PracaGrupypl.praca.dyskusje › Kodeks pracy, dział 6, rozdział 5, art 151-1, par 2 i 3 - czy ktoś to rozumie?

  • 1. Data: 2011-08-20 22:13:28
    Temat: Kodeks pracy, dział 6, rozdział 5, art 151-1, par 2 i 3 - czy ktoś to rozumie?
    Od: Wojciech Jaczewski <w...@o...pl>

    Witam.

    Przeglądam dokument ze strony
    http://www.pip.gov.pl/html/pl/html/k0000000.htm i nie potrafię zrozumieć
    pewnych interesujących mnie fragmentów. Konkretnie jest to dział 6, rozdział
    5, art 151-1, paragrafy 2 i 3. Cytuję:

    § 2. Dodatek w wysokości określonej w § 1 pkt 1 przysługuje także za każdą
    godzinę pracy nadliczbowej z tytułu przekroczenia przeciętnej tygodniowej
    normy czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym, chyba że przekroczenie
    tej normy nastąpiło w wyniku pracy w godzinach nadliczbowych, za które
    pracownikowi przysługuje prawo do dodatku w wysokości określonej w § 1.
    § 3. Wynagrodzenie stanowiące podstawę obliczania dodatku, o którym mowa w §
    1, obejmuje wynagrodzenie pracownika wynikające z jego osobistego
    zaszeregowania określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki
    składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków
    wynagradzania - 60 % wynagrodzenia.

    Czy ktoś potrafi wytłumaczyć o co tu chodzi?

    W skrócie opiszę dlaczego czytam akurat te fragmenty: wiele wskazuje na to,
    że niedługo podpiszę umowę o pracę na fragment etatu (np. pół) i chciałbym w
    umowie zastrzec sobie takie warunki, abym w przypadku ewentualnej (bardzo
    prawdopodobnej) pracy w godzinach nadliczbowych nie zarabiał w tych
    godzinach mniej, niż w godzinach podstawowych (mniej w tym sensie, że praca
    w godzinach nadliczbowych nie powiększy mi wymiaru urlopu itp.). Staram się
    więc doczytać, co gwarantuje mi kodeks pracy, a co musi być zapisane jawnie
    w umowie.
    Czy ktoś z Was może podpisywał umowę na fragment etatu z dodatkowymi
    zastrzeżeniami dotyczącymi godzin nadliczbowych i ma jakąś gotową, zwięzłą
    formułkę do zapisania w umowie?

  • 2. Data: 2011-08-22 11:49:59
    Od: Jarosław Postawa <d...@a...pl>

    W dniu 2011-08-21 00:13, Wojciech Jaczewski pisze:
> [...]
    > pewnych interesujących mnie fragmentów. Konkretnie jest to dział 6, rozdział

    [ciach]

    > Czy ktoś potrafi wytłumaczyć o co tu chodzi?

    Proste jak budowa cepa. Jak pracujesz więcej, niż 40 godzin w tygodniu
    lub 160 w miesiącu, to każda dodatkowa godzina jest płatna. 150% lub
    200% w zależności od par 1.

    > Czy ktoś z Was może podpisywał umowę na fragment etatu z dodatkowymi
    > zastrzeżeniami dotyczącymi godzin nadliczbowych i ma jakąś gotową, zwięzłą
    > formułkę do zapisania w umowie?

    Formułki nie są potrzebne, bo masz to w KP. A tak się składa, że umowa o
    pracę nie może Ci dawać warunków gorszych, niż KP, w tym nie może
    uchylać niektórych punktów KP. Może być jedynie lepsza.

    Pozdrawiam,
    Jarek

  • 3. Data: 2011-08-22 22:08:11
    Od: Wojciech Jaczewski <w...@o...pl>

    Jarosław Postawa wrote:

    > Formułki nie są potrzebne, bo masz to w KP. A tak się składa, że umowa o
    > pracę nie może Ci dawać warunków gorszych, niż KP, w tym nie może
    > uchylać niektórych punktów KP. Może być jedynie lepsza.

    Właśnie w przypadku części etatu (np. połówki) nie jest to aż takie proste,
    bo w tym przypadku, jeśli przepracuję np. 25 godzin w tygodniu, to za te 5
    godzin dostanę stawkę normalną a nie 150% czy 200%. Aby dostać wyższą
    (szacuję, że powinno to być około 115%, aby godzina nadliczbowa opłacała mi
    się tak, jak zwykła), powinienem chyba mieć zapisany jakiś dodatkowy warunek
    w umowie.

  • 4. Data: 2011-08-22 22:20:57
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-08-23 00:08, Wojciech Jaczewski pisze:

> [...]
    > się tak, jak zwykła), powinienem chyba mieć zapisany jakiś dodatkowy warunek

    151 § 5. Strony ustalają w umowie o pracę dopuszczalną liczbę godzin
    pracy ponad określony w umowie wymiar czasu pracy pracownika
    zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy, których przekroczenie
    uprawnia pracownika, oprócz normalnego wynagrodzenia, do dodatku do
    wynagrodzenia, o którym mowa w art. 151(1) § 1.

    --
    Liwiusz