PracaGrupypl.praca.dyskusje › Jak można "zaksiegowac" place na czarno?

  • 1. Data: 2007-12-02 16:32:55
    Temat: Jak można "zaksiegowac" place na czarno?
    Od: "pytajnik" <z...@v...pl>

    W jaki sposób możliwe jest wypłacenie tzw. płacy na czarno? Przecież są księgi
    rachunkowe, karty wynagrodzeń itp. W razie kontroli taki przekręt musi się
    wydać. Jak to jest rozwiązywane? Chodzi mi o to, że mam ofertę płacy
    minimalnej + reszta "na czarno" i zastanawiam się, czy:
    1. pracodawcy się to naprawdę opłaca
    2. jak on to "ujmuje" od strony rachunkowości

  • 2. Data: 2007-12-02 17:32:26
    Temat: Re: Jak można "zaksiegowac" place na czarno?
    Od: Maciej Bojko <m...@g...com>

    On 2 Dec 2007 17:32:55 +0100, "pytajnik" <z...@v...pl> wrote:

> [...]
    >minimalnej + reszta "na czarno" i zastanawiam się, czy:
    >1. pracodawcy się to naprawdę opłaca
    >2. jak on to "ujmuje" od strony rachunkowości

    Na zdrową logikę teoretyka powinno to wyglądać tak: wydatki pod stołem
    są finansowane z przychodów pod stołem. Simple.

    --
    Maciej Bójko
    m...@g...com

  • 3. Data: 2007-12-02 19:17:02
    Od: "daro" <d...@i...pl>

    > Na zdrową logikę teoretyka powinno to wyglądać tak: wydatki pod stołem
    > są finansowane z przychodów pod stołem. Simple.

    Czy ja wiem, ja otrzymuje "premię" w kopercie. Nigdzie nie ewidencjonowana.
    Przychodów pod stołem w firmie nie ma.

  • 4. Data: 2007-12-02 21:38:07
    Od: "Jackare" <jacek.leszczuk_WYCIĄĆ...@i...pl_wyciąć>

> [...]
    >księgi
    > rachunkowe, karty wynagrodzeń itp. W razie kontroli taki przekręt musi się
    :)))

    Jak to jest rozwiązywane? Chodzi mi o to, że mam ofertę płacy
    > minimalnej + reszta "na czarno" i zastanawiam się, czy:
    > 1. pracodawcy się to naprawdę opłaca
    TAK, naprawdę się opłaca, ale JEMU i TYLKO JEMU.

    > 2. jak on to "ujmuje" od strony rachunkowości
    a na 100 różnych sposobów, podam najprostsze przykłady:
    fikcyjnie rozpisane delegacje z użyciem prywatnych samochodów pracowników
    fikcyjne usługi od firm słupów
    wypłaca ze swojego osobistego przychodu (zysku) - to najmniej opłacalna
    opcja, ale jeżeli jest na podatku liniowym lub potrafi ładnie zejść w dół
    progów podatkowych (wspólne roszliczenie z żoną, rntyw wzajemne dla dzieci)
    to i tak mu się opłaca
    prowadzi drugą firmę któej istnienie polega na generowaniu kosztów dla firmy
    pierwszej i pod różnymi tytułami koszty te są tam tworzone i mają się
    dobrze.
    --
    Jackare

  • 5. Data: 2007-12-03 02:08:15
    Od: "Artur" <a...@d...pl>

    ja to się dziwię, że tacy pracodawcy się nie boją. że oto nowy kandydat
    przyjdzie na rozmowę o pracę z ukrytą kamerą

    Artur

  • 6. Data: 2007-12-03 06:48:07
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On 2 Gru, 17:32, "pytajnik" <z...@v...pl> wrote:
> [...]
    > wydać. Jak to jest rozwiązywane? Chodzi mi o to, że mam ofertę płacy
    > minimalnej + reszta "na czarno" i zastanawiam się, czy:

    Finansowo:
    przy legalnej umowie o prace od kazdego 1 tys zl wyplaconego Tobie,
    firma musi zaplacic prawie drugi tysiac panstwu (skladki zus,
    zdrowotne, podatek). Przy pracy na czarno zwykle firmy proponuja
    "podzielenie sie" ta druga czescia w roznych proporcjach - czasem
    dostajesz tyle, ile bys dostawal na legalnej umowie, czasem wiecej.

    Prawnie:
    na czarno nie masz zadnych praw - urlopy, chorobowe, itp zaleza
    wylacznie od dobrej woli firmy. Wiecej - mozesz nie dostac w ogole
    wyplaty. Oczywiscie, zawsze mozesz wystapic do sadu pracy o - nie wiem
    jak to sie fachowo nazywa - uznanie Twojej pracy za stosunek pracy i
    zaczac szukac nowej pracy (a wlasciwie w odwrotnej kolejnosci).

    > 2. jak on to "ujmuje" od strony rachunkowości

    co firma, to rozwiazanie. Czesto firmie oplaca sie wyplacac z wlasnego
    zysku, zwlaszcza przy podatku liniowym. Przy spolkach prawa handlowego
    jest nieco trudniej kombinowac.

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 7. Data: 2007-12-03 08:09:22
    Od: Herakles <h...@b...pl>

    pytajnik wrote:

> [...]
    > płacy minimalnej + reszta "na czarno" i zastanawiam się, czy:
    > 1. pracodawcy się to naprawdę opłaca
    > 2. jak on to "ujmuje" od strony rachunkowości

    to proste, sprawdź najpierw na kalulatorplac.pl, a potem weź pod uwagę, że
    jak koleś ma zwykłą firmę, to płaci 19% podatku i jak weźmie kaskę na
    siebie to tyle zapłaci.

  • 8. Data: 2007-12-03 11:45:45
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2007-12-02 17:32 [pytajnik] napisał(a):
> [...]
    > minimalnej + reszta "na czarno" i zastanawiam się, czy:
    > 1. pracodawcy się to naprawdę opłaca
    > 2. jak on to "ujmuje" od strony rachunkowości

    Jeśli pracodawca to DG to żaden problem. Wyciąga kasę z konta i daje.
    Przecież to w żaden sposób nie jest do sprawdzenia jeśli pracownik sam
    nie podkabluje.

    --
    : Pozdrawiam, _ _ ::
    ::: _ _^_ //\ [Pe.Ka] Paweł Kruk //\::

  • 9. Data: 2007-12-03 21:39:46
    Od: "pytajnik" <z...@v...pl>

    > Jeśli pracodawca to DG to żaden problem. Wyciąga kasę z konta i daje.
    > Przecież to w żaden sposób nie jest do sprawdzenia jeśli pracownik sam
    > nie podkabluje.

    A jeśli to np. spółka z o.o., któa płaci podatek liniowy 19%? Czy dobrze
    rozumiem, że jeśli pracodawca rozlicza się podatkiem liniowym, to moglibyśmy
    się umówić, że będę dostawać na czarno różnicę między całkowitym
    kosztem pracodawcy dla płacy "właściwej" i minimalnej pomniejszoną o 19% tej
    różnicy, np.
    umawiam się, że pracowałbym legalnie za 4000 brutto. Koszt
    pracodawcy dla tej płacy to 4824,40. Podpisuję umowę na 1126 zł
    brutto (płaca minimalna od 1 stycznia), której koszt dla pracodawcy
    to 1358,07. Różnica = 4824,40 - 1358,07 = 3466,33. Z "legalnej"
    umowy mam ok. 800 zł netto, a do tego dostaję 3466,33 *
    (1 - 0,19) = 2807,73 na czarno.
    Dobrze to policzyłem? Pracodawca nie ponosi większych kosztów
    związanych z zatrudnieniem mnie, a ja otrzymuję więcej do ręki.
    Wszyscy są szczęśliwi i o to chodzi :)

  • 10. Data: 2007-12-03 21:59:37
    Od: "Jackare" <jacek.leszczuk_WYCIĄĆ...@i...pl_wyciąć>

> [...]
    > się umówić, że będę dostawać na czarno różnicę między całkowitym
    > kosztem pracodawcy dla płacy "właściwej" i minimalnej pomniejszoną o 19%

    tylko że sp.z o.o. rozlicza się podatkiem CIT a nie PIT. Jeżeli się mylę
    niech mnie ktoś poprawi, ale dla CIT nie ma opcji podatku liniowego.
    --
    Jackare