PracaGrupypl.praca.dyskusje › Jakie są kruczki w pracy w firmie ale z własną działalnością gospodarczą??

  • 11. Data: 2004-11-20 21:04:17
    Temat: Re: Jakie są kruczki w pracy w firmie ale z własną działalnością gospodarczą??
    Od: "LupoAlberto" <l...@f...adres.pl>

    > Czyli wasza umowa nosi wszelkie cechy umowy o pracę.
    > Żeby się nikt nie zdziwił, jak nagle okaże się, że trzeba np.
    > odprowadzić należne składki albo, że faktury wystawiane
    > przez firmę "współpracującą" nic nie warte :-)

    I tu się mylisz, bo sprawa o której piszesz tyczy się głównie
    umów o dzieło i zleceń. Tam pracownik jest "osobą fizyczną".
    W przypadku takim jak moim pracownik jest "firmą jednoosobową",
    lub jak kto woli "osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą",
    a jest tu pewna subtelna różnica.
    Z resztą udowodnij tu komukolwiek cokolwiek. Bez współpracy
    jednej ze stron raczej niewykonalne :-)

    Jesli chodzi o działalność gospodarczą, to
    mam prawo prowadzić własną firmę (nawet jeśli jest to
    firma jednoosobowa), która swiadczy usługi dla innych firm.
    Po prostu jestem pracodawcą sam dla siebie.
    (Jest z resztą "ustawa o swobodzie działalności gosp.")

    Co innego gdybym najpierw pracował dla danej firmy
    na umowę o pracę, a potem założył własną firmę i dalej
    świadczył usługi tej samej firmie - ale tu już są
    ograniczenia prawne.

    LupoAlberto.

  • 12. Data: 2004-11-20 22:03:43
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    LupoAlberto wrote:

> [...]
    > W przypadku takim jak moim pracownik jest "firmą jednoosobową",
    > lub jak kto woli "osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą",

    Żadna. Przypomnij sobie jak walczyły
    i co wywalczyły panie "współpracujące"
    jako jednosobowe firmy z Avon

    > Z resztą udowodnij tu komukolwiek cokolwiek. Bez współpracy
    > jednej ze stron raczej niewykonalne :-)

    Zależy kto będzie miał w tym interes :-)

> [...]
    > Po prostu jestem pracodawcą sam dla siebie.
    > (Jest z resztą "ustawa o swobodzie działalności gosp.")

    Jeśli świadczysz wielu podmiotom,
    to trudno to podciągnąć pod umowę o pracę,
    ale gdy będzie sytuacja jak u pytającego, to nie wiem
    jak będzie. On pisze: "sporo ludzi tam pracuje"
    więc ja odbieram to tak, że oni świadczą pracę
    w tej firmie (np w lokalu firmy, w określonych godzinach itd)

    A to już inna bajka.

  • 13. Data: 2004-11-21 01:07:54
    Od: "LupoAlberto" <l...@f...adres.pl>

    > Żadna. Przypomnij sobie jak walczyły
    > i co wywalczyły panie "współpracujące"
    > jako jednosobowe firmy z Avon

    Owszem, ale to one walczyły o to, one tego chciały,
    i potrafiły to udowodnić, a nie ktoś próbował podważyć
    sposób ich rozliczania się z ZUSem i zażądać dopłaty,
    bo o tym przecież pisałeś...

    LupoAlberto

  • 14. Data: 2004-11-21 09:44:19
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    LupoAlberto wrote:

    > Owszem, ale to one walczyły o to, one tego chciały,
    > i potrafiły to udowodnić, a nie ktoś próbował podważyć
    > sposób ich rozliczania się z ZUSem i zażądać dopłaty,
    > bo o tym przecież pisałeś...

    Owszem tak pisałem, ale myślę, że można
    udowodnić, że strony łączył stosunek pracy,
    a nie umowa firm. Jest to trudne, ale nie niemożliwe.
    Zależy w jaki sposób ta "praca" będzie wyglądać
    (miejsce, czas pracy itp)
    Zresztą ZUS jak będzie chciał, to znajdzie świadków.
    A poczekaj tylko niech się
    jeszcze bardziej budżet nie domknie,
    to i NSA pomoże.

  • 15. Data: 2004-11-21 14:17:54
    Od: Piotr <p...@p...fm>

    cef wrote:

    > Owszem tak pisałem, ale myślę, że można
    > udowodnić, że strony łączył stosunek pracy,
    > a nie umowa firm. Jest to trudne, ale nie niemożliwe.

    Jeśli obie strony będa "iść w zaparte" to raczej niewiele będą mogli im
    zrobić. A do tego wystarczy że np. że wystawi trochę faktur dla innych
    firmy niż ta z którą stale współpracuje i stosunek pracy będzie prawie
    niemożliwy do udowodnienia.

    pozdrawiam
    Piotr