PracaGrupypl.praca.dyskusje › Jakie są kruczki w pracy w firmie ale z własną działalnością gospodarczą??

  • 1. Data: 2004-11-19 21:25:10
    Temat: Jakie są kruczki w pracy w firmie ale z własną działalnością gospodarczą??
    Od: "Domel" <S...@p...fm>

    Witam Wszystkich!!

    Właśnie dostałem ofertę pracy w firmie(informatycznej). Jednak nie
    proponują oni umowy o pracę, lecz trzeba założyć własną działalność (chyba).
    Wytłumaczyli mi, że co miesiąc miałbym sobie zus odprowadzać itd, w ciągu
    roku miałbym jakieś 24 dni wolnego. Powiedzieli, że podpiszą ze mną umowę na
    rok. Nie wiem co mam o tym myśleć. Sporo ludzi z mojej uczelni tam pracuje
    od jakiegoś czasu więc z jednej strony nie powinienem się obawiać. Co o tym
    sądzicie. Czy ponoszę jakieś koszty w związku z założeniem własnej
    działalności, co daje pracodawcy taka forma zatrudnienia?

    Dzięki M.

  • 2. Data: 2004-11-19 21:35:38
    Od: "kazoo" <...@...pl>

    > Czy ponoszę jakieś koszty w związku z założeniem własnej
    > działalności, co daje pracodawcy taka forma zatrudnienia?

    Dokladnie nie wiem.. moze ktos to skomentuje:
    Pracodawce nie obowiazuja prawa pracownicze.
    Tzn. nie jestes ubezpieczony, nie musza ci np. kupic okularow do komputera
    (o ile masz jakas wade), nie ma czegos takiego jak urlop platny.

  • 3. Data: 2004-11-19 22:16:47
    Od: "LupoAlberto" <l...@f...adres.pl>

    Koszt założenia firmy na dzień dzisiejszy to 100 zł lub 250 zł
    (100zł - wpis do ewidencji jeśli nie będziesz płatnikiem VAT, lub
    100zł - wpis do ewidencji + 150 rejestracja VAT jeśli będziesz
    płatnikiem VAT. Raczej to drugie). Tyle że można sobie to
    "wrzucić w koszty" :-)

    Jeśli chodzi o kwestie prawne, to różnica między "umową o pracę"
    a "działalnością" jest taka, że w tym drugim przypadku nie jesteś
    zatrudniony
    na umowę o pracę, a co za tym idzie nie jesteś formalnie pracownikiem,
    czyli kodeks pracy tutaj nie obowiązuje.

    Jesteś związany z firmą umową handlową.

    Nie jest prawdą, że nie można mieć w tym przypadku płatnego urlopu,
    okresu wypowiedzenia, czy odprawy w razie zwolnienia,
    bo wszystko można uzgodnić z pracodawcą i ująć w umowie
    odpowiednie punkty. Ja też jestem informatykiem (dokładniej programistą)
    i też pracuję na takich zasadach, i z urlopem czy chorobowym nie ma
    problemu - z resztą pracodawca od razu zastrzegł, że wszystko
    obowiązuje tak jak przy umowie o pracę.

    Firmy zatrudniają w ten sposób pracowników dlatego,
    że wtedy dużo zyskują na ZUS-ie (na umowę o pracę trzeba płacić
    proporcjonalnie do tego ile się płaci procownikowi, a prowadząc działalność
    można (i na ogół wszyscy tak robią) płacić minimalną dopuszczalną stawkę,
    niezależnie od wysokości dochodu, czyli pracownikowi zostaje więcej dla
    siebie
    - właśnie dzisiaj upadł projekt ustawy próbującej to zmienić :-) )

    Są jednak też inne, bardziej zdecydowane plusy tekigo zatrudniania się.
    Prowadząc działalność, będąc też płatnikiem VAT-u mam taką
    możliwość, że kupując cokolwiek "na firmę" (komputer, płytki CD, bilety
    autobusowe
    rachunek za komórkę, za internet, nawet kupując samochód, paliwo, wynajmując
    mieszkanie
    (czytaj biuro mojej firmy :-) ) itp.) mogę sobie odliczyć zapłacony VAT,
    oraz podatek dochodowy.

    Czyli na wszystkie te rzeczy mam jakieś 40% zniżki (22%VAT + 19% dochodowy)
    Jest wiele takich rzeczy które można brać "na firmę" w przypadku informatyka
    (teoretycznie można nawet kawę :-) - koszty reprezentacji i reklamy )

    LupoAlberto

  • 4. Data: 2004-11-19 23:02:30
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Fri, 19 Nov 2004 22:25:10 +0100, "Domel"
    <S...@p...fm> zakodował:

    >Wytłumaczyli mi, że co miesiąc miałbym sobie zus odprowadzać itd, w ciągu
    >roku miałbym jakieś 24 dni wolnego.

    Tragedia. Samych niedziel jest ponad 2x więcej. A gdzie soboty,
    święta, jakiś urlop?

    >sądzicie. Czy ponoszę jakieś koszty w związku z założeniem własnej
    >działalności, co daje pracodawcy taka forma zatrudnienia?

    Poczytaj Kodeks Pracy i pożegnaj się z tym, co Ci gwarantuje.
    W razie problemów - idziesz do sądu cywilnego (płacisz i czekasz).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 5. Data: 2004-11-19 23:03:23
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Fri, 19 Nov 2004 23:16:47 +0100, "LupoAlberto"
    <l...@f...adres.pl> zakodował:

    >nawet kupuj?c samochód, paliwo, [...] mogę sobie odliczyć zapłacony VAT,

    Tu już się zapędziłeś za daleko.
    Od samochodu osobowego 50% i nie więcej, niż 5000.
    Od paliwa wcale.

  • 6. Data: 2004-11-20 01:13:19
    Od: CanoE <c...@n...lubie.spamu.org>

    a ja dzis znalazlam taki ciekawy watek :

    http://www.twoja-firma.pl/forum/read.php?3,1549

    ciekawa jestem jak mozna to podciagnac pod prace o jaka pytasz.. :)

    CanoE
    _______________________________
    www.ap.end.pl (mirror: http://www.aphoto.abc.pl)

  • 7. Data: 2004-11-20 08:46:50
    Od: "VERTRET" <vertret @ op.pl>

    Użytkownik "kazoo" <...@...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    komputera
    > (o ile masz jakas wade), nie ma czegos takiego jak urlop platny.

    W sytuacji "firma-firma" mogą, ale nie muszą obowiązywać obydwie strony,
    zasady współpracy opisane w kodeksie pracy. Po prostu "wolna amerykanka".
    Co sie wpisze to bedzie.

    vertret

  • 8. Data: 2004-11-20 09:02:23
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    LupoAlberto wrote:

> [...]
    > okresu wypowiedzenia, czy odprawy w razie zwolnienia,
    > bo wszystko można uzgodnić z pracodawcą i ująć w umowie

    Czyli wasza umowa nosi wszelkie cechy umowy o pracę.
    Żeby się nikt nie zdziwił, jak nagle okaże się, że trzeba np.
    odprowadzić należne składki albo, że faktury wystawiane
    przez firmę "współpracującą" nic nie warte :-)

> [...]
    > i też pracuję na takich zasadach, i z urlopem czy chorobowym nie ma
    > problemu - z resztą pracodawca od razu zastrzegł, że wszystko

    No to sam widzisz, że jest umowa o pracę
    a nie współpraca firm.
    Ustalać to sobie możecie dowolnie jak się taka umowa
    nazywa. Ważne będzie jak było naprawdę.

  • 9. Data: 2004-11-20 09:57:22
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:cnloet$895$1@atlantis.news.tpi.pl Domel
    <S...@p...fm> pisze:

    > Właśnie dostałem ofertę pracy w firmie(informatycznej). Jednak nie
    > proponują oni umowy o pracę, lecz trzeba założyć własną działalność
    To nie jest oferta pracy, tylko współpracy. Pomiędzy dwoma formalnie
    niezależnymi podmiotami gospodarczymi.
    W tej sytuacji nie mają zastosowania przepisy prawa pracy, przede wszystkim
    KP.
    Jednak może się okazać, że umowa cywilno-prawna jaką zawrzesz z firmą jest
    bez znaczenia, gdyż charakter i sposób wykonywania pracy wyczerpuje znamiona
    stosunku pracy. Przeczytaj art. 22 KP.

    Jotte

  • 10. Data: 2004-11-20 20:37:31
    Od: "LupoAlberto" <l...@f...adres.pl>

    > Tu już się zapędziłeś za daleko.
    > Od samochodu osobowego 50% i nie więcej, niż 5000.
    > Od paliwa wcale.

    A właśnie że można cały, zalezy tylko jaki samochód kupisz...
    Wystarczy żeby miał homologację na ciężarowy, i spełniał wzór Lisaka.
    Wtedy odliczasz cały VAT (jak dawniej), a do tego jeszcze od paliwa
    też możesz...

    A w koszty zawsze można w takim przypadku wrzucić i paliwo
    i cały samochód (z tym że samochód amortyzując stopniowo a nie od razu).

    LupoAlberto