PracaGrupypl.praca.dyskusje › Jak to jest z nieplaceniem skladek na Fundusz Pracy?

  • 1. Data: 2003-07-21 07:42:32
    Temat: Jak to jest z nieplaceniem skladek na Fundusz Pracy?
    Od: "olno" <o...@N...gazeta.pl>

    Mam pytanie:
    Wiadomo, ze od dochodow mniejszych niz nimalne wynagrodzenie nie placi sie
    skladek na Fundusz Pracy.
    Mam taki przypadek pracownik zarabia u mnie 500 zl a w innej firmie 400 zl w
    sumie daje to taka kwote ze FP powinien byc placony.
    Czy pracownik ten powinien przyjsc do mnie i zlozyc oswiadczenie ze jeszcze
    gdzies indziej pracuje i zarabia i jego laczne dochody przekraczaja minmalne
    wynagrodzenie wiec chce zeby za niego ten FP placic
    Czy FP place wszystkim pracownikom bez wzgledu ile zarabiaja chyba ze ktos,
    kto zarabia ponizej minmalnego wynagrodzenia, przyniesie oswiadczenie zeby za
    niego nie placic.

  • 2. Data: 2003-07-21 08:53:16
    Od: s...@p...onet.pl

> [...]
    > kto zarabia ponizej minmalnego wynagrodzenia, przyniesie oswiadczenie zeby za

    Witam
    Przeczytaj dobrze art.53 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.
    Zwróć uwagę na zwrot " w przeliczeniu na okres miesiąca". Pozdrawiam.

  • 3. Data: 2003-07-21 09:34:01
    Od: s...@p...onet.pl

> [...]
    > kto zarabia ponizej minmalnego wynagrodzenia, przyniesie oswiadczenie zeby za

    Witam drugi raz
    Znalazłem coś takiego o FP
    Wysokość i podstawa wymiaru składki
    Wysokość składki na Fundusz Pracy określa ustawa budżetowa. Na rok 2001 składka
    ta została określona w tej samej wysokości, co w roku ubiegłym, czyli - 2,45%
    podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne[2].

    Zgodnie z art. 53 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu[1]
    podstawę wymiaru składki na Fundusz Pracy stanowi ta sama kwota, która jest
    podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracownika, pod
    warunkiem jednak, że podstawa ta w przeliczeniu na okres miesiąca jest równa co
    najmniej najniższemu wynagrodzeniu, czyli obecnie 760 zł[3].

    A zatem - jeśli pracownik wykonuje pracę przez niepełny miesiąc, bo np.:

    przez część miesiąca pobiera wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy albo
    zasiłek chorobowy;
    przez część miesiąca przebywa na urlopie bezpłatnym;
    podjął lub zakończył zatrudnienie w ciągu miesiąca,
    wówczas trzeba ustalić, jaka byłaby podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia
    społeczne tego pracownika, gdyby przepracował on cały miesiąc. W wypadku, gdy
    przychód pracownika po "uzupełnieniu" wyniesie w 2001 r. co najmniej 760 zł,
    wtedy za tego pracownika należy opłacić składkę na Fundusz Pracy. Jeśli jednak
    przychód będzie mniejszy, to składek nie opłaca się. Składek na Fundusz Pracy
    nie opłaca się również za pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu
    pracy, którego przychód ze stosunku pracy jest niższy od najniższego
    wynagrodzenia.

    W sytuacji, gdy pracownik uzyskuje przychody z różnych źródeł, obowiązek
    opłacania składek na Fundusz Pracy powstaje wtedy, gdy łączna kwota stanowiąca
    podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne jest co najmniej równa
    kwocie najniższego wynagrodzenia. Dodajmy, że ubezpieczony osiągający dochody z
    różnych źródeł jest zobowiązany każdemu z pracodawców albo w oddziale ZUS,
    jeżeli sam opłaca składki na ubezpieczenia społeczne, złożyć stosowne
    oświadczenie.

    Przy ustalaniu podstawy wymiaru składek na Fundusz Pracy nie stosuje się
    przepisu art. 19 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych[2] mówiącego
    o ograniczeniu rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i
    rentowe do kwoty odpowiadającej trzydziestokrotności prognozowanego
    przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok
    kalendarzowy[4]. Oznacza to, że składkę na Fundusz Pracy opłaca się nadal,
    pomimo że podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe
    przekroczyła trzydziestokrotność przeciętnego wynagrodzenia i ustał obowiązek
    opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

    W ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu[1] przewidziano także
    możliwość dobrowolnego opłacania składek na Fundusz Pracy. Dotyczy to obywateli
    polskich pracujących za granicą u pracodawców zagranicznych.

    Zgodnie z art. 48 ust. 1 i 2 przywołanej wyżej ustawy[1], jeżeli umowy
    międzynarodowe nie stanowią inaczej, udokumentowane okresy zatrudnienia
    obywateli polskich za granicą u pracodawców zagranicznych zaliczane są do
    okresów pracy w Polsce w zakresie uprawnień pracowniczych pod warunkiem
    opłacania składek na Fundusz Pracy. Okres zatrudnienia obywateli polskich za
    granicą jest traktowany jak okres zatrudnienia w Polsce od dnia zawiadomienia
    właściwego terytorialnie (ze względu na miejsce zamieszkania w Polsce)
    powiatowego urzędu pracy o podjęciu pracy za granicą i przystąpienia do
    opłacania składek na Fundusz Pracy. Wysokość takiej składki wynosi 9,75%
    przeciętnego wynagrodzenia za każdy miesiąc zatrudnienia za granicą.

    W/w przykład odnosi się do starej ustawy o bezrobociu i rozp. o minimalnym
    wynagrodzeniu. Pozdrawiam.

  • 4. Data: 2003-07-21 10:28:09
    Od: "Aleksander Nowak" <o...@N...gazeta.pl>

    Dzieki

> [...]
    >
    > różnych źródeł jest zobowiązany każdemu z pracodawców albo w oddziale ZUS,
    > jeżeli sam opłaca składki na ubezpieczenia społeczne, złożyć stosowne

    Czyli w moim przypadku jezeli pracownik nie dostarczy zadnego dokumentu o
    pracy gdzies indziej i zarabia pomizej minimum to nie oplacam skladek na FP