? Czy sąd sam ustali kontakt do byłych współudziałowców spółki i
    będzie ich sądził wg stanu na dzień rozwiązania ze mna umowy, czy pozostaje
    mi wówczas ściganie każdego z nich z osobna na własną rękę w Sądzie Cywilnym
    ?

    --
    jaqbek [monkey] poczta dot onet dot pl

  • 2. Data: 2005-07-13 14:39:26
    Temat: Re: Kogo ścigać, jeśli spółka sie rozwiaże ?
    Od: "M." <m...@g...com.nospam>

    jaQbek napisał(a):
    czy pozostaje
    > mi wówczas ściganie każdego z nich z osobna na własną rękę w Sądzie Cywilnym
    > ?

    pisz pozew do sądu pracy i dobrze by było jak byś znał namiary
    wspólników, bo krócej potrwa sprawa
    a co do odpowiedzialności to jeżeli nie było w umowie spółki inaczej
    określone, to odpowiadaja solidarnie za długi spółki, więc także za
    twoje wynagrodzenie

    Pozdrawiam M.

  • 3. Data: 2005-07-13 14:56:50
    Od: "jaQbek" <j...@n...pl>

    Użytkownik "M." <m...@g...com.nospam> napisał w wiadomości
    > jaQbek napisał(a):
    > czy pozostaje
    >>

    > pisz pozew do sądu pracy i dobrze by było jak byś znał namiary wspólników,
    > bo krócej potrwa sprawa
    Pytanie brzmi, czy sąd przypadkiem nie oddali powództwa przeciwko
    nieistniejącej firmie i pozostanie ściganie byłych wspólników na drodze
    cywilnej ? Czy w tym momencie odpowiadają nadal wspólnie za zobowiązania
    powstałe w trakcie funkcjonowania spółki ?
    Wiem, na jakiej ulicy mieszka 2 z 3 wspólników, niestety nie znam numerów
    mieszkań. Mam do nich nr. telefonów. Trzeci prowadzi w tej chwili własna
    działalnośc i wiem gdzie. Jak przekazać sadowi te informacje ?

    > a co do odpowiedzialności to jeżeli nie było w umowie spółki inaczej
    > określone, to odpowiadaja solidarnie za długi spółki, więc także za twoje
    > wynagrodzenie

    Dzięki i pozdrawiam
    Jakub

  • 4. Data: 2005-07-13 15:44:01
    Od: "M." <m...@g...com.nospam>

    jaQbek napisał(a):
> [...]
    > mieszkań. Mam do nich nr. telefonów. Trzeci prowadzi w tej chwili własna
    > działalnośc i wiem gdzie. Jak przekazać sadowi te informacje ?

    Co z tego ,że nie istnieje ? to była spółka cywilna, czy osoby fizyczne
    połączone umową, więc o ile nie umarli to masz kogo ścigać i tyle
    Jak wiesz na jakiej ulicy to co za problem przejechać się tam i sąsiadów
    zapytać ? ktoś ci wskaże numer domu napewno
    Napisz dokładne dane wspólników w pozwie i tyle.

    Pozdrawiam M.

  • 5. Data: 2005-07-13 16:19:58
    Od: "jaQbek" <j...@n...pl>

    > Napisz dokładne dane wspólników w pozwie i tyle.

    W pozwie do sądu pracy też ?